Blogit

Mikä on hyvän asiakaspalvelun salaisuus?

Ilmarinen on palvellut asiakkaitaan jo 60 vuotta kaikissa eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa. Teemme asiakkaiden kanssa merkityksellistä ja vastuullista työtä, joka vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen. Kohtaamme asiakkaita eri kanavissa, ja palvelemme heitä parhaamme mukaan joskus monimutkaisiltakin vaikuttavissa eläkeasioissa. Asiakkaille haluamme tehdä asiat mahdollisimman mutkattomiksi.

Oma roolini on toimia Ilmarisessa asiakaspalvelun valmentajana, joka tukee ja auttaa asiakaspalvelun asiantuntijoita huippusuorituksiin. Mielestäni hyvä asiakaspalvelu lähtee selkeistä tavoitteista, ketteristä toimintatavoista ja jaetusta johtajuudesta. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin talomme aidosti asiakkaistamme välittävä kulttuuri; on sitten kyse työnantajista, yrittäjistä, vakuutetuista, kuntoutettavista tai eläkeläisistä. Tämä kulttuuri tarttuu hyvin monimuotoisessa työyhteisössämme, jossa konkarit ja uraansa starttaavat tekevät töitä yhdessä.

Digitalisaatio muuttaa asiakaskohtaamisia

Kohtaamme Ilmarisen asiakaspalvelussa ihmisiä päivittäin eri kanavissa, kuten puhelimitse, chatissa, sähköpostissa, sekä somessa. Ja kyllä kasvokkain tapahtuvia kohtaamisiakin tapahtuu – ainakin ennen koronaa. Digitalisoinnin myötä vaatimukset kohtaamisten laadulle kasvavat jatkuvasti. Työ muuttuu eri tilanteissa yhä vaativammaksi, ja asiakkaiden kanssa keskustellaan kaikista eläkevakuuttamiseen liittyvistä teemoista ja asioista, jotka voivat usein tuntua asiakkaista vaikeilta ja monimutkaisilta. Asiakaspalvelijoilla pitää olla myös mahdollisimman hyvä käsitys asiakkaan tilanteesta, jotta hän voi auttaa asiakasta tehokkaasti.

Tarvitaan siis vahvoja palvelutaitoja, kuten asiakkaiden kuuntelemisesta, tunnereaktioiden tulkitsemisesta ja niihin reagoimisesta sekä kysymysten kautta ratkaisukeskeistä reagointikykyä. Palvelutaitojen lisäksi pitää osata eläkevakuuttamisen substanssi ja lainsäädäntö, tuntea prosessit, ymmärtää asiakastarpeet ja asiakaspolut, omata tietotaitoa verkkopalveluista ja lukuisista sovelluksista, pysyä kärryillä julkisuudessa esillä juuri nyt olevista työeläkeasioista, oivaltaa ohjata asiakkaat tarvittaessa muiden palveluiden piiriin sekä uskoa voimakkaasti omaan tekemiseen. 

Siinähän sitä onkin opettelemista asiakaspalvelumme ammattilaisille. Tähän työhön vaaditaankin kattava perehdytys niin eläkevakuuttamiseen kuin Ilmarisenkin toimintatapoihin. Kokemuksen karttuessa myös itseluottamus kasvaa haastavissakin tilanteissa. Meillä on myös käytössä jatkuvan oppimisen malli, joka auttaa meitä kehittämään omaa ammattitaitoa ja jakamaan sitä työkavereille.

Palaute auttaa kehittymään  

Kysymme asiakkailta jatkuvasti eri kanavissa palautetta ja parantamisideoita toimintamme sekä palveluidemme kehittämiseksi. Suurin osa palautteista on erinomaista asiakaspalvelua kiittävää. Myös kriittiset palautteet käsitellään päivittäin, niistä opitaan ja ne huomioidaan palvelukehityksessä.

Ilmarinen on palvellut asiakkaitaan jo 60 vuotta eläkevakuuttamiseen liittyvissä asioissa. Juhlavuoden kunniaksi nostamme esiin asiakkaidemme kanssa työtä tekeviä tiimejä ja asiantuntijoita. Vastauksen otsikon kysymykseen saat lähiaikoina, kun esittelemme vakuutus-, rahoitus-, kuntoutus-, asiakkuuden hoito/myynti- sekä eläkeasiakaspalvelua. Rakennetaan myös seuraavina vuosikymmeniä parempaa työelämää yhdessä.

Jari Matveinen
asiakaspalveluvalmentaja, Ilmarinen
@JariMatveinen (Twitter.com)

Lue lisää

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 26.1.2023

Ulkomaantyö on usein seikkailua byrokratiaviidakossa – Autamme sinua selviämään siitä

Ulkomaantyössä on olennaista tietää, minkä maan sosiaaliturvaan kuulut. Muuttaessa ulkomaille on myös tärkeää, että kaikki viranomaisdokumentit ja vakuutukset ovat kunnossa. Näiden asioiden selvittäminen saattaa tuntua haastavalta ja aikaa vievältä, varsinkin jos olet ensimmäistä kertaa tutustumassa uuteen kulttuuriin, yhteiskuntaan ja sen normeihin. Tiesitkö, että asiakkaamme saa apua ulkomaantyön vakuuttamiseen Ilmarisesta?

Ulkomaantyö on usein seikkailua byrokratiaviidakossa – Autamme sinua selviämään siitä

Blogit 12.1.2023

Kolme tänä vuonna henkilöstöhallintoon vaikuttavaa trendiä

Tarjoaako vuosi 2023 suuria mullistuksia HR:n toimintakentässä? Tuskin, sillä tunne on hiukan sama kuin Sitran julkaisemia megatrendejä lukiessa. Oikeastaan kaikki esille tuodut asiat ovat jo tuttuja, mutta uutta on niiden syventyminen ja trendien luomien uhkakuvien kääntäminen mahdollisuuksiksi.

Kolme tänä vuonna henkilöstöhallintoon vaikuttavaa trendiä

Blogit 30.12.2022

Erilaisuutta hyödyntävä yritys voittaa

Kun puhumme monimuotoisuudesta, emme puhu esimerkiksi vain sukupuolesta, uskonnosta, kansallisuudesta tai sukupuolisesta suuntauksesta vaan kaikesta, mikä tekee meistä yksilöitä ja erottaa meidät toisista ihmisistä. Osa näistä asioista on näkyviä, mutta suurin osa näkymättömiä, kuten esimerkiksi vakaumus, poliittiset mielipiteet tai vaikka sairaus.

Erilaisuutta hyödyntävä yritys voittaa
Lisää ajankohtaisia artikkeleita