STARTUP-YHTEISTYÖ TUO ISOON YRITYKSEEN VAUHTIA JA TEHOKKUUTTA

29.11.2016
|
Artikkeli
image

Suurten yritysten ja startupien yhteistyön tiivistäminen tukee molempien menestystä. Tämän ovat käytännössä havainneet eläkeyhtiö Ilmarinen ja viime vuonna syntynyt kasvuyritys H2H Performance, joka kasvaa maailman markkinoilla hyvinvointia ja suorituskykyä kehittävien digitaalisten ratkaisujen avulla.

H2H Performance muodostui viime syksynä, kun digitaalisia hyvinvointiratkaisuja yhteisöille kehittävä HeiaHeia ja huippujohtajia ja -urheilijoita valmentava Hintsa Performance yhdistyivät. Lääkäri Aki Hintsan yhdessä huipputiedemiehistä koostuvan asiantuntijatiimin kanssa kehittämää, kokonaisvaltaista hyvinvointi- ja suorituskykymallia ovat hyödyntäneet muun muassa F1-maailmanmestarit Mika Häkkinen, Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton. Yrityksen digitaalisia ratkaisuja käyttää yli 500 työnantajaa Suomessa ja ulkomailla. 

Suomen suurimpiin institutionaalisiin sijoittajiin kuuluva työeläkeyhtiö Ilmarinen lähti sijoittajana mukaan viime keväänä. Ilmarisen sijoituspäätöksessä painoivat kasvuhakuisuus, kansainvälisyys sekä edelläkävijyys hyvinvoinnin ja suorituskyvyn toimialalla.

Samaan aikaan yritykset aloittivat myös yhteistyön työkykyyn liittyvien palveluiden kehittämiseksi. Ilmarisen asiakkaana on lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä, joten palveluilla on todella vaikuttavuutta. 

− Haluamme saada työkykyjohtamisen osaamisemme kaikkien asiakkaidemme saataville, yrityksen koosta riippumatta. Tämä onnistuu huomattavasti tehokkaammin ja ketterämmin, kun meillä on H2H Performancen kaltainen kumppani kehittämässä digitaalisia palvelua, sanoo Ilmarisen asiakasjohtaja Pekka Puustinen.  

Digitaalisen hyvinvoinnin osaaminen on arvokasta Ilmariselle, joka puolestaan tarjoaa H2H:lle laajan asiakaskuntansa ja ymmärryksensä suomalaisesta työelämästä. 

− Yhteistyö tarjoaa meille erinomaiset edellytykset kasvustrategiamme toteuttamiseen, sanoo H2H:n toimitusjohtaja Jussi Räisänen

Puustisen mukaan startupeja pidetään turhaan vain isojen yritysten liiketoimintaa disruptoivina toimijoina. Hänen mielestään digitaalinen palvelu kannattaa ehdottomasti luoda verkostoissa.  

−  Se on tehokasta, kustannuksiltaan maltillista ja nopeaa. Iso ja perinteinen yhtiö voi keskittyä omaan perustehtäväänsä samalla, kun se skaalaa osaamiseensa perustuvaa palvelua aivan uusin mittoihin. Yhteistyö mahdollistaa sellaisten palvelujen kehittämisen, joiden kohdalla ison yrityksen oma osaaminen ei riitä.   

Ilmarisen ja H2H:n yhteistyön tuloksena syntyi alkusyksystä ensimmäinen yhteinen palvelu. Älypuhelimiin kehitetty Parempi vire -sovellus tukee henkilöstön työkykyä ja sen mittaamista. Sovellus parantaa työn tuottavuutta ja on yksilölle hauska ja sosiaalinen tapa pitää huolta omasta hyvinvoinnista sekä kannustaa toisia. Tämän syksyn pilotin jälkeen sovellusta tarjotaan osana Ilmarisen työkykypalveluja entistä laajemmalle asiakasjoukolle. Ilmarisen ja H2H:n yhteistyö on esillä myös kasvuyritystapahtuma Slushissa 30.11.  

Ilmarisen ja H2H Performancen yhteistyön tavoitteena on ymmärtää paremmin ihmisten arkipäivää ja yritysten työhyvinvoinnin tilaa.

− Haluamme tarjota välineitä hyvinvoinnin parantamiseen niin henkilökohtaisella kuin yrityksenkin tasolla. Sovelluksen avulla viemme hyvinvoinnin kehittämisen yritysten henkilöstön arkipäivään, H2H:n Räisänen sanoo. 

Tarkoitus on luoda uudenlaisia yhteistyön muotoja suomalaiseen yrityselämään. Sekä Ilmarisella että H2H:lla on erittäin hyvät kokemukset yhteisestä palvelukehityksestä.  

− Yhteistyön avulla sovellukselle on mahdollista saada nopeasti laaja määrä käyttäjiä suomalaisista yrityksistä. Haluamme levittää palvelua ennen kaikkea pienempiin yrityksiin, joissa hyvinvoinnin merkitystä tuottavuuden tekijänä usein aliarvioidaan ja painetaan pitkää päivää oman työkyvyn kustannuksella. Se ei pidemmän päälle kannata, huomauttaa Räisänen. 

− Haluamme tukea kymmenien tuhansien asiakasyritystemme menestymistä ja luoda heille uudenlaista arvoa. Sisäinen kehittäminen tänä päivänä enää riitä, sillä yrityksen ulkopuolella on aina enemmän osaamista kuin sisäpuolella, painottaa Puustinen.