MARJA KURKI KOHTI KOREAA

11.5.2015
|
Artikkeli
image

Kun Marja Kurjen poika, Tapani Kurki osti Marja Kurki-yhtiön takaisin Marimekolta 1991, entiset työkaverit eivät pariin vuoteen uskaltaneet edes kysyä, miten menee. Suomen työttömyysaste oli 18 prosentin paikkeilla, taloustilanne oli huono ja lama vallitsi.

Marja Kurki oli myynyt yrityksensä Marimekolle 1988. Tapani Kurki näki, että yritysosto olisi tässä vaiheessa mahdollisuus. Vanhemmilta saadut vakuudet tukivat yrityskauppoja, mutta lisäsivät myös onnistumisen paineita.

Tapani Kurki oli työskennellyt kaksi vuotta tilintarkastajana ja hänelle taloustilanteet olivat hyvin tiedossa. Nyt hän on yrityksensä toimitusjohtaja ja vastaa yrityksen taloudesta sekä kansainvälistymisestä.

Tapani Kurjen vaimo, Satu Kurki epäröi kauppoja, mutta lupasi tulla vuodeksi töihin, että tietäisi, mitä on ostettu. Yrityskaupasta on jo kulunut 24 vuotta ja Satu Kurki työskentelee edelleen Marja Kurjen suunnittelujohtajana ja vastaa markkinoinnista.

Tapani ja Satu Kurki ovat johtaneet yritystä nämä vuodet ja laajentaneet markkinoita Kiinassa. Nyt vuorossa on Korean valloitus.

Tuotteet valmistetaan Italiassa, Kiinassa, Koreassa sekä Intiassa. Silkki tulee Kiinasta ja nahka Italiasta. Italiassa valmistetun silkin lanka tulee Kiinasta. Alunperin yrityksen perustaja Marja Kurki suunnitteli kaikki tuotteet, silkkihuivit ja solmiot itse assistenttinsa kanssa. Nyt Marja Kurki Oy valmistaa huivien ja solmioiden lisäksi käsineitä, päivä- ja sateenvarjoja, aurinkolaseja, päähineitä, laukkuja, lompakoita, vöitä sekä muita nahkatuotteita. Uusimpana aluevaltauksena ovat korut. Kiinassa Marja Kurjen tuotteista on paljon suurempi valikoima kuin Suomessa.

Laatua ja suomalaista suunnittelua

Yritys on rakentanut menestyksensä hyvän, kestävän laadun ja suomalaisen suunnittelun varaan. Sekä tuotteet että niiden uusiminen ovat menestyksen rakentamisessa tärkeitä. Marja Kurki ei tee tavaraa, joka vaihtuu kuuden viikon välein ja vanhenee nopeasti. Silti tuotteiden pitää myös uudistua ja pysyä ajassa. Laatu kestää aikaa.

Marja Kurki Oy haluaa tuoda mahdollisimman paljon esiin suomalaisuutta. Kun yritys lanseerasi korusarjan helmikuussa 2015, se esiteltiin Suomen suurlähettilään residenssissä Koreassa.

Yrityksen kaikki suunnittelijat ovat suomalaisia. Tapani ja Satu Kurki ylistävät Aalto yliopiston koulutusta ja suomalaisen suunnittelun tasoa. Euroopassa on kysyntää suomalaisille suunnittelijoille, sillä Suomessa osataan suunnittelu.

Tällä hetkellä yrityksellä on kolme omaa suunnittelijaa sekä vaihtuva määrä freelansereita. Korujen ja laukkujen suurin myynti tapahtuu Aasiassa, joten suunnittelu toteutetaan yhdessä ulkolaisten suunnittelijoiden kanssa.

Tapani Kurki sanoo pitävänsä kiinni hyvästä yhteistyökumppanista, se on tärkeämpää kuin jatkuva kilpailutus.

– Kun itse opiskelin alaa, opetettiin, että alihankkijat pitää kilpailuttaa.

– Menestyvässä yrityksessä myynti ja markkinointi ovat tietysti myös tärkeitä. On tunnettava ja hallittava markkinat ja luotava uskottavuus mediaan. Kun aloitettiin uutena yrityksenä Koreassa, kiinnostuksen herättivät hyvät tuotteet ja tarina niiden ympärillä.

– Huonossa taloustilanteessa hyvä brändi on erityisen tärkeä. Tämä on iso haaste nyt kun koko globaali talous on laskusuhdanteessa. Taseen on oltava kunnossa, sillä traditionaaliseen liikeyritykseen ei tällä hetkellä pääomasijoittajia löydy.

– Viime vuosina liikevaihto on pudonnut huonojen suhdanteiden takia. Se on ollut tiedossa, kun ulkoistettiin toimintoja Koreaan. Vaikka yrityksellä on ollut tiukkoja aikoja, niistä on selvitty. Laskelmat osoittavat, että maailmalle kannattaa sijoittaa.

Yritys on kuin perhe

Tapani ja Satu Kurki sanovat hoitavansa yritystä kuin perhettä. Omasta halutaan pitää kiinni. Tuotteen pitää olla kiinnostava ja säilyä oman näköisenä.

Kun nykyään tuotteita on paljon markkinoilla, täytyy ponnistella, että pääsee oman tuotteensa kanssa esille.

Marja Kurki Oy:n liikevaihdosta 70 prosenttia tulee tällä hetkellä Kiinasta. Nyt yritys valloittaa Korean markkinoita. Tapani Kurki pitää tärkeänä, että ensin löydetään sopivat jakelukanavat, tutustutaan ja sitten vasta lähdetään tekemään strategiaa.

– Me olemme auttaneet myös monia suomalaisia brändejä Koreaan. Kun hyvät suhteet saatiin luotua, meiltä alettiin kysyä muita hyviä suomalaisia brändejä, joita haluaisimme viedä Koreaan.

YRITYKSEN TÄHTIHETKET

1. Yhteyksien solmiminen Kiinaan 1990-luvun alussa. Silloin siellä ei ollut vielä kovinkaan montaa suomalaista yritystä. Nyt Kiina on ylivoimaisesti Marja Kurjen suurin markkina-alue.
2. Vuonna 2006 Marja Kurki Oy sai Vatevassa Kultaisen vaatepuun osoituksena korkealaatuisesta suunnittelusta.
3. Vuonna 2013 avattiin oma myymälä Helsingissä, Pohjois-Esplanadille.

MARJA KURKI PÄHKINÄNKUORESSA

* Toimitusjohtaja Tapani Kurki
* Suunnittelujohtaja Satu Kurki
* Vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljoonaa euroa
* Liikevaihdosta 70% tulee ulkomailta ja 30% Suomesta
* Yrityksellä on Suomessa 20 työntekijää
* Kiinassa on 100 työntekijää ja Koreassa 2 työntekijää
* Kiinassa on 60 shop-in-shoppia eli tavaratalo-osastoa
* Koreassa on kaksi omaa liikettä
* Pekingissä, Kiinassa on yksi oma liike

Teksti ja kuvat: Eeva Mehto