MITEN LISÄTÄ HYVÄÄ OLOA JA TUNTEJA VUOROKAUTEEN?

22.11.2016
|
Artikkeli
image

Electrofitin perustaja Simo-Viljami Ojanen tietää, miten pimeimpäänkin vuodenaikaan jaksaa lähteä liikkeelle. Tärkeintä on asettaa tavoite ja poistaa pienimmätkin lähtemisen esteet. Electrofit järjestää yrityksille ja yksilöille urheiluvalmennusta – yhtä laadukasta kuin huippu-urheilijoillekin on tarjolla.

Liikunta on terveydellemme välttämätöntä. Ojanen neuvoo suhtautumaan siihen kuin syömiseen tai nukkumiseen: se on välttämätöntä vaikka joskus olisikin parempaa tekemistä. Erittäin suurella todennäköisyydellä liikunta muuttuu helpommaksi ja hauskemmaksi, kun harjoitteluun tulee säännöllisyyttä.

– Liikunta lataa akkuja. Kun liikut säännöllisesti, olet energisempi, jolloin teet myös työsi tehokkaammin. Saat siis lisää aikaa vuorokauteesi. Harjoitusajat kannattaa merkitä suunnitelmallisesti kalenteriin. Kunhan syke nousee, lyhyempikin liikuntahetki on parempi kuin ei mitään.

Yrittäjäksi vahingossa

Ojanen on entinen kilpatason hiihtäjä, joka tähtäsi olympiamenestykseen. Hän sai huipputason valmennusta, ja tavoitteena oli tehdä hiihdosta ammatti. Electrofitin nykyinen yritysidea syntyi kuitenkin vahingossa – ja samalla hiihdosta tuli kuin tulikin Ojaselle työ.

– Tarkoitukseni oli muuttaa Sotkamosta Helsinkiin vain väliaikaisesti, töihin urheilukauppaan hiihdon asiantuntijaksi. Vuoden 2011 talvi oli runsasluminen ja suksille riitti kysyntää. Kehittelin kaupan kylkiäisiksi hiihtokoulun, jonka suksiparin ostaja sai kaupanpäälle. Ensimmäinen asiakas tuntui empivän, joten lisäsin pakettiin vielä takinkin. Ensimmäisen valmennusasiakkaani sain siis puhtaasti lahjomalla. Mutta pikkuhiljaa asiakkaita tuli lisää. Kun lähes kaikki asiakkaani halusivat yhden valmennuskurssin jälkeen jatkaa, olin valmis siirtymään täyspäiväiseen yrittämiseen.

Electrofit työllistää Ojasen täyspäiväisesti ja lisäksi säännöllisesti kahdeksan muuta henkilöä keikkatyöläisinä. Electrofitin tarjoamia lajeja ovat hiihto, juoksu, pyöräily, triathlon ja uinti sekä pian myös suunnistus. 

– Asiakkaidemme käytettävissä on laaja asiantuntijaverkosto, joka koostuu lääkäristä, fysio- ja ravintoterapeuteista sekä entisistä ja nykyisistä huippu-urheilijoista. Haluamme tarjota asiakkaillemme todella laadukasta valmennusta, kannustusta ja elämyksiä. 

Energiaa asiakkaille ja asiakkaista

 Miten yrittäjä jaksaa itse liikkua päivittäin ja innostaa muita liikkumaan? 

– Urheilu antaa jatkuvasti energiaa, ja valtavan paljon saan sitä myös asiakkailtani. Olen ollut todella onnekas, sillä monet asiakkaani ovat kaiken muun lisäksi sparranneet minua yrittäjyydessä. En aloittaessani tiennyt yrittämisestä mitään ja tein lähes kaiken itse. Nyt on jo ihan toisin! 

– Ennen tavoitteenani oli tulla maailman parhaaksi hiihtäjäksi, mutta nykyään intohimoni on tämä yritys. Haluan kasvattaa toimintaa ja tarjota laadukkaampaa palvelua asiakkaille. Se, että onnistun tässä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, tuo samankaltaista mielihyvää kuin urheilukin. Yksinkertaistettuna kyse on edelleen tavoitteista ja pitkän tähtäimen onnistumisista. 

Electrofitissä kantavana ajatuksena on liikkua asiakkaan kanssa yhdessä. Samalla jutellaan harjoitusohjelmasta ja testataan tavoitteiden saavuttamista. Valmentajat ovat myös harjoituskavereita. Tietyn lajin tai tapahtuman ympärille kootussa vertaistukiryhmissä sparrataan toinen toistaan. Esimerkiksi yritykselle järjestetyssä juoksukoulussa rakennetaan aina myös sosiaalinen ympäristö harjoittelua tukemaan. Yhteishengestä saa Ojasen kokemuksen mukaan lisäpuhtia.

– Nettihän on täynnä erilaisia harjoitusohjelmia – sen kuin printtaa ja rupeaa suorittamaan. Mutta harvalla riittää itsekuria ja intoa yksin puurtamiseen. Me myymme asiakkaillemme valmentajan aikaa. Jos aloittaminen on vaikeaa, valmentaja voi olla vierellä treenaamassa. 

Miten sovittaa kuntoilu kalenteriin?

Hyvinvointiala kasvaa kohisten, meneillään on Ojasen mukaan kuntoilubuumi. Ihmiset haluavat asiantuntijoiden tukea kehittymiseensä ja etenkin kiireiset ihmiset tarvitsevat apua ajanhallintaan.

– Me räätälöimme harjoitusaikataulun kullekin asiakkaalle aina viikko kerrallaan. Asiakkaamme toimittavat meille työ- ja vapaa-ajan aikataulunsa, ja meidän tehtävämme on sovittaa harjoitukset muuhun elämään. Muutama tunti viikossa on jo erinomaista – tärkeintä on, että liikkuminen on säännöllistä.  

5 vinkkiä: näin pääse pimeään vuodenaikaan liikkeelle:
  1. Aseta itsellesi tavoite. Tämä toimii, vaikkei olisikaan kilpailuhenkinen ihminen. Pilko tavoite pienempiin, yksittäisillä suorituskerroilla saavutettaviin osiin. Esimerkiksi kolme kertaa viikossa sellainen harjoite, jossa syke nousee.
  2. Järjestä itsellesi sopiva sosiaalinen paine. Jos et halua kaveria mukaan lenkille, kerro kuitenkin kaverille hyvissä ajoin, että olet menossa. Harvoin kehtaa perua puheensa.
  3. Varaa aika kalenterista. Puoli tuntia on merkittävästi enemmän kuin ei yhtään.
  4. Tee lähteminen mahdollisimman helpoksi ja poista pienimmätkin lähtemisen esteet. Lajilla ei ole väliä – kroppasi ei tunnista, mistä syke nousee.
  5. Uudet laitteet, välineet tai uusi laji voivat houkutella tehokkaaseen alkuun. Uutuudenviehätys kannattelee sen aikaa, että endorfiinit pääsevät hoitamaan jatkon.  

 Electrofit pähkinänkuoressa:
 “Electrofit valmentaa niin kuntoilun alkutaipaleella olevia kuin myös erittäin tavoitteellisesti harjoittelevia kilpaurheilijoita. Yritys tarjoaa yksilö- ja ryhmävalmennusta ja huippuvalmentajia maastohiihdossa, juoksussa, uinnissa, pyöräilyssä ja triathlonissakin. Toimimme intohimosta urheiluun ja haluamme kehittää jokaista yksilönä kohti omia tavoitteitaan. Järjestämme valmennusta eri muodoissa, yksittäisiä lajitutustumisia, luentoja, projekteja, leirejä ja kisamatkoja.” 

Teksti: Lotta Vaija
Kuvat: Junnu Lusa