UUSIA LINJAUKSIA TYÖKYVYTTÖMYYSRISKIN HALLINTAAN

29.2.2016 14:26:19
|
Uutinen
image

Finanssivalvonta (Fiva) on julkaissut uuden määräys- ja ohjekokoelman työeläkeyhtiöiden työkyvyttömyysriskin hallintaan eli työhyvinvointitoimintaan.

Fivan nyt julkaiseman määräys- ja ohjekokoelman on tarkoitus selkeyttää ja ohjata työeläkeyhtiöiden työhyvinvointitoimintaa.

– Olemme vuosia korostaneet, että työeläkeyhtiöiden työhyvinvointitoiminnalle olisi hyvä saada selkeät yhteiset pelisäännöt. Fivan tuore ohjeistus onkin tervetullut, koska se selkeyttää toimintakenttää. Uskomme, että sääntely lisää toiminnan läpinäkyvyyttä sekä edistää kilpailua palveluiden laadulla, sanoo Ilmarisen asiakkuusjohtaja Timo Aro.

– Ilmarinen noudattaa toiminnassaan heti uutta sääntelyä, huomioiden että sääntely koskee 29.2.2016 jälkeen solmittuja uusia yhteistyösopimuksia. Meillä on hyvä lähtötilanne uuden sääntelyn mukaiseen toimintaan, koska olemme seuranneet työhyvinvointihankkeiden vaikuttavuutta jo ennestään järjestelmällisesti. Ilmarisessa on myös saatu konkreettista näyttöä siitä, että parantamalla työelämän laatua voidaan pienentää yritysten työkyvyttömyysriskiä, Timo Aro jatkaa.

Pääkohtia uudesta sääntelystä:

  • Työkyvyttömyysriskin hallintaan liittyvät toimenpiteet rahoitetaan jatkossa vain TyEL-vakuutusmaksuun sisältyvällä työkyvyttömyysriskin hallintaosalla.
  • Toimenpiteillä tulee olla vaikutuksia työntekijöiden työkyvyttömyysriskiin. Riskiperusteisuuden tulee toteutua aina tarjouksen tekemisestä hankkeiden toteutukseen. Toimenpiteiden vaikuttavuutta tulee seurata.
  • Työkyvyttömyysriskin hallitsemiseksi tehdyissä palvelusopimuksissa luvatut rahalliset panostukset tai kolmannelta osapuolilta ostettavat palvelut raportoidaan kalenterivuosittain. Neljännesvuosittain raportoidaan edellä mainitut tiedot asiakaskohtaisesti, jos ne ovat yhteensä vähintään 2000 euroa vuodessa.
  • Asiakkaan oma rahallinen panostus hankkeeseen on aina vähintään sama kuin eläkeyhtiön rahallinen panostus. Panostuksen tulee olla rahallinen, eikä esim. asiakasyrityksen hankkeeseen ohjaama oman henkilöstön työpanos.
  • Työkyvyttömyysriskin hallitsemiseen liittyvä toiminta voi olla ensisijaisesti johtamisen, työn, työprosessien tai työyhteisön toimivuuden kehittämistä ja tähän liittyviä työkyvyn ylläpitohankkeita.
  • Uusi sääntely koskee 29.2.2016 jälkeen asiakkaiden kanssa solmittuja yhteistyösopimuksia.

Ilmarisen palvelut tulevat keskittymään asiantuntemuksen, hyvien verkostojen ja digitaalisten palveluiden kautta tuotettavaan arvoon asiakkaillemme.

– Omien asiantuntijoidemme rooli asiakasyhteistyössä tulee korostumaan. Jatkamme strategiamme mukaisesti myös palvelujen kehittämistä, jotta voimme tarjota työkykyjohtamisen osaamisen, innovatiiviset työkalut ja reaaliaikaiset tiedot asiakkaiden käyttöön digitaalisesti, Timo Aro sanoo.

Miksi työkyvyttömyyden riskin ehkäisyyn kannattaa panostaa?

− Yksilöille hyvä terveys ja työkyvyn säilyttäminen on tietysti aivan olennaista. Työeläkeyhtiölle tämä on tärkeää, sillä maksamme vuosittain satojen miljoonien edestä työkyvyttömyyseläkkeitä. Yhteiskunnalle panostus hyvään työkykyyn kannattaa, koska työkyvyttömyyseläkkeistä aiheutuu vuosittain miljardien kustannukset, muistuttaa Timo Aro.

Katso myös:
Toimitusjohtaja Timo Ritakallion blogi: ”Uusilla pelisäännöillä parempaa työelämää
Uutinen: Työhyvinvointi- ja kuntoutuspalveluissa tuloksekas vuosi
Parempaa työelämää –polku