KORUYRITYS ELVARI KASVAA KÄTTEN TYÖLLÄ JA NÄKYMÄLLÄ NETISSÄ

26.11.2015
|
Artikkeli
image

Vihtiläinen Elvari on laajentunut vajaassa viidessä vuodessa yhden ihmisen unelmasta muutaman hengen yritykseksi kilpaillulla käsityöalalla. Jälleenmyyjiä on eri puolilla Suomea puolisensataa. Ilmarisen toimitusjohtajan Timo Ritakallion mielestä rohkaisevia yritysesimerkkejä tarvitaan, jotta maamme talous ja työllisyys kääntyisivät nousuun.

Ravintolapäällikkö Sanna Leinosen elämässä tapahtui täyskäännös, kun hän sairastui vuonna 2009 syöpään. Käsillä tekeminen oli osa paranemisprosessia: hän alkoi pitkän sairauslomansa aikana tehdä koruja askartelumassasta. Leinonen palasi työpaikkaansa mutta otti pian vuoden vuorotteluvapaata ja jatkoi korujen valmistamista. Töihin paluun lähestyessä hän sai tarjouksen ravintolajohtajan paikasta.

Se oli sellainen paikka, johon olin aina tähdännyt ravintolamaailmassa, mutta minua ahdisti. Ajattelin, että nyt on aika kokeilla omaa juttua vaikka en tiedä yhtään ihmistä, joka eläisi koruja tekemällä. Sain starttirahaa yrityksen perustamiseen. Se oli se lopullinen potku, kertoo Leinonen.

Sanna Leinonen osti vanhan pakettiauton, maalasi sen vaaleanpunaiseksi ja kiersi ympäri Suomea. Hän myi koruja festivaaleilla, toreilla ja myyjäisissä ja nukkui autossa huoltoasemien parkkipaikoilla.

Korut löysivät uuden ilmeen: makeisia muistuttavia koruja tekevät muutkin mutta Sanna Leinonen tekee niitä omalla tavallaan. Hän muotoilee erivärisestä massasta hyväntuulisia karkkikoruja käyttäen apuaan mm. pastakonetta, taikinapyörää ja kaulinta.

Niistä ihmiset innostuivat. Kaiken kiireen keskellä, pieni pysähdys ja hymy. Se oli se reaktio johon rakastuin.

Sosiaalinen media välittää tarinaa

Elvarin alkuaikoina jälleenmyyjille lähetetyt kymmenet mainoskirjeet eivät tuoneet tuloksia. Mutta Facebook avasi ovet.

Loin Facebookiin sellaisen Elvarin, jota ihmiset haluavat seurata. Se on väylä, jolla päästän ihmiset lähemmäksi itseäni ja omaa tarinaani, koko kehityskaartani. Ostajat ja jälleenmyyjät alkoivat pyytää koruja. Minulla on siellä jo 26000 seuraajaa, sanoo Sanna Leinonen, joka päivittää ahkerasti omaa sivustoaan.

Vuoden kuluttua toiminnan alkamisesta kaksi kättä ei enää riittänyt vaan Elvariin palkattiin ensimmäinen työntekijä. Sen jälkeen tarvittiin vielä toinen ja kolmas. Työtilat vaihtuivat keittiön pöydän äärestä yläkerran huoneeseen. Nyt oma korutehdas on toiminut kotipihalla kaksi vuotta. 80 neliön tila pantiin kasaan käytetyistä toimistokonteista ja maalattiin vaaleanpunaiseksi, Sannan lempivärillä.

Elvarin koruja voi ostaa netin lisäksi jälleenmyyjiltä: Silja Linen laivoista, Taito Shopeista, käsityöpajoista, kauneushoitoloista.

Pää pilvissä, jalat maassa

Vielä tällä hetkellä kaikki korujen osat kulkevat Sanna Leinosen kätten kautta. Joulun lähestyessä vaaleanpunaisessa korutehtaassa käy kova vilske. Kolmas työntekijä lähti syksyllä ja uuden ehtii palkata vasta keväällä. Postin työtaistelu aiheuttaa huolta, talouden alamäki on näkynyt joissakin myyntitapahtumissa ja maailman uhkakuvat leijuvat ilmassa. Alalla on kilpailua mutta ainakaan vielä kiinalaiset muovikorut eivät ole tulleet Elvarin apajille. Kansainvälistyminen on tämän syksyn juttu, hän kertoo.

Elokuussa Hollywoodista tuli yhteydenotto. Ranskalainen julkkisstylisti Ivan Bitton oli löytänyt Elvarin Facebookista ja halusi koruja showroomiinsa, josta julkisuuden henkilöt lainaavat asusteita ja vaatteita. Sinne lähti paketti. Syyskuussa karkkikorut olivat Tokiossa jälleenmyyjien messuilla. Itse olin lokakuussa Hannoverissa messuilla ja se poiki sopimuksen saksalaisen jälleenmyyjän kanssa.

Sanna Leinonen pohtii nyt, pitääkö hänen kouluttaa vielä lisäkäsiä. Kasvu edellyttäisi sitä, että pitäisi luopua omasta sormenjäljestään. Viime vuonna syöpä uusiutui ja kilpirauhanen leikattiin. Hän ei pitänyt kuin pari päivää sairauslomaa. Tähän asti vaikeudet ovat tuoneet lopulta mukanaan uutta ja hyvää. Yrittäjällä pitää kuitenkin olla jalat maassa. Ravintolapäällikkönä hän oppi toimimaan esimiehenä, analysoimaan tuloslaskelmia ja pitämään hävikit minimissä. Käsillä tekemisen lisäksi pitää osata määritellä oman työn hinta.

Asenne ja esimerkki

Ilmarisen toimitusjohtajan Timo Ritakallion mielestä Elvarin tarina on hyvä esimerkki siitä mihin yrittäjän rohkeus ja sinnikkyys voi johtaa. Sanna Leinonen uskoo tulevaisuuteen ja asiaansa niin paljon, että on kasvattanut yritystään ja työllistänyt lisää ihmisiä. Positiivisestä asenteesta ja innosta kertoo se, että Leinonen on Ilmarisen sosiaalisessa mediassa "Suomen iloisin yrittäjä"-kampanjassa ollut äänestetyimpiä yrittäjiä parina vuonna.

Ritakallio arvelee, että tulevaisuudessa nettinäkyvyyden merkitys korostuu entisestään. Digitaalinen maailma tarjoaa pienyrittäjille uusia kustannustehokkaita kanavia, ostajia ja kysyntää. Myös Ilmarinen haluaa tuoda onnistuneita kehitysideoita ja malleja asiakkaittensa tietoisuuteen.

 

 Elvari pähkinänkuoressa

  • Elvari suunnittelee, valmistaa ja myy koruja
  • liikevaihto 350 000 (2014)
  • henkilömäärä 4 (2014)
  • perustettu 2011

 

Teksti: Pirjo Sunila
Kuvat: Mikko Käkelä