NÄIN SUUNNITTELET HYVÄN MONITILATOIMISTON

20.10.2016
|
Artikkeli
image

Hyvässä akustiikassa on hyvän työympäristön alku. Jos työhön keskittyminen ei onnistu, ihmiset lakkaavat kommunikoimasta, sanoo tutkija Johanna Koroma.

Meluisilla avokonttoreilla on monen mielessä huono maine – ja syystä. Hyvin suunniteltu monitilatoimisto on kuitenkin jotain aivan muuta. Siellä jokaisen tarpeet on huomioitu ja erilaisille työvaiheille löytyy omat tilansa. Täydellistä hiljaisuutta kaipaaville tarvitaan erityisiä tiloja, puhelinkeskusteluille eristettyjä koppeja ja lyhyille piipahduksille omat pisteensä.

Erityisen tärkeää on erottaa tilat, joissa ihmisten oletetaan kommunikoivan, tiloista, joissa tehdään keskittymistä vaativaa työtä. 

– Jos näin ei tehdä, ihmiset lakkaavat kommunikoimasta tai eivät tule työpaikalle. Sehän ei ole tarkoitus, sillä ihmiset tulevat työpaikalle vaihtamaan tietoja, muistuttaa erityisasiantuntija Johanna Koroma Työterveyslaitokselta.

 

Monitilatoimiston ergonomia täytyy suunnitella koko tilan perspektiivistä ja työ aloittaa akustiikan näkökulmasta. Akustisia materiaaleja tarvitaan, ja niiden lisäksi hyviä opasteita.

– Kulkureitit tulee merkitä hyvin, jotta tila saadaan rauhoitettua eivätkä ihmiset liiku siellä turhaan. Yksiselitteisillä opasteilla pitää kertoa, missä on wc ja kopiokone ja kuinka laite toimii. Näin vältetään kyselyä, joka jatkuvasti keskeyttää työn, Koroma kertoo.

Johanna Koroma tutkii työhyvinvointia globaalissa ja mobiilissa työssä Aalto-yliopistossa väitöskirjaansa varten. Hän on työskennellyt pitkään muun muassa teknologiayhtiö Nokian työterveyshuollossa, josta idea joustavien työtilojen tutkimukseen syntyi.

 Vanhat kalusteet sopivat vain harvoin

Työpiste-ergonomiassa tärkeintä on kalusteiden helppo säädettävyys ja laajat säätöalueet, jotta yksilöllisiin järjestelyihin ei niin herkästi jouduta, Koroma muistuttaa.

Myös valaistuksessa säädettävyys merkitsee paljon.

– Suositellaan, että osa valosta menee epäsuorasti katon kautta ja vain osa tulee suoraan alaspäin. Näin kalusteita voi helpommin siirtää ilman haitallisten heijastusten tai häikäisyn syntymistä. On myös hyvä, että valoja voi sammuttaa ja sytyttää erikseen. Samoin ikkunasta tulevaa auringonvaloa pitää pystyä hallitsemaan.

Henkilökohtaisten tavaroiden säilytystarpeet vaihtelevat tehtävien mukaan. Toisilla kaikki aineisto kulkee läppärillä, markkinointiosaston ihmisillä saattaa olla kainalossaan monenlaista purjetta ja putkea.

Johanna Koroma muistuttaa, että uusissa monitilatoimistoissa kaikki tilat ovat työtiloja – myös kahvihuone, neuvotteluhuoneet ja mahdollisesti henkilöstöravintola.

– Nämäkin tilat on hyvä ajatella työn kannalta. Ei kannata hankkia kovin matalaa sohvapöytää, jotta sohvalle voi istua tietokoneen kanssa.

Koroman mukaan vanhat kalusteet sopivat uuteen hybriditilaan vain erittäin harvoin. Etukäteissunnittelu ratkaisee, kuinka hyvä lopputuloksesta tulee.

– Jos tilan käytettävyys epäonnistuu, se aiheuttaa vastustuksen ja ajatuksen, että koko monitilatoimiston konsepti on huono.

Ergonomia voi olla hyvää tai huonoa henkilökohtaisten työhuoneiden ja monitilatoimiston mallissa, kumpikaan ei ole tae kummastakaan, Koroma lisää.

Keho kaipaa ärsykkeitä

Uusi työpiste kannattaa kalustaa pöydällä, jonka korkeutta voi sähköisesti säätää istuma- ja seisomakorkeuksille. Pelkkä seisomaan siirtyminen ei kuitenkaan ratkaise istumisen tuottamia ongelmia, vaan tarvitaan vaihtelua.

– Passiivisuus on epäterveellistä. Ihmisen keho on vaihtelunhaluinen, se voi hyvin saadessaan erilaisia ärsykkeitä. Tätä monitilatoimisto voi tukea, kun se mahdollistaa työpisteen ja työasennon muuttamisen.

Erilaiset ajastetut taukojumpat virkistävät, mutta varminta on opetella itse tauottamaan työtään säännöllisesti ja kävellä portaita. Ne opit voi siirtää kaikkialle. Etätyöpäivänä kotona fyysinen ergonomia ei ole samanlainen kuin työpaikalla, mutta toisaalta vaihtelua voi harjoittaa reippaammin. Puhelut voi puhua kävellen ja tauon voi viettää ulkona jaloitellen.

Matkatyön ergonomiassa tärkeintä on itse osata päättää, missä töitä tekee ja miten, ja onko viisasta tehdä juuri tässä tilassa jotain. 

– Aina ei tarvitse pystyttää työpistettä ja avata läppäriä, kännykkä tekee matkatyöstä joustavaa.

Koroma muistuttaa, että työergonomia ei ole vain fyysistä ergonomiaa, vaan se sisältää esimerkiksi ajankäyttöön ja tiedonhallintaan liittyviä asioita.

– Muista myös lähteä välillä pois teknologian ääreltä, pitkän linjan työterveysasiantuntija Johanna Koroma summaa.

Viisi tärkeintä monitoimitilan suunnittelussa

-    Monitilatoimisto tarvitsee tarkat opasteet
-    Kalusteiden ja valaistuksen säädettävyys
-    Riittävästi erilaisia tiloja eri työtarpeisiin
-    Kaikkien tilojen pitää soveltua työhön
-    Mahdollisuus vaihtaa työasentoa

Teksti: Jaana Ahlblad, Kuvitus: Iines Reinikainen