
Ilmarinen arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi eläkeyhtiöksi kolmatta kertaa peräkkäin
Suomalaisten kuluttajien kiinnostus vastuullisuutta kohtaan on lisääntynyt ja samalla on kasvanut myös luotettavan tiedon tarve, kertoo laaja pohjoismainen bränditutkimus. Ilmarinen arvioitiin eläkeyhtiöistä vastuullisimmaksi.
Ilmarinen nousi kolmannen kerran peräkkäin eläkealan vastuullisimmaksi yritykseksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa selvitettiin kuluttajien näkemyksiä tunnettujen yritysten ja brändien vastuullisuudesta. Ilmarinen sijoittui kolmanneksi yhdistetyssä vakuutukset ja eläkkeet -sarjassa. Vastuullisimmaksi vakuutusyhtiöksi arvioitiin Lähi-Tapiola.
Pohjoismaiseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 50 000 kuluttajaa, joista 10 000 Suomessa.
– Tulos osoittaa, että pitkäjänteinen työ vastuullisuuden eteen koko toiminnassa on huomattu. Olemme olleet pitkään vastuullisen sijoittamisen edelläkävijä Suomessa ja kansainvälisesti. Ylipäänsä vastuullisuus on meille tärkeä arvo, kun huolehdimme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta ja yli 50 miljardin euron eläkevaroista, sanoo Ilmarisen viestintä ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin.
Kuluttajat vaativat entistä enemmän läpinäkyvyyttä ja luotettavaa tietoa
Tutkimuksessa kuluttajilta kysyttiin yritysten ympäristövastuusta ja sosiaalisesta vastuusta. Molemmilta osa-alueilta kartoitettiin kuluttajien tietämystä ja asennetta.
Suomen vastuullisimmaksi brändiksi arvioitiin jälleen Valio. Muutenkin elintarvike- ja kaupan alan yritykset menestyivät kyselyssä hyvin.
Eläkealalla tietoisuus yritysten vastuullisuudesta oli selvästi huonommalla tasolla, vaikka asenteet sinänsä olivat melko positiiviset.
– Tietoisuuden taso on meille tietenkin haaste. Eläketurva koskettaa käytännössä jokaista Suomessa asuvaa jollain tavalla. Muissa tutkimuksissa on huomattu, että omaa eläkettä tunnetaan hyvin vähän etenkin nuorissa ikäluokissa, Aulin sanoo.
Tutkimuksessa myös huomattiin, että suomalaisten kasvanut kiinnostus on kasvattanut myös epäilyksiä yritysten vastuullisuudesta tekemiä väitteitä kohtaan.
– Yhä useampi suomalainen on kiinnostunut siitä, miten hänen eläkevarojaan sijoitetaan. Tarjoamme mahdollisimman avoimen näkymän toimintaamme esimerkiksi tuoreessa vuosi- ja yritysvastuuraportissamme. Lisäksi raportoimme toiminnastamme ja tuloksesta neljästi vuodessa. Toivomme, että voimme käydä avointa keskustelua ja kehittää toimintaamme sidosryhmäkeskustelun kautta, Aulin sanoo.
Sustainable Brand Index -tutkimuksen toteuttaa ruotsalainen SB Insight Ab. Vastaavaa tutkimusta on tehty vuodesta 2011 lähtien. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna kahdeksassa maassa: Ruotsi, Norja, Tanska, Suomi ja Hollanti, uusina Viro, Latvia ja Liettua. Kyselyyn vastasi yhteensä lähes 60 000 kuluttajaa.
- "Eläketurva on yhteinen asia" – Lue raportista, miten hoidimme eläketurvaasi vuonna 2019
- Tutustu tarkemmin tutkimuksen tuloksiin (SB Insightin verkkosivulle)
Ajankohtaista

Suomen Aktiivisin Työpaikka -sertifikaatti Ilmariselle
Olympiakomitea on myöntänyt Ilmariselle Suomen aktiivisin työpaikka -sertifikaatin. Suomen Aktiivisin Työpaikka -sertifikaatti on tunnustus hyvin hoidetusta henkilöstöliikunnasta. Kartoituksen tuloksia hyödynnetään henkilöstön liikkumisen ja hyvinvoinnin kehittämisessä.

Ilmarinen kannattaa hinnoittelumekanismeja hiilidioksidipäästöille – Olemme mukana Call on Carbon -vetoomuksessa
Ilmarinen on mukana uudessa Call on Carbon -vetoomuksessa, jonka tarkoituksena on nopeuttaa ilmastoinvestointeja ja hiilidioksidipäästöjen tehokkaan hinnoittelun käyttöönottoa. Vetoomuksen takana ovat Climate Leadership Coalition, Haga Initiativet ja Skift Business Climate Leaders. Lisäksi mukana tukemassa ovat Corporate Leaders Group, BCSD Portugal ja CER – Sustainable Business Network Slovenia.

Ilmarisen tilinpäätös 2020: Vakavaraisuus vahvistui entisestään koronakriisistä huolimatta, tehokkuus parani merkittävästi
Ilmarisen sijoitukset tuottivat 7,1 prosenttia koronakriisin heiluttaessa markkinoita. Sijoitusvarallisuuden arvo nousi ennätystasolle yli 53 miljardiin euroon ja vakavaraisuus vahvistui. Hoitokulut laskivat 9 prosenttia.