Kristiina Halonen, muotokuva.
Blogit

Johda sydämellä ja auta muita menestymään

Kaiken digitalisaatio- ja globalisaatiopuheen keskellä on edelleen joukko tekemisiä ja asioita, jotka eivät muutu. Aito ihmisten kohtaaminen sekä oikeudenmukainen ja hyvä johtaminen ovat kullanarvoisia taitoja myös tänään.

Esimiestyö ja johtaminen ovat palvelutehtäviä

Esimies- ja johtamistehtävään ryhtyvän perusmotiivina tulisi olla vahva halu palvella ja auttaa toisia menestymään. Hyvä johtaja keskittyy huolehtimaan kokonaisuudesta ja varmistaa oman porukkansa onnistumisen. Pomolta vaaditan myös nöyryyttä seisoa tarvittaessa taka-alalla ja päästää omat ihmiset parrasvaloihin.

Yksi tämän päivän johtajan pätevyysvaatimuksista tulisi olla itsensä johtamisen taito. Esimiehen tulee tuntea vahvuutensa ja heikkoutensa ja pystyä johtamaan omaa ajankäyttöään. Johtajan on huolehdittava myös omasta työkyvystään ja työstä palautumisestaan pystyäkseen tukemaan muita.

Johtajuus on muutoksessa

Johtajuus on muutoksessa eikä yhtä oikeaa johtamismallia ole. Entinen kollegani, Työterveyslaitoksen professori Jari Hakanen, on jo pitkään tutkinut palvelevaa johtamista.

Palvelevan johtamisen perusajatuksena on luoda työyhteisö, jossa voimaannuttaminen, empaattisuus sekä työntekijöiden arvostus ovat esimiestyön ja johtamisen ydintä. Työntekijää tuetaan ja rohkaistaan, jotta hän voi kukoistaa, kasvaa työssään, toimia itsenäisesti ja saavuttaa hänelle asetetut tavoitteet.

Palveleva johtaminen yhdistää koko työyhteisöä

Vaikka palveleva johtaminen on työelämässä melko uusi termi, on siihen liittyvää tutkimusta tehty Yhdysvalloissa jo 1970-luvun lopulta lähtien. Ensimmäisenä uudenlaista johtamista esitteli Robert Greenleaf.

Tutkimusten mukaan palveleva johtaminen vahvistaa luottamusta, luovuutta, työhön sitoutumista ja oikeudenmukaisuuden kokemusta. On osoitettu, että sillä on myös työuupumukselta suojaava vaikutus. Palvelevan johtamisen on todettu parantavan tehokkuutta ja tiimien innovatiivisuutta. Jari Hakasen mukaan palveleva johtaminen on selkeästi yhteydessä myös työn imuun.

Palvelevan johtamisen työkulttuurista voidaan puhua silloin, kun kaikki työyhteisön jäsenet sisäistävät ajatuksen siitä, että kaikki ovat toistensa palvelijoita. Jokainen on valmis auttamaa toista onnistumaan. Työyhteisön jäsenet arvostavat toisiaan, kiittävät ja antavat toisilleen palautetta. Myös esimies saa jatkuvasti palautetta työyhteisöltä omasta toiminnastaan.

Johtaminen on matka, eikä kukaan opi heti hyväksi johtajaksi. Palvelevan johtamisen kulttuurissa on tilaa kehittyä paremmaksi johtajaksi. Tärkeintä on aito halu auttaa muita onnistumaan.

Kristina Halonen
työkykyjohtaja, Ilmarinen
@kristiinahalon1

Kristiina Halonen puhui Työterveyspäivillä 12.9.2018 aiheesta Johtamista sydämellä.

  • Elina Ali-Melkkilä 19.9.2018 klo 21.00
    Loistava näkökulma! Kun mielekkään johtamisen malleilla saadaan työtekijäkokemus aidosti erinomaisella tasolle, niin kehittyy myös ensiluokkainen asiakaskokemus. Näin kaikki voittaa!
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 21.7.2021

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Monelle meistä kunto- ja terveysliikkujista kesä on kestävyysliikunnan kulta-aikaa. Löydämme liikkumisen iloa muun muassa luonnosta nautiskellen kävelylenkin lomassa, lenkkipolkuja pinkoen tai pyörän selässä kiitäen. Monet hurahtavat laskemaan omia kilometrejään ja tähtäävät täysillä kohti omia tavoitteitaan tai kisailevat esimerkiksi pyöräkilometreistä Kilometrikisassa. Ranteeseen puetaan tietenkin suoritusta mittaava älylaite. Eihän sitä muuten tiedä liikkuneensa.

Hei liikkuja – onko mittalaitteesi renki vai isäntä?

Blogit 24.6.2021

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään on vaatimaton Suomen Yrittäjien tuoreen tutkimuksen perusteella, alivakuuttaminen on yleistä ja valtion rahoitus on kasvussa. Vuoroin arvostellaan yrittäjiä ja eläkevakuuttajia alivakuuttamisesta. Mistä tässä on oikein kyse?

Yrittäjät ansaitsevat yhtä hyvän eläketurvan kuin palkansaajatkin

Blogit 17.6.2021

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä

Vuodesta 2007, eli ensimmäisen iPhonen julkaisusta lähtien, voimistunut alustatalous on kovaa vauhtia laajenemassa perinteiseen, digitalisaation ulkopuolella olleeseen palveluliiketoimintaan. Korona-aika on vauhdittanut ilmiötä, josta osoituksena on esimerkiksi valtavasti kasvaneet algoritmijohtoiset ruuan kotiinkuljetuspalvelut. Painettujen puhelinluetteloiden jäätyä historiaan, perinteiset palvelualan pienyritykset joutuvat nykyään olemaan aktiivisesti läsnä somessa, Google-hauissa, kuluttaja-arvioissa ja kilpailutuksia tekevissä palveluissa ollakseen asiakkaiden näkökulmasta olemassa.

Digitaalinen alusta on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita