ilmarinen.fi-sivustolla voi esiintyä häiriöitä lauantaiaamuna 24.8 ennen kello kuutta sekä lauantai 24.8 sunnuntai 25.8 välisenä yönä. Pahoittelemme mahdollisia häiriöitä.

DIGITAALISUUS ON UUSILLE ELÄKELÄISILLE MAHDOLLISUUS

5.2.2016
|
Tiedote

Ilmarisen ja OPn vastavalmistuneesta tutkimuksesta selviää, että uudet eläkeläiset asioivat verkossa aktiivisesti. Lähes jokaisella on käytössään tietokone, tabletti tai älypuhelin. Eläkeläiset suhtautuvat omiin verkkotaitoihinsa positiivisesti, ja haluavat kehittää niitä myös jatkossa.

Tuoreet eläkeläiset verkossa -tutkimuksella selvitettiin hiljattain vanhuuseläkkeelle jääneiden asiointia ja käyttäytymistä verkossa. Tutkimustulokset julkistettiin Ilmarisen ja Vanhustyön keskusliiton järjestämässä iAreena-seminaarissa Helsingissä.

Tutkimuksen mukaan eläkeläisten laitekirjo monipuolistuu jatkuvasti. Lähes jokaisella tuoreella eläkeläisellä (99 %) on käytössä tietokone, älypuhelin tai tabletti. Käytetyin päätelaite on tietokone (94 %), mutta monilla on käytössä myös älypuhelin (70 %) tai tabletti (50 %). 

– Älypuhelin on suosituin vaihtoehto seuraavaksi laitehankinnaksi, ja sen hankintaa suunnittelee 17 prosenttia tutkimukseen vastanneista, kertoo Ilmarisen asiakaspalvelujohtaja Minna Hakkarainen.

Hiljattain eläkkeelle jääneet hoitavat verkossa mielellään erityisesti pankki- ja vakuutusasioita sekä käyttävät sähköpostia ja etsivät tietoa. Eläkeläisistä 49 prosentilla on myös kokemusta sosiaalisesta mediasta, 61 prosentilla verkkopuheluista sekä 48 prosentilla erilaisista peleistä.

Eläkeläiset uskovat verkkopalveluiden käytön sekä osaamisensa kasvavan

­– Uusien eläkeläisten osaamisen taso on jo nyt yllättävän hyvä yleiseen mielikuvaan nähden, sillä useampi kuin joka toinen (55 %) vastanneista ei koe useimpia tietoteknisiä asioita hankalina, toteaa Hakkarainen.

Joka kolmas vastanneista kokee tietotekniset taitonsa hyviksi ja joka toinen kohtalaisiksi.  Eniten apua tarvitaan tietokoneen (19 %), älypuhelimen (20 %) ja tabletin (17 %) käyttöön.

Tuoreiden eläkeläisten tulevaisuudenusko on vahva. Peräti 83 prosenttia uskoo, että laitteiden käyttö helpottuu jatkossa. Suurin osa (81 %) myös uskoo käyttävänsä tulevaisuudessa nykyistä enemmän verkko- ja mobiilipalveluita. Suurin huolenaihe on tietoturvakysymykset, jotka huolettavat 84 prosenttia eläkeläisistä. Naisia huolettaa yhteiskunnan teknistyminen useammin kuin miehiä.

– Suurin osa tuoreista eläkeläisistä (81 %) kokee voivansa auttaa itseään vanhempia henkilöitä. Yli joka kolmas (39 %) on myös tehnyt näin. Vertaistuki voi siis olla eläkeläisille merkittävä voimavara, kertoo Hakkarainen.

Tutkimuksen mukaan eläkeläiset ovat innokkaita opettelemaan uusien verkkopalveluiden sekä -teknologioiden käyttöä.

– He kuitenkin toivovat lisää käytännön opastusta, jotta he pystyvät käyttämään laitteita mahdollisimman monipuolisesti. Laitteet saisivat mielellään myös olla selkeämpiä ja edullisempia, kuvailee Hakkarainen.

Hakkarainen huomauttaa, että lähivuosina digitaalisuus tulee olemaan jokaisen ikäpolven ulottuvilla. Tämä merkitsee sitä, ettei digitaalisten palveluiden kehittämistä ikääntyneille kannata jarrutella.

Pankki- ja vakuutusasiat hoidetaan mieluiten verkossa

Tutkimuksesta selviää, että tuoreista eläkeläisistä peräti 97 % on käyttänyt pankki- tai vakuutusasioiden sähköisiä palveluita. Yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista hoitaa pankki- ja vakuutusasiansa mieluiten asioimalla verkko- tai mobiilipalvelussa. Vain pieni joukko (3 %) haluaa hoitaa asiansa konttorissa. Erityisen paljon sähköisten palveluiden käyttäjät maksavat laskuja (99 %) ja tarkistavat tilin saldoa (95 %).

Tärkeimmät syyt sähköisten palveluiden suosioon ovat helppous (75 %) ja ajansäästö (75 %).

– Tuoreiden eläkeläisten kiinnostus erilaisten digipalveluiden käyttöön kertoo paljon käynnissä olevasta digitalisaation aallosta: kehityksen veturina ovat kuluttajien tarpeet ja toiveet. Me OPssa uskomme, että digitalisaatio on ainutkertainen mahdollisuus; ensimmäistä kertaa historiassa meillä on mahdollisuus parantaa yhtä aikaa asiakaskokemusta ja toiminnan tehokkuutta, tiivistää OPn digitalisaatiosta ja asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Harri Nummela.

Tuoreet eläkeläiset verkossa -tutkimus toteutettiin syksyllä 2015 verkkokyselynä henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostinsa Ilmariselle vanhuuseläkehakemuksensa yhteydessä (90 % eläkkeenhakijoista). Kyselyn vastausprosentti oli 54, ja siihen vastasi yhteensä 635 henkilöä. Kyselyyn vastanneet ovat 62–68-vuotiaita.

VTKL:n SeniorSurf-toimintamallissa ikääntynyt toimii vertaisohjaajana

Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Satu Helin esitteli iAreena-tilaisuudessa valtakunnallisen SeniorSurf-toimintamallin, jossa iäkkäät ihmiset opastavat toinen toisiaan käyttämään tietotekniikkaa.

Toimintamalli on kehitetty palvelemaan erilaisia organisaatioita, ja sitä on testattu muun muassa palvelutaloissa, kirjastoissa, hyvinvointikeskuksissa ja eläkeläisyhdistyksissä. Julkaisu ja muuta opastusmateriaalia löytyy VTKL:n sivuilta www.vtkl.fi/seniorsurf.

Seminaarissa myös muita ajankohtaisia teemoja

Ilmarisen ja Vanhustyön keskusliiton järjestämän iAreenan teemana oli tänä vuonna Miten digitalisaatio muuttaa ikääntyneiden arkea? Tapahtuma järjestettiin nyt kuudennen kerran.

Tuoreet eläkeläiset verkossa - tutkimuksen esittelivät Ilmarisen asiakaspalvelujohtaja Minna Hakkarainen sekä OP Ryhmän digitaalisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen johtaja Harri Nummela.  Lisäksi tapahtumassa puhui liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner aiheenaan digitaaliset seniorivuodet. Professori Pertti Saariluoma Jyväskylän yliopistosta pohti, miten ikääntyneet oppivat käyttämään teknologiaa. 

Toimittaja Johanna Korhosen luotsaamassa paneelikeskustelussa päivän teemaan pureutuivat johtava asiantuntija Kimmo Haahkola Sitrasta, eHoiva Palveluverkon toimitusjohtaja Juha Hietasarka sekä projektitutkija Reija Kuoremäki Jyväskylän yliopiston Agora-Centeristä.

Tuoreet eläkeläiset verkossa -tutkimuksen tulokset

 

Lisätietoja

Minna Hakkarainen, asiakaspalvelujohtaja, Ilmarinen, p. 050 366 7467,minna.hakkarainen@ilmarinen.fi
Jouni Vatanen, tutkija, Ilmarinen, p. 050 571 2309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Harri Nummela, digitaalisen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen johtaja, OP Ryhmä, haastattelupyynnöt viestinta@op.fi, p. 050 523 9904
Satu Helin, toiminnanjohtaja, Vanhustyön keskusliitto, 050 428 5244, satu.helin@vtkl.fi
Leena Valkonen, viestintäpäällikkö, Vanhustyön keskusliitto, 050 421 0762, leena.valkonen@vtkl.fi

Seminaarin materiaalit ovat luettavissa tilaisuuden jälkeen osoitteessa www.ilmarinen.fi ja www.vtkl.fi ajankohtaista-osiossa.