MISTÄ APUA YRITYKSEN TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMISEEN?

8.9.2016 11:05:00
|
Artikkeli
image

Henkilöstön työhyvinvointi kuuluu kaikille yrityksille. Siihen kannattaa panostaa, sillä hyvinvoiva työpaikka on tuottava. Yrittäjän ei kuitenkaan tarvitse olla tämänkin alan asiantuntija, koska apua on saatavilla.

Työhyvinvointi tarkoittaa turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa. Hyvinvoivassa työyhteisössä työ koetaan mielekkääksi ja palkitsevaksi sekä omaa elämänhallintaa tukevaksi.

Työhyvinvointi ei ole mikään erillinen suunnitelma tai irrallinen toimenpide, vaan osa organisaation strategiaa ja liiketoimintaa. Kyse on johtamisesta ja tuloksellisuudesta.

Toimi ennakoiden

Työhyvinvoinnin johtaminen koskettaa jokaista yritystä. Esimerkiksi työterveysongelmat ja työkykyriski eivät liity mitenkään yrityksen kokoon, joskin toimialojen välillä voi olla eroja.

Kiire ja resurssipula eivät kelpaa tekosyiksi hyvinvointiasioiden laiminlyömiselle. Velvoitteet kannattaa kääntää mahdollisuudeksi. Tietoa, tukea ja neuvoja on saatavissa niin työterveyshuollosta kuin työeläkeyhtiöstä.

Pieni organisaatio selviää ilman suuria prosesseja, mutta käyttöön kannattaa ottaa työvälineitä, jotka antavat ryhtiä johtamiselle ja auttavat suunnittelussa sekä riskienhallinnassa. Esimerkiksi varhaisen välittämisen malli sopii mihin tahansa organisaatioon.

Viesti avoimesti

Yrittäjällä on usein kädet täynnä töitä ja huolehdittavana tuhansia asioita. Työhyvinvointiin kuitenkin kannattaa panostaa, sillä se vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn, tuottavuuteen, tulokseen ja maineeseen.

Nämä asiat yleensä kiinnostavat yrittäjiä, eivätkä ne vaadi edes suuria investointeja. Moni työhyvinvointia parantava asia on suorastaan ilmainen, kuten avoin viestintä, hyvä tiedonkulku, vuorovaikutus ja palautteen antaminen.

Pienen porukan kesken kommunikoiminen voi olla välitöntä, mutta suunnitelmallisuus tuo tähänkin toimintaan tehoa. Viestinnän taso nousee helposti uudella tekniikalla.

Yrittäjä, tee ainakin nämä

  1. Ymmärrä vastuusi: työhyvinvointi on johtamisasia.
  2. Tarkasta oma tilanteesi: Oletko muistanut päivittää esimiestaitojasi ja pidätkö itsestäsi huolta?
  3. Ota hetki aikaa ja pysähdy miettimään, millä tolalla yrityksesi työhyvinvointiasiat ovat.
  4. Jos kaikki ei ole kunnossa, ryhdy toimimaan – mieluummin heti kuin huomenna. Henkilöstö on yrityksesi tärkein voimavara, joten siitä kannattaa pitää huoltaa.
  5. Tiesithän, että työhyvinvointi ei parane vain yhteisillä tykypäivillä, keilailureissuilla tai pikkujouluilla, elleivät nämä sitten jollakin ihmeellisellä tavalla paranna jokapäiväisestä työtä häiritseviä esteitä tai ponnetonta johtamista.
  6. Muista, ettei sinun tarvitse olla kaikkien asioiden asiantuntija. Hae tietoa, tukea ja neuvoja esimerkiksi työterveyshuollosta tai työeläkeyhtiöstä.
  7. Ota avuksesi työhyvinvointia kehittäviä työkaluja ja ennakoi. Esimerkiksi puheeksi ottaminen auttaa terveysongelmissa, motivaatiotapauksissa ja osaamisongelmissa. 
  8. Varmista myös työterveyshuoltoyhteistyön toimivuus sekä huolehdi työturvallisuudesta. Parhaat kääntävät velvoitteet voitokseen.
  9. Edistä avointa työkulttuuria ja hyvää viestintää. Vaikka työntekijät olisivat etäällä ja hajallaan, heidät saavuttaa mm. älypuhelimin, padein ja sähköpostein. Parhaat työnantajat ovat yksinkertaisesti päättäneet alkaa hyviksi viestijöiksi.
  10. Tutustu Ilmarisen Parempaa työelämää -polkuun ja aloita matka kohti parempaa työelämää. Työhyvinvointi on säännöllisiä, jokapäiväisiä tekoja.

 

Teksti: Sari Okko