Blogit

Kuolema, kiusaaminen ja saikutus – johtamisessa on läsnä koko elämän kirjo

Esimiestyössä kohtaa koko elämän kirjon. Näin totesin, kun pidin viime vuonna eri puolella Suomea yritysten esimiehille suunnattuja keskustelutilaisuuksia esimiestyön haasteellisista tilanteista ja varhaisesta tuesta. Kun nyt summaan edellisen vuoden kokemuksia, mieleeni piirtyy esimiesten arjessa oleva tuska siitä riittämättömyyden tunteesta, jota kovin moni tuntuu työssään potevan.

Esimiestyön yleisimmät haasteet

Ylivoimaisesti suurin osa esimiesten haasteista koski joidenkin työntekijöiden suuria poissaolomääriä. Mitä tehdä, kun työntekijä saikuttaa jatkuvasti? Mitä tehdä, jos poissaolot sattuvat usein lomien ja viikonloppujen yhteyteen? Mitä vastata työntekijälle, joka laskee loppuvuodesta, että pitämättömiä saikkuja on vielä jäljellä kyseiselle vuodelle? Jotkut esimiehet hakivat sanoitusta tilanteisiin, joissa työntekijä on pitkään pois, mutta muulle työyhteisölle ei syytä saa kertoa. Toiset miettivät milloin on syytä edetä kolmikantaan tai miten ylipäänsä puhua työntekijöiden kanssa heidän sairauksistaan.

Toiseksi suurin osa hankalista tilanteista liittyi tulehtuneisiin ihmissuhteisiin. Tyypillisesti kaksi ihmistä eivät ole tulleet toimeen keskenään vuosikausiin, mikä on puolestaan vaikuttanut koko työyhteisöön ja pahimmassa tapauksessa klikkiyttänyt sen kokonaan. Usein edellä kuvailtu tilanne johtaa sairastumisiin, kasvaneisiin poissaoloihin ja tuottavuuden laskuun.

Varhaiset signaalit varoittavat kaikkeen ei voi varautua

Puhuimme viime vuonna myös varhaisista signaaleista, jotka olivat saaneet esimiehet huolestumaan. Joku työntekijä oli eristäytynyt ja sulkeutunut, vaikka oli aikaisemmin ollut todella yhteisöllinen. Eräs asiakaspalvelija tuli epäsiistinä töihin, vaikka ennen hän oli huolehtinut ulkonäöstään ja hygieniastaan. Yksi työntekijä ei kiinnittänyt enää huomiota aikatauluihin, pieniä myöhästymisiä tuli taajaan ja sovitut deadlinet eivät enää päteneet.

Useassa tilaisuudessa oli paikalla joku esimies, joka kokemuksellaan sai muut kalpenemaan ja toisaalta suhteuttamaan omia ongelmiamme. Yksi esimies kertoi vakavasta henkirikoksesta, jonka kohteeksi työyhteisö joutui. Hän totesi, ettei tietenkään toivo kenenkään kohtaavan samaa, mutta tapahtuneen jälkeen kinastelut tai sairastumisista puhumiset eivät ole enää tuntuneet hankalilta. Eräs esimies kertoi, kuinka hänen alaisensa kuoli työtehtävässä ja hän oli se henkilö, joka joutui omaisille viemään suruviestin. Pohdimme, voiko esimiestyössä kohdata vielä haasteellisempaa tilannetta.

Yhdessä tilaisuudessa esimies kertoi liikuttuneena alaisensa yhtäkkiä muuttuneesta käyttäytymisestä. Sekä hän, että työtoverit saivat silmilleen painokelvotonta tekstiä ryöppyinä, eikä henkilö osannut kertoa syytä käytökselleen. Muutaman viikon päästä selvisi, että työntekijällä oli hyvin aggressiivisesti etenevä aivokasvain ja valitettavasti hän menehtyi vain viikon sisällä löydöksestä.

Johtaminen on parhaimmillaan tanssia

Esimiestyössä mikään inhimillinen ei ole vierasta, mutta pahimpia haasteitakaan ei pidä kuitenkaan liiaksi pelätä, sillä parhaimmillaan johtaminen antoisaa: se on tanssia, jossa sovitaan yhteiset askeleet ja työnteko soljuu kepeästi niiden mukaan eteenpäin.

Esimiestyössä onnistumista ennustaa parhaiten se, miten kiinnostunut esimies on ihmisistä sekä ihmisten johtamisesta ja kuinka paljon on valmis laittamaan aikaa johtamiseen, välittämiseen ja yhteisten askelien hiomiseen.

Katja Atsar 
työkykyjohtamisen asiantuntija, Ilmarinen
@kmatsar
Kirjoittaja tekee työtä johtamisen parissa, innostuu helposti ja löytää keinot esteiden ylitykseen.

Lue lisää:

  • Uhri 27.1.2020 klo 15.16
    Haasteellista johtamiselle on, kun yksi alaisista on narsisti. Varsinkin jos pomo on ainut, joka ei sitä tiedä. Tärkeintä on, että pomo selvittää kaikkien osallisten kannan, ennen kuin tekee päätöksiä tai tuomitsee. Asioissa on monta puolta.
    Vastaa kommenttiin
  • Katja 28.1.2020 klo 08.40
    Asioissa on tosiaan aina monta puolta! Kiitos kommentista!
    Vastaa kommenttiin
  • Paul Vuolle 29.1.2020 klo 14.36
    Tähän niinkuin muihinkin johtamisen asioihin voi lukea kirjani (julkaistu USA:ssa Oct, 2019) "Lead Now, Manage Later: The Straight Shooter's Guide to Business Success". Olen siihen kerännyt joitakin esimerkkejä minun noin 25 vuotta kestäneen johtamisuran ajalta. Monet tapaukset todella haastavia muutosjohtamis -tapauksia toimitusjohtajana keski-Eurooppalaisissa ja suomalaisissa yrityksissä. Kirjani on saanut mahtavat palautteet mm. Jukka Jaloselta, ja monilta muilta yritysjohtajilta.
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 21.7.2021

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Monelle meistä kunto- ja terveysliikkujista kesä on kestävyysliikunnan kulta-aikaa. Löydämme liikkumisen iloa muun muassa luonnosta nautiskellen kävelylenkin lomassa, lenkkipolkuja pinkoen tai pyörän selässä kiitäen. Monet hurahtavat laskemaan omia kilometrejään ja tähtäävät täysillä kohti omia tavoitteitaan tai kisailevat esimerkiksi pyöräkilometreistä Kilometrikisassa. Ranteeseen puetaan tietenkin suoritusta mittaava älylaite. Eihän sitä muuten tiedä liikkuneensa.

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Blogit 24.6.2021

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään on vaatimaton Suomen Yrittäjien tuoreen tutkimuksen perusteella, alivakuuttaminen on yleistä ja valtion rahoitus on kasvussa. Vuoroin arvostellaan yrittäjiä ja eläkevakuuttajia alivakuuttamisesta. Mistä tässä on oikein kyse?

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Blogit 17.6.2021

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä

Vuodesta 2007, eli ensimmäisen iPhonen julkaisusta lähtien, voimistunut alustatalous on kovaa vauhtia laajenemassa perinteiseen, digitalisaation ulkopuolella olleeseen palveluliiketoimintaan. Korona-aika on vauhdittanut ilmiötä, josta osoituksena on esimerkiksi valtavasti kasvaneet algoritmijohtoiset ruuan kotiinkuljetuspalvelut. Painettujen puhelinluetteloiden jäätyä historiaan, perinteiset palvelualan pienyritykset joutuvat nykyään olemaan aktiivisesti läsnä somessa, Google-hauissa, kuluttaja-arvioissa ja kilpailutuksia tekevissä palveluissa ollakseen asiakkaiden näkökulmasta olemassa.

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita