PRISMA-KETJU: PAREMPI FIILIS, PAREMPI TYÖNJÄLKI

1.12.2015
|
Artikkeli
image

Prisma-ketju on uudistanut toimitapojaan lujittamalla yhdessä tekemistä. Ponnisteluistaan se sai Parempaa työelämää -tunnustuksen.

HOK-Elannossa ei tuuleteta ylettömästi, vaikka sillä onkin markkinajohtajuus päivittäistavarakaupassa. Laakereille ei jäädä lepäilemään, sillä jotain parannettavaa löytyy aina; jatkuva kehittyminen on olennainen osa konsernin toimintakulttuuria.

Matala profiili on tarttunut myös HOK-Elantoon kuuluvan Prisma-ketjun johtajaan Lassi Juntuseen. Hän ei perusta ylevistä tavoitteista, jotka kuulostavat hyviltä mutta kumisevat tyhjyyttään. ”Lisätään osallistamista” ja ”parannetaan tiedonkulkua” eivät sovi hänen suuhunsa. Hän haluaa konkretiaa.

Kaksi vuotta sitten Prisma käynnisti henkilöstön johtamiskäytäntöjen kehitystyön. Tärkein oivallus oli tehtävien asioiden listan pituus. Sen oli oltava lyhyt.

Johdon helmasynti on tehdä kymmenen kohdan lista. Sen sijaan on sovittava vain muutamasta asiasta ja pidettävä sitten niistä kiinni, Juntunen sanoo.

Päätökset on purettava konkreettisiksi tekemisiksi, päivittäisiksi tai viikoittaisiksi merkinnöiksi kalenteriin. 

Prismassa sovittiin neljästä asiasta:

1. Jokainen työvuoro alkaa briiffillä. Työnjohdollisessa asemassa oleva henkilö käy läpi työtilanteen, jakaa työt ja kertoo, kuka tekee mitäkin.

”Tämä oli iso muutos, sillä briiffejä ei ollut pidetty aiemmin. Nyt niitä on joka päivä tiettyyn kellonaikaan, joka vaihtelee eri puolella taloa”, Juntunen kertoo.

2. Joka päivä pidetään ”tsekit”. Eri vastuualueiden vetäjät kokoontuvat yhteen ja siirtävät resursseja tarvittaessa kulloisenkin työtilanteen mukaan.

3. Joka päivä annetaan palautetta. Jokainen työnjohdollisessa asemassa oleva antaa omalla vastuualueellaan työskentelevälle henkilökohtaista feedbackia.

4. Prisman johtaja ja palvelupäällikkö tekevät joka päivä kävelyjohtamiskierroksen omassa yksikössään.  ”Eikä silloin keskitytä tavaroihin vaan ihmisiin. Kehutaan, jos nähdään hyvää suorittamista. Korjataan, jos on tarve. Jutellaan”, Juntunen selventää.

Meidän tavarakauppiaiden on helppo puhua tavaroiden esillepanosta, mutta ihmisten johtamisesta puhuminen on uusi asia. Sitä opetellaan nyt. 

Ulkopuolisen mielipide tuo uusia näkökulmia

Uudistusohjelman ollessa jo käynnissä Prisman kumppaniksi tuli Ilmarinen.

Halusin kuulla ulkopuolisen mielipiteen, olemmeko tekemässä oikeita asioita ja pitäisikö jotain vielä lisätä, Juntunen toteaa.

Suunta oli oikea Ilmarisenkin mielestä. Se teki kartoituksen keväällä 2015 ja havaitsi, että henkilökunnan osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia ja palautteen antoa oli vielä lisättävä. Esimerkiksi briiffeissä ja palavereissa pitää ennemminkin keskustella ja sopia asioista yhdessä kuin jakaa käskyjä. Se vastaa Prisman omaakin toivetta: henkilökunta haluaa vaikuttaa työhönsä entistä enemmän ja saada äänensä paremmin kuuluville.

Uudistuksien seuraamisessa Prisma käytti Trainers’ Housen muutoksenjohtamistyökalua, Pulssia. Juntunen kuvaa sitä sähköisen päiväkirjan, sosiaalisen median ja sähköpaimenen yhdistelmäksi, joka muistuttaa, mistä on sovittu ja kertoo, mitä on tehty.

Kehitystyö jatkuu vuonna 2016 tarkoin askelmerkein. Yksilön johtamista kehitetään systemaattisesti. Jokainen tiimiläinen saa yksilöllistä ohjausta etukäteen tehdyn suunnitelman perusteella lähiesimieheltään tai tiiminvetäjältään. Töitä tehdään yhdessä, rinta rinnan.

Sillä tapaa ihmiset tutustuvat toisiinsa ja luottamus kasvaa. Ja mikä tärkeintä: jokainen tulee kuulluksi.

HOK-Elantoon kuuluvan Prisma-ketjun johtaja Lassi Juntuseen kertoo videolla, miten heillä kehitetään Parempaa työelämää.

 

Työelämää kannattaa kehittää, koska

  1. Tulos ja fiilikset työpaikalla paranevat yhtä aikaa.
  2. Jokaisella työntekijällä on oikeus hyvään johtamiseen.
  3. Jokaisella työnantajalla on velvollisuus tarjota riittävät eväät työn suorittamiseen.
  4. Ihminen on kuin pankkitili. Jos siihen ei talleta mitään, siltä ei voi nostaa mitään.
  5. Motivaatio ja jaksaminen pysyvät kohdillaan johtajallakin, kun hän tietää, että asioita tehdään paremmin. 

 

HOK-Elannon Prisma-ketju

Päivittäistavarakauppaa tekevässä Prismassa työskentelee tällä hetkellä 1 550 henkeä. Heistä naisia on 77 % ja miehiä 23 %. Toimipaikkoja on 12, suurin Prisma Kaari Kannelmäessä. Vuonna 2014 ketjun liikevaihto 611 M€, johtaja Lassi Juntunen. Pääkonttori Helsingissä. 

Teksti Helen Moster  
Kuvat Olli Urpela