Blogit

Kokeilukulttuuria muutoksen tuskaan

Olen taas pääsemässä pitkäaikaisen harrastuksen, juoksun makuun. Mutta se ei ole ollut helppoa! Kun juoksurutiini on ollut hukassa, uudelleen aloittaminen on ollut yhtä tuskaa. Flunssat, työmatkat ja väsymys ovat kaikki olleet hyviä syitä olla lähtemättä lenkille, vaikka todellisuudessa puolen tunnin juoksulenkkejä olisi voinut vaivatta sovittaa arkeen kevään mittaan kymmeniä.

Mutta tällaisia me ihmiset olemme. Kiireen keskellä hyvät aikomukset jäävät juuri sellaisiksi, aikomuksiksi. Sama ongelma vaivaa monia työelämän kehittäjiä ja esimiehiä. To do -lista on täynnä tärkeitä, mutta hähmäisiä kehitysjuttuja, jotka roikkuvat listalla viikosta toiseen kiireellisempien asioiden täyttäessä päivät. Should do -listaan tarttuminen ahdistaa, kun jokainen asia listalla vaatisi oman projektinsa. Miten toimeen tarttumista kehitystehtävissä voisi helpottaa?

Johdon esimerkki voi kylvää muutoksen idun

Työskentelimme taannoin erään esihenkilöasemassa työskentelevän asiantuntijan kanssa, joka oli tunnistanut alaistensa kipuilevan työaikojen rajattomuuden kanssa. Samalla, kun työ oli todella innostavaa, työntekijöiden palautuminen oli vaarassa, sillä yrityksen pikaviestinkanava täyttyi viesteistä pitkälle yöhön ja uudelleen heti aikaisin aamulla. Johtoryhmä koki tilanteeseen puuttumisen vaikeaksi, sillä myös heidän omat kalenterinsa olivat täynnä ja ainoa aika viesteihin vastaamiseen oli ilta-aikaan.

Asian kanssa kipuileva esihenkilö päätti tehdä kokeilun: hän poistaisi pikaviestimen lähestyvän hiihtolomaviikon ajaksi puhelimesta eikä lukisi lomalla sähköposteja. Kiireellisissä asioissa hän ohjeisti soittamaan. Viikon offline-aika tuntui radikaalilta ajatukselta, mutta johtaja oli valmis kokeiluun. Ja mitä tapahtui? Loma oli rentouttava, Alppien aurinko helli johtajaa ja laskupäivistä sai nauttia ilman työkeskeytyksiä. Johtaja palasi töihin rentoutuneena ja levänneenä.

Kenties merkittävämpi oli kuitenkin vaikutus, joka esimerkillä oli johdettaviin. Organisaatiossa pantiin merkille henkilön lomailu ilman yhteydenpitoa. Tiimiläiset rohkaistuivat toimimaan samalla tavalla. Muutoksen itu oli kylvetty. Se vaati vain pienen kokeilun.

Pienikin kokeilu on parempi kuin ei mitään

Vaikka usein haluaisimme työelämässä saada aikaan paljon, joskus rima kannattaa asettaa matalalle. Liikkeelle voi lähteä pienestä kokeilusta, josta voi oppia ja jonka jälkeen jatkaminen saattaa tuntua helpommalta. Meidän pitäisi myös olla sallivia itseämme kohtaan: joskus vaatimatonkin kokeilu on parasta, mihin pystymme arjen puristuksessa. Pienikin teko on silti parempi kuin ei mitään, ja se voi olla juuri se tarvittava sysäys isompaan muutokseen.

Itsekin löysin kadonneen juoksuinnostuksen huijaamalla aivojani kokeilun avulla. Kerroin itselleni, ettei minun tarvitse kuin mennä ulos haukkaamaan ilmaa lenkkivaatteissa ja kokeilla miltä se tuntuu. Lähdin juoksemaan uskotellen itselleni, että kokeilen hieman juoksua. Jo ensimmäisellä kerralla huomasin, että juokseminen tuntuikin mukavalta, eli kokeilu kannatti. Kerta kerralta lähteminen on muuttunut helpommaksi ja on jälleen arkinen ilo. Mutta hieman kokeilukulttuuria se vaati, erityisesti oman pään sisällä.

Aku Varamäki
työpäivämuotoilija, yrittäjä
@akuvaramaki
www.workdaydesigners.com

Tutustu työkykyjohtamisen palveluihin

  • Jarmo Kokkonen 8.10.2019 klo 13.32
    Kiitos, hyvää pohdintaa. Sama kokemus juoksemisen äärellä ja sähköpostien äärellä. Juostuani 20 vuotta varsin säännöllisesti olen oppinut siihen, että oma keho on viisas tiedonantaja. Kun vauhti ja päivän kunto ovat hyvässä suhteessa, keho löytää rytminsä ja luontevan kulkunsa ilman sykemittaria ja vauhdin tarkkailua. Samalla aivot työstävät asioita, ja tuovat tietoisuuteen sitä, mikä on tarpeen. Juokseminen on tapa ajatella, koska ihminen on kokonaisuus.
    Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 30.11.2022

Ajelehtijana vai perämiehenä työelämän aalloilla?

Lehdet, verkkosivut ja sosiaalinen media ovat täynnä ajatuksia ja vinkkejä työelämän kasvavien vaatimusten aiheuttaman ylikuormittumisen varhaiseen havaitsemiseen ja siltä suojautumiseen. On hyvä, että työelämän vaatimuksista keskustellaan. Keskeinen ongelma tässä keskustelussa on käsitys työstä lähtökohtaisesti myrkyllisenä ja työelämästä vastakkainasetteluna, missä työ aina vaatii ja ihminen koittaa epätoivoisesti luovia oman jaksamisena äärirajoilla eteenpäin.

Ajelehtijana vai perämiehenä työelämän aalloilla?

Blogit 24.11.2022

Milloin mielenterveyden oireesta on häiriöksi?

Terveydenhuollossa korostetaan sairauksien varhaista toteamista, jolloin hoitotulokset ovat parempia. Siksi on hyvä, että mielenterveyden häiriöistä puhutaan aikaisempaa enemmän, kun esillä on tunnettuja henkilöitä kertomassa omista paranemistarinoistaan ja mielenterveyden ongelmiin liitetty ikävä leima on vähentynyt. Tämä kaikki auttaa tarpeen ja tarjonnan kohtaamisessa terveydenhuollossa edellyttäen, että hoidon tarve on todellinen ja hoitoa saavat siitä eniten hyötyvät.

Milloin mielenterveyden oireesta on häiriöksi?

Blogit 18.11.2022

Pidä kiinni hyvinvoinnistasi myös kiireen ja kaamoksen keskellä!

Arkisten velvollisuuksien pyörittäminen syksyn pimenevissä päivissä voi tuntua ajoittain kuormittavalta. Lähestyvän joululoman odottelun sijaan huomiota kannattaakin suunnata omasta jaksamisesta huolehtimiseen, vaikka kalenteri näyttäisi kuinka täydeltä. Oman jaksamisen ja mielen hyvinvointia edistävien asioiden vaaliminen sopivan itsekkäästi välittyy arkeen lisääntyneenä jaksamisena, tarmokkuutena ja hyvinvointina.

Pidä kiinni hyvinvoinnistasi myös kiireen ja kaamoksen keskellä!
Lisää ajankohtaisia artikkeleita