Blogit

Pidä kiinni hyvinvoinnistasi myös kiireen ja kaamoksen keskellä!

Arkisten velvollisuuksien pyörittäminen syksyn pimenevissä päivissä voi tuntua ajoittain kuormittavalta. Lähestyvän joululoman odottelun sijaan huomiota kannattaakin suunnata omasta jaksamisesta huolehtimiseen, vaikka kalenteri näyttäisi kuinka täydeltä. Oman jaksamisen ja mielen hyvinvointia edistävien asioiden vaaliminen sopivan itsekkäästi välittyy arkeen lisääntyneenä jaksamisena, tarmokkuutena ja hyvinvointina.

Sopivaan itsekkyyteen oman hyvinvoinnin edistämisen suhteen voi pyrkiä esimerkiksi seuraavien tekojen kautta.

  • Pidä kiinni riittävästä unesta: Uniajasta nipistäminen voi tuntua houkuttelevalta kiireen keskellä, kun tekisi mieli esimerkiksi rentoutua hyvän sarjan parissa vielä yhden jakson verran. Hetkellisen hyvän olon tavoittelun sijaan itselleen riittävän unen mahdollistaminen tuottaa hyvinvointia ja jaksamista pidemmällä aikavälillä.
  • Nauti liikkeestä: Liikkuminen on omiaan mielialan nostamiseen myös kiireisessä arjessa. Tutkaile, mikä on sinulle mieluisin tapa liikkua ja minkälaisesta liikkumisesta saat iloa, energiaa, itseluottamusta tai hyvää oloa. Kokeile esimerkiksi tanssia lempikappaleidesi tahtiin, mielen rentoutusta ja kropan kehonhuoltotreeniä tai ystävän kanssa kävelytreffejä.
  • Syö säännöllisesti ja rennosti: Tavoittele rentoa ruokasuhdetta, jossa koostat päivän ateriasi fiksusti ja ateriarytmi on säännöllinen, mutta tilaa jää myös sallivuudelle, ruuasta nauttimiselle ja syömiselle ilman syyllisyyden tunteita. Säännöllisyys auttaa jaksamaan ja rentous tuo iloa ja elämyksiä arkeen.
  • Vaali omaa aikaa: Pyri löytämään arjesta tilaa omalle ajalle sekä rentoutumiselle. Pohdi, minkä tekemisen parissa rentoudut parhaiten ja muista antaa itsellesi aikaa nauttia.
  • Huomioi arjen pienet ilot ja innostu uudesta: Arjen pienien ilojen ja positiivisten asioiden vahvistaminen voivat toimia hyvinä fiiliksen nostattajina tasaisemmankin arjen keskellä. Pohdi myös, milloin viimeksi olet innostunut jostain asiasta lapsenomaisesti? Innostuksen kohde voi olla mikä tahansa. Esimerkiksi uuden harrastuksen aloittaminen ja viikoittain harrastuksen pariin pääsyn odottaminen luo positiivista odotusta arjen keskelle. 
  • Vähempikin riittää: Muista olla itsellesi armollinen. Aina ei tarvitse olla paras versio itsestään tai jaksaa tehdä kaikkea viimeisen päälle.

Tee hyvistä ajatuksista itsellesi tapoja

Yllä mainitut ajatukset voivat tuntua yksinkertaisilta ja turhankin simppeleiltä. On arvokasta, mikäli omassa arjessa näistä on jo muodostunut itselle tapoja – tapoja joiden varaan omaa hyvinvointia voi nojata myös kuormituksen hetkellisesti noustessa.

Pysähdy nyt hetkeksi pohtimaan, löydätkö listalta asioita, jotka toteutuvat sinun arjessasi tällä hetkellä. Mikäli huomaat, ettei arkeesi tällä hetkellä sisällykään montaa yllä olevista keinoista ja haluat pyrkiä parantamaan hyvinvointiasi, aloita itsellesi helpoimmalta tuntuvasta teosta. Kirjoita esimerkiksi tämä ajatus tai teko ylös näkyvälle paikalle muistuttamaan itseäsi sen merkityksestä.

 Elsi Luomi   
@ElsiLuomi(twitter.com)
liikuttaja, Ilmarinen   

Tutustu myös:

  • Poimi vinkit työpaikkasi arkeen TyökykyAreenasta. Saat meiltä uusia ideoita, tutkittua tietoa ja arjen työkaluja työkykyriskin hallintaan.
  • Ville Vallaton 21.11.2022 klo 13.52
    Kannattaa kokoajan pitää itseään elämänsä tärkeimpänä ihmisenä, koska vietät itsesi kanssa myös koko elämäsi. Bonuksena kykenee näin pitämään itse itselleen valitsemista läheisistään samalla parasta huolta niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisesti. Maailma paranee taas näin piirun verran kauttasi. Muu maailmanparannus on täysin turhaa tuuleen huutelua.
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 30.11.2022

Ajelehtijana vai perämiehenä työelämän aalloilla?

Lehdet, verkkosivut ja sosiaalinen media ovat täynnä ajatuksia ja vinkkejä työelämän kasvavien vaatimusten aiheuttaman ylikuormittumisen varhaiseen havaitsemiseen ja siltä suojautumiseen. On hyvä, että työelämän vaatimuksista keskustellaan. Keskeinen ongelma tässä keskustelussa on käsitys työstä lähtökohtaisesti myrkyllisenä ja työelämästä vastakkainasetteluna, missä työ aina vaatii ja ihminen koittaa epätoivoisesti luovia oman jaksamisena äärirajoilla eteenpäin.

Ajelehtijana vai perämiehenä työelämän aalloilla?

Blogit 24.11.2022

Milloin mielenterveyden oireesta on häiriöksi?

Terveydenhuollossa korostetaan sairauksien varhaista toteamista, jolloin hoitotulokset ovat parempia. Siksi on hyvä, että mielenterveyden häiriöistä puhutaan aikaisempaa enemmän, kun esillä on tunnettuja henkilöitä kertomassa omista paranemistarinoistaan ja mielenterveyden ongelmiin liitetty ikävä leima on vähentynyt. Tämä kaikki auttaa tarpeen ja tarjonnan kohtaamisessa terveydenhuollossa edellyttäen, että hoidon tarve on todellinen ja hoitoa saavat siitä eniten hyötyvät.

Milloin mielenterveyden oireesta on häiriöksi?

Blogit 18.11.2022

Pidä kiinni hyvinvoinnistasi myös kiireen ja kaamoksen keskellä!

Arkisten velvollisuuksien pyörittäminen syksyn pimenevissä päivissä voi tuntua ajoittain kuormittavalta. Lähestyvän joululoman odottelun sijaan huomiota kannattaakin suunnata omasta jaksamisesta huolehtimiseen, vaikka kalenteri näyttäisi kuinka täydeltä. Oman jaksamisen ja mielen hyvinvointia edistävien asioiden vaaliminen sopivan itsekkäästi välittyy arkeen lisääntyneenä jaksamisena, tarmokkuutena ja hyvinvointina.

Pidä kiinni hyvinvoinnistasi myös kiireen ja kaamoksen keskellä!
Lisää ajankohtaisia artikkeleita