Tulorekisteri ja eläkevakuutus

Ilmoita kaikki vuonna 2019 maksetut ansiot tulorekisteriin

Asiakaspalvelu | 010 195 000

Ilmoita palkat tulorekisteriin

Kaikki 1.1.2019 jälkeen maksetut palkat ilmoitetaan tulorekisteriin. Tee ilmoitus viiden päivän kuluessa palkanmaksusta riippumatta palkan suuruudesta. Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia, jotka maksavat palkkaa. 

Näin ilmoitat palkat tulorekisteriin

Mikä on tulorekisteri?

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka otettiin käyttöön 1.1.2019. Se sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Kaikki palkkoja ja ansioita maksavat työnantajat ilmoittavat tietoja tulorekisteriin. Tulorekisteri korvasi erilliset ilmoitukset Ilmariseen, verottajalle ja työllisyysrahastoon.

Usein kysyttyä tulorekisteristä

Näin korjaat ilmoituksia

Palkan maksajalla on velvollisuus korjata tiedossaan olevat virheet viipymättä tulorekisteriin. Ilmarinen ei voi korjata tai muokata työnantajan tekemää palkkailmoitusta, koska myös muut tiedon hyödyntävät tarvitsevat korjatun tiedon.

Lue lisää tietojen korjaamisesta 

Korjaukset ennen vuotta 2019 maksettuihin palkkoihin

Ilmoita palkkatiedot suojattuna sähköpostina

tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 195 000.

Ajankohtaista tulorekisteristä

 

Ilmoita luontoisedut oikein

Varmista, että ilmoitat luontoisedut oikein ja vältät kaksinkertaisen työn.

Katso ohjeet luontoisetujen ilmoittamiseen (tulorekisteri.fi)

VAKUUTUSNUMERO JA YHTIÖTUNNUS – ILMOITA AINA TULOREKISTERIIN

Jos sinulla on voimassa oleva TyEL-vakuutus, ilmoita vakuutusnumero tulorekisteri-ilmoituksessa.

Tee tarvittaessa työnantajan erillisilmoitus

Tee tarvittaessa työnanantajan erillisilmoitus tiedoista, jotka eivät koske yksittäistä tulonsaajaa.

TYÖNTEKIJÄN ELÄKEMAKSUT MAKSETAAN EDELLEEN ILMARISEEN

Tulorekisteri-ilmoittamiseen muutoksia pienille toimijoille 2020

Päivityksiä ohjeisiin

Katso tuoreimmat päivitykset tulorekisterin asiakasohjeisiin tulorekisterin omalta uutiskirjeeltä. 

Tulorekisterin käyttö laajenee asteittain

Valtiovarainministeriö valmistelee esitystä, joka tuo tiedot eläkkeistä ja etuuksista tulorekisteriin vuonna 2021.

verkkoseminaari ensi vuoden muutoksista 

Tulorekisteriyksikkö järjestää 18.12. klo 14-15 verkkoseminaarin koskien 2020 vuosimuutoksia ja tulorekisterilain muutoksia.

Näin otat tulorekisterin käyttöön

  • Palkkatiedot voi toimittaa tulorekisteriin sähköisessä asiointipalvelussa tulorekisteri.fi. Hoida palveluun liittyvät valtuutukset kuntoon hyvissä ajoin ennen ensimmäistä palkanmaksua.
  • Tulorekisterin käyttöön siirtyminen on hyvä tilaisuus kartoittaa mahdollisuudet palkanmaksulle ja -ilmoitukselle.
    • Palkka.fi- ja PikaPalkka®-palvelussa voit maksaa palkat sivukuluineen. Maksuton palvelu lähettää palkkatiedot tulorekisteriin.
    • Suoratyö.fi-palvelu lähettää palkkatiedot tulorekisteriin ja huolehtii kaikista työnantajavelvoitteista. Palvelu veloittaa pienen käsittelymaksun.
  • Keskustele tilitoimistosi kanssa menettelytavoista tulorekisteriin siirryttäessä.
  • Tee tarvittavat valtuutukset palkkailmoitusten tekoa varten tilitoimistoille hyvissä ajoin ennen palkanmaksua. 
  • Yritykset tekevät valtuutukset Suomi.fi-palvelussa ja rekisteröitymättömät työnantajat Katso-palvelussa.
  • Tarjoa asiantuntemusta asiakkaille. Asiakasyritykset saattavat tarvita tilitoimiston neuvontaa palkkahallinnon prosessien kehittämisessä, kun palkkailmoittamisen rytmi muuttui 5 päivään.
  • Huolehdi, että yrityksen ja yhdistysten nimenkirjoitusoikeudet esimerkiksi kaupparekisteriotteessa ovat ajan tasalla valtuuttamista varten.
  • Huolehdi tarvittavat valtuutukset tulorekisterin käyttöön tulorekisterihankkeen sivuilta ›
  • Tutustu palkkailmoittamisen tulolajeihin. Tulorekisteri yhtenäisti palkkailmoittamisen tulolajien koodit. Palkkajärjestelmän toimittajan tulee huomioida tulolajien muutokset palkkajärjestelmässä.
  • Suosittelemme, että otat verkkolaskutuksen käyttöön viimeistään nyt. Lue lisää verkkolaskusta ›

Katso palvelumme tilitoimistoille

Mitä yrittäjän pitää tietää tulorekisteristä?

  • Työeläkemaksut maksetaan edelleen Ilmariseen.
  • Muutokset YEL-työtuloon tehdään jatkossakin Ilmarisen verkkopalvelussa: niitä ei ilmoiteta tulorekisteriin.

Ilmoita tulorekisteriin

  • Yrityksestäsi sinulle maksetut palkat, luontoisedut, päivärahat ja muut korvaukset. Tämä koskee esimerkiksi osakeyhtiössä omistajana olevia yrittäjiä.
  • Työkorvauksena sinulle tai yrityksellesi maksettu ennakonpidätyksen alainen vastike. Tämä koskee korvausta työstäsi silloin, kun et kuulu verotuksessa ennakkoperintärekisteriin.
  • Kaikki työntekijöillesi maksamat palkat ja etuudet. Ilmoittamisessa ei ole palkkasummiin tai työsuhteen kestoon liittyviä ala- tai ylärajoja.

Tietona työeläkevakuutuksesta ilmoitetaan Yrittäjän eläkevakuutus (YEL). Huomaathan, YEL-vakuutetulle yrittäjälle maksetut palkat ja luontoisedut ilmoitetaan "Ei vakuuttamisvelvollisuutta" -lisätiedolla. Tulorekisteriin ilmoitetaan Vakuuttamisen poikkeustilanteen tyyppi: Ei vakuuttamisvelvollisuutta (työeläke-, työttömyys- sekä työtapaturma- ja ammattitautivakuutus). Työnantajan sairausvakuutusmaksu määräytyy maksetun palkan perusteella, joten sille ei käytetä vakuuttamistiedon poikkeustilanteen tyyppi- tietoa. Yrittäjälle maksetusta palkasta peritään työnantajan sairausvakuutusmaksu ja tiedot ilmoitetaan yrityskohtaisesti kerran kuukaudessa työnantajan erillisilmoituksella.

Lue lisää yrittäjän palkan ilmoittamisesta tulorekisteriin (tulorekisteri.fi)

Opi lisää tulorekisteristä

Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 8-17 tämän sivun chatissa tai puhelimitse numerossa 010 195 000.