Siirry sisaltoon | Siirry navigaatioon
Tulosta sivu

Lehdistötiedote 17.10.2012

ILMARINEN MUKANA EDISTÄMÄSSÄ LASTEN OIKEUKSIA LIIKE-ELÄMÄSSÄ

YK:n Global Compact, Pelastakaa Lapset ja Unicef ovat julkaisseet kymmenen periaatetta, joiden tarkoituksena on auttaa yrityksiä ottamaan toiminnassaan huomioon lasten oikeudet. Ilmarinen on ainoana suomalaisena sijoittajana Unicefin kansainvälisessä työryhmässä pohtimassa, miten periaatteet tuodaan yritysmaailman arkeen.

Ilmarinen yhtiönä sitoutuu noudattamaan lasten oikeuksia omassa toiminnassaan.

– Meidän toimialallamme lasten oikeuksien parantaminen tapahtuu lähinnä sijoituspäätösten kautta. Eli pyrimme jatkuvasti parantamaan lasten oikeuksia sijoituskohteidemme toiminnassa, sanoo Ilmarisen yritysvastuupäällikkö Anna Hyrske.

Periaatteet sisältävät laajalti erilaisia näkökulmia ja evästyksiä lasten oikeuksien toteuttamiseksi liike-elämässä, aina lapsityövoiman käytöstä lapsiin kohdistuvaan markkinointiin.

− Tarkoituksena on luoda työkaluja ja keinoja, joiden avulla yritykset voivat ottaa lasten oikeudet osaksi jokapäiväistä toimintaansa. Lapset ovat harvoin mainittuna erikseen globaalilla yritysvastuuagendalla, vaikka he muodostavat kolmasosan maailman väestöstä, Hyrske kertoo.

Hyrskeen mukaan Ilmarinen voi isona sijoittajana todella vaikuttaa yritysten vastuullisuuden toteutumiseen myös lasten oikeuksien näkökulmasta.

− Periaatteiden avulla Ilmarinen voi entistä paremmin ottaa lasten aseman esiin keskusteluissa sijoituskohteidensa ja muiden sidosryhmien kanssa. Haluamme varmistaa, että omistamamme yritykset toimivat vastuullisesti tälläkin osa-alueella.

“Muutakin kuin lapsityövoiman torjuntaa”

Hyrske pitää erittäin tärkeänä, että yrityselämä alkaa nykyistä aktiivisemmin huomioida toiminnassaan lasten näkökulman.

− Tälläkin hetkellä Ilmarinen käy keskusteluja muutaman yhtiön kanssa, joiden toiminnassa on ilmennyt epäselvyyksiä lasten oikeuksien toteutumisen näkökulmasta. Keskustelujen tavoitteena on vaikuttaa yhtiöiden toimintaan ja saada ne huomioimaan lasten aseman paremmin.

Hyrske muistuttaa, että lasten oikeudet ovat laaja kirjo ja paljon muutakin kuin lapsityövoiman käyttöön liittyviä asioita.

− Esimerkiksi lapsiin kohdistuva mainonta on viime aikoina ollut esillä, ja lisäksi lapsille suunnatuiden tuotteiden ja palveluiden turvallisuus puhuttaa säännöllisesti. Muun muassa nämä asiat on nyt saatu kirjattua yhteisiksi periaatteiksi, Hyrske kiittää.

Lisätietoja:
Anna Hyrske, yritysvastuupäällikkö, puh. 050-380 3037

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että 870 000 suomalaista saa työstään ansaitsemansa eläkkeen. 580 asiantuntijan voimin autamme asiakasyrityksiämme menestymään, työntekijöitä viihtymään työssään ja viettämään eläkepäiviään mahdollisimman hyväkuntoisina. Markkinaosuutemme on noin kolmannes ja eläkevastuiden katteena meillä on noin 29 miljardin euron sijoitusomaisuus. Lisätietoja: www.ilmarinen.fi.