Artikkelit

Parempi Vire oli menestys Musti & Mirrin työyhteisössä

Työkykyä ja -hyvinvointia tukeva Parempi Vire -sovellus hitsasi Musti & Mirri Oy:n fyysisesti erillään olevat työntekijät tiiviimmäksi työyhteisöksi.

Musti & Mirri Groupin Käpylässä sijaitseva toimisto on eläinystävän paratiisi. Aamuisin paikalle tassuttelevat myös karvaiset työkaverit, ja päivän aikana työtiloissa saattaakin oleskella jopa 15 toimistokoiraa. Karvakuonot ovat paitsi työntekijöiden rakkaita lemmikkejä ja uutuustuotteiden innokkaita testaajia, myös tärkeä tekijä työilmapiirin kohottamisessa.

Vuoden 2017 alusta työilmapiiriä on nostanut myös toinen merkittävä tekijä: Parempi Vire -mobiilisovellus, jonka tavoite on tukea työkykyä ja työntekijän hyvinvointia.

– Työntekijöidemme keski-ikä on 29 vuotta, minkä vuoksi mobiilisovellus tuntui luontevalta tavalta osallistaa porukkaa, jolle älylaitteet ovat jo valmiiksi tuttu osa arkea, Musti & Mirri Oy:n HR-päällikkö Kati Talasto kertoo.

Talasto uskoo, että työhyvinvointiin kannattaakin satsata työntekijöiden näköisellä tavalla.

Sovellus motivoi yhteisen tekemisen äärelle

Mobiilisovellus oli yritykselle sopiva valinta myös toisesta syystä: kun myymälöitä on jopa 120 kappaletta ympäri Suomen, on yhteistä tekemistä haastavaa keksiä. Sovelluksen avulla kaikki työntekijät ja toimipisteet oli mahdollista osallistaa yhteisen tekemisen äärelle.

– Meillä on aina ollut hyvä yhdessä tekemisen meininki. Pelkillä liikuntaseteleillä on kuitenkin haastavaa saada porukkaa tekemään asioita yhdessä ja liikuntapäivät ovat lokaaleja tapahtumia. Mobiilisovellusta voi käyttää kuka tahansa, missä tahansa, Talasto sanoo.

Parempi Vire -sovellus tarjosi myös mahdollisuuden aktivoitua tiimeissä, mikä tuki yhteisöllistä tekemistä. Sovelluksessa voi Facebookin tavoin kutsua kaveriksi, kommentoida ja tykätä toisten toiminnoista.

– Tiimistä saa aina erilailla tukea tekemiseen. Sovellus kannustaa kehumaan ja kiittämään työkaveria, mikä parantaa työilmapiiriä, Talasto sanoo.

Musti & Mirrin työntekijöiden keskinäinen kannustusten määrä sovelluksessa onkin ollut päätähuimaava: parissa kuukaudessa kannustuksia oli sadellut lähes 60 000 kappaletta.

Kampanjat kannustavat kovempiin tuloksiin

Parempi Vire -kokeilu oli menestys ja sovellus tuli jäädäkseen. Mutta kuinka pitää porukka aktiivisena, kun uutuudenviehätys hiipuu? Talaston mukaan vastaus piilee säännöllisissä kampanjoissa.

– Olemme nimenomaan hakeneet parempaa virettä kampanjoiden kautta. Palkitsemme sovelluksen käyttäjiä jokaisen kampanjan yhteydessä. Se on sopinut kilpailuhenkiselle mutta yhteisölliselle organisaatiollemme hyvin, Talasto sanoo.

Palkintoina on tarjottu esimerkiksi liikuntapäiviä tai tuotepalkintoja, kuten sykemittaria tai urheiluvälineinä, ja niitä on voinut saada niin liikuntapisteiden kuin kannustamisen määrästä.

– Aiomme jatkaa 4–6 viikon mittaisten kampanjoiden toteuttamista. Jatkossa aiomme keskittää kampanjoiden fokusta entistä tarkemmin esimerkiksi suoraan liikuntaan tai hyvinvointiin, Talasto sanoo.

Myös nuorten työntekijöiden hyvinvointiin tulee satsata

Musti & Mirrin työntekijät ovat keski-iältään nuoria, aktiivisia eläinharrastajia. Kannattaako jo valmiiksi aktiivista elämäntyyliä toteuttavien työntekijöihin hyvinvointiin sitten satsata? Talaston mielestä vastaus on selvä:

– Vaikka työyhteisössämme on harrastuneisuutensa puolesta jo valmiiksi aktiivista porukkaa, on työhyvinvointiin satsaaminen ehdottoman tärkeää.

Hektinen asiakaspalvelu ja fyysisesti raskas työ vaativat hyvää kuntoa ja keinoja palautua. Talasto uskoo, että työntekijöiden hyvinvointi on myös suorassa suhteessa asiakaspalvelun laatuun.

– Meillä on aina ollut hyvä työ- ja asiakastyytyväisyys. Se kertoo varmasti jo jotain, Talasto toteaa.

Katin vinkit Parempi vire -sovelluksen käyttöön

  1. Tähtää tarpeeksi korkealle. Haasta työntekijöitä ja aseta tavoitteet tarpeeksi korkealle jo alusta lähtien. Porukan motivaatio ja innostus yllätti, ja jouduimme nostamaan ensimmäistä tavoitettamme jo kampanjan puolivälissä. Kannattaa lähteä kunnianhimoisesti liikkeelle!
  2. Motivoi palkinnoilla. Kun palkinnot ovat mieluisia, haastaa se käyttäjiä tavoittelemaan niitä entistä kunnianhimoisemmin.
  3. Paranna yhteishenkeä muodostamalla tiimejä. Sovelluksessa voi seurata myös pelkkää omaa kehitystä, mutta tiimeissä työskentelemällä kaverista saa tukea ja toisten kannustamisesta tulee hyvä mieli puolin toisin.
  4. Osallistukaa johtoa myöten. Kun koko organisaatio lähtee innolla mukaan yhteiseen juttuun, voi oppia tutustakin työkaverista uusia asioita.
  5. Panosta kampanjoihin. Ilman kampanjoita alkuinnostus voi helposti lopahtaa, mutta yksittäiset kampanjat ja tavoitteet pitävät mielenkiinnon yllä. Älä kuitenkaan venytä kampanjoita liian pitkiksi: 4–6 viikkoa on meillä ollut toimiva kampanja-aika.

Parempi vire on hauska tapa satsata työyhteisön hyvinvointiin

  • Ilmarisen ja H2H Performancen älypuhelimissa toimiva työkyky- ja kokonaishyvinvointipalvelu.
  • Tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja.
  • Palvelun sisältö muotoutuu yksilöllisesti, teemat vaihtuvat neljä kertaa vuodessa.
  • Mahdollisuus yhteisölliseen ja yksityiseen käyttöön.
  • Asiantuntijoiden laatimat vinkit ja harjoitusohjelmat sisältyvät palveluun.
  • Tarjoaa työnantajalle yleisnäkymän henkilöstön kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Helppo seurata työkyvyn kehittymistä yhteisötason raporteilla.
  • Kuuluu Ilmarisen asiakkaiden asiakasetuihin.
  • Helppo ottaa käyttöön, eikä vaadi suuria hallinnollisia toimenpiteitä.
  • Tutustu ja ota käyttöön: ilmarinen.fi/parempivire

Musti ja Mirri

Musti ja Mirri on vuonna 1988 Tampereella perustettu lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliike. Liikkeitä on jo 119 ympäri Suomen, minkä lisäksi yritys on laajentanut toimintaansa myös Ruotsiin ja Norjaan. Musti ja Mirri on Suomen – ja Pohjoismaiden – suurin lemmikkieläintarvikeketju, joka työllistää noin 1400 työntekijää.

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita