Artikkeli 30.1.2018

Kilpailukyky kuntoon ja liiketoiminta nousuun – kolme tärppiä Fokus-seminaarista yrityksellesi

Ilmarisen ja EY:n sidosryhmät kokoontuivat kuulemaan kilpailukykyaiheista asiaa eturivin yritysjohtajilta. Oli kyse sitten Suomen kiinnostavuus ulkomaisten investorien silmissä tai brändin hiominen kohderyhmiä houkuttelevaksi, nämä kolme hihaan tarttunutta ohjenuoraa kannattaa pitää mukana yrityksesi tulevan vuoden toimenpiteitä suunnitellessa.

1. Panosta myyntiin ja markkinointiin

Suomen kiinnostavuutta sijoituskohteena ruodittiin paneelissa, jossa pöydän ympärillä istuivat IBM:n Mirva Antila, Business Finlandin Antti Aumo, Caverionin Ari Lehtoranta, Huawein Mikko Terho ja Aalto-yliopiston Tomi Viitala. Joukko oli yksimielinen siitä, että osaamista Suomesta kyllä löytyy. Insinöörien maa taitaa tutkimuksen ja innovaation, mutta myynnin ja markkinoinnin laita on hieman huonompi.

– Osaammeko artikuloida erottumistekijät kansainvälisellä kentällä tarpeeksi hyvin? Vaikka olisi kuinka hyvä tuote, niin jos se ei mene kaupaksi, on tarinalla surullinen loppu, haastoi IBM:n Antila.

– Pohdiskelevat suomalaiset eivät ole myyntiasioissa mukavuusalueella, ja meillä ajatellaan, että hyvä tuote kyllä myy itsensä. Suomalaiselle myynnin opettelu on kuin laktoosi-intolerantikko opettelisi maidon juontia, komppasi Business Finlandin Antti Aumo.

Kulttuurinmuutosta asiassa on kuitenkin viimeisten vuosien aikana kaikkien panelistien mielestä tapahtunut, kiitos muun muassa Slushin ja Startup Saunan. Mitä nuorempi sukupolvi, sitä parempia luontaiset kyvyt myyntiin ja markkinointiin.

2. Innovoi innolla ja ristiinpölytä rohkeasti

EY:n tekemässä Nordic Attractiveness 2017 -raportissa yhdeksi suurimmista Suomeen ulkomaisia investointeja houkuttelevista syistä nousi innovaatio. Digitalisaation mukanaan tuomat muutokset puhuttivat myös panelisteja, jotka korostivat huippuosaamisen monialaista yhdistämistä innovaation ajurina.

Mirva Antilan mukaan IBM:n kansainvälisen Watson Health Centre -oppimiskeskuksen Suomeen tuloa vauhditti paitsi maamme kansainvälinen edelläkävijyys terveystiedon digitalisoinnissa myös aktiivinen keskustelu akateemisen yhteisön kanssa. Huawein Miko Terho puolestaan kiitteli korkeakoulujen ja VTT:n yhteistyömallia, jonka seurauksena VTT:stä tuli Huawein suurin eurooppalainen tuotekehityspartneri. Aalto-yliopiston Tomi Viitala visioi yhä tiiviimpää yhteistyötä eri alojen korkeakouluopiskelijoiden kesken.

– Kilpailukyvyn kannalta keskeistä on, että ihmiset kohtaavat kahviloissa, käytävillä ja kursseilla. Se kehitys on Aallossa vasta alussa, Viitala sanoi.

– Kun yritysmaailma muuttuu ja toimialat sekoittuvat, ketteryys korostuu, paneelin moderaattorina toiminut Kari Pasanen EY:ltä summasi.

3. Laajenna toimintakenttää ja tartu hommiin

Peter Vesterbackan puheenvuorossa korostui start up -henkinen yrittelijäisyys ja uuteen tarttuminen. Mahdollisuuksia on kaikkialla, kunhan katsoo oikeista paikoista. Näkökulmasta riippuen Suomea voi pitää joko pohjoisena pussinperänä tai kaiken keskellä sijaitsevana liikennekeskuksena.

– Jos kasvua tarkastelee Eurooppa-karttojen kanssa, Suomi saattaa tuntua periferialta. Finnairin karttaa katsoessa kuitenkin huomaa, että Suomella on ylivoimainen sijainti Euraasian ytimessä. 70 prosenttia maailman ihmisistä on meidän ulottuvillamme, Vesterbacka sanoi.

Vesterbacka kannusti katsomaan kohti Aasiaa, erityisesti Kiinaa – ja sitten yksinkertaisesti tarttumaan toimeen. Ajattelusta todistaa muun muassa miehen tuorein hanke, tunneli Helsingistä Tallinnaan. Pääosa rahoituksesta tulee mistäs muualtakaan kuin Kiinasta.

Ilmarisen ja EY:n järjestämä Fokus-seminaari pidettiin Torstaina 25.1.

Yrittäjä, tule Ilmarisen asiakkaaksi!

Teksti: Henna Kokko

Ajankohtaista

Tiedote 30.4.2021

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–31.3.2021: Sijoitukset tuottivat 4,8 prosenttia, vakavaraisuus ja nettoasiakashankinta vahvistuivat

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli +4,8 % (-7,5 %) eli 2,5 mrd. euroa osakemarkkinoiden positiivisen kehityksen myötä. Sijoitusten markkina-arvo nousi 55,4 (53,3) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 6,0 prosenttia. Tämä vastaa 4,5 prosentin reaalituottoa.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–31.3.2021: Sijoitukset tuottivat 4,8 prosenttia, vakavaraisuus ja nettoasiakashankinta vahvistuivat

Tiedote 30.4.2021

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2021: Placeringarna avkastade 4,8 procent, solvensen och kundanskaffningen netto förbättrades

Ilmarinens placeringsportfölj avkastade +4,8 procent (-7,5 %), dvs. 2,5 miljarder euro tack vare den positiva utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 55,4 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,0 procent, vilket motsvarar en realavkastning på 4,5 procent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2021: Placeringarna avkastade 4,8 procent, solvensen och kundanskaffningen netto förbättrades
Lisää uutisia ja tiedotteita