ILMARISEN HENKILÖSTÖ INNOVOI ROHKEASTI UUSIA PALVELUITA

19.5.2016 8:50:00
|
Tiedote
image

Wauhdittamo-nimeä kantava Ilmarisen innovointiprosessi huipentui eilen suureen finaaliin. Finaalissa yhtiön eri toimialueista muodostetut tiimit esittelivät kehitystyönsä tulokset asiakkaille, henkilöstölle ja keskijohdon investointitiimille. Kaikkiaan neljä innovaatiota sai rahoituksen jatkokehitykseen.

Rohkeimmat henkilöstön kehittämät palvelut koskivat muun muassa tiedon ja osaamisen jakamista eri toimijoiden kesken, digitaalisia työhyvinvoinnin palveluja sekä erottuvia, nuorille suunnattuja palveluita. Ilmarisen ylin johto oli finaalitilaisuudessa häkeltynyt kehityshankkeiden korkeasta tasosta.

– Olen ylpeä kaikista tiimeistä sekä niiden mahtavasta panostuksesta ja innostuksesta kehittää palveluitamme. Uskon, että nämä uudet ideat toteuttavat oivallisesti strategiaamme ja rakentavat tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Jokainen idea tulee varmasti tavalla tai toisella näkymään parantuneena palveluna asiakkaillemme, sanoi Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio finaalitilaisuudessa. 

Wauhdittamo-prosessi käynnistyi Ilmarisessa vuodenvaihteessa tavoitteenaan kehittää digitaalisia palveluita yhdessä, organisaatiorajat ylittäen ja avoimesti. Lyhyessä ajassa digitaalisen alustan kautta kerättiin lähes 300 kehitysideaa, joista muodostettiin kymmenen kehitystiimiä. Niihin hakeutui noin sata Ilmarisen työntekijää ja lopulta lähes 10 prosenttia yhtiön henkilöstöstä työskenteli Wauhdittamon kehityshankkeiden parissa. Mukana oli myös syksyllä Slushin Accenture Digital Innovation -kilpailun opiskelijatiimi, joka jatkokehitti omaa palveluaan Ilmarisen tiimien rinnalla. 

Työn tulokset olivat koko yrityksen arvioitavina eilen. Kaikkia kevään hankkeita yhdisti digitalisaatio uusien palvelujen mahdollistajana. Ilmarisen keskijohdosta muodostuva investointitiimi päätti rahoituksesta seuraavien hankkeiden jatkokehitykseen:

  1. Scaled Agile Development Ilmariseen -tiimin uusi alusta kokoaa asiakkaiden, sidosryhmien ja henkilöstön kehitysajatukset yhteen sekä luo toimintatavan, jolla innovointi muuttuu konkreettiseksi toiminnaksi.
  2. Henkilöasiakkaiden digitaalisia palveluita pohtineen tiimin palvelu tukee digitaalisesti kuntoutusprosessia ja yhdistää kuntoutujat, työnantajat ja palveluntuottajat.
  3. Työhyvinvointipalveluiden kehitystiimin digitaalinen käyttöliittymä tuo Ilmarisen työhyvinvointipalvelut kaikkien yritysten saataville helposti ja nopeasti sekä tarjoaa kanavan ketterään vuorovaikutukseen ja vertaistukeen.
  4. Ilmarisen uutta viestintää kehittäneen tiimin palvelu tarjoaa nuorille yrittäjille hauskan, helpon ja pelillistetyn tavan yrityksen perustamiseen.

Ilmarisessa on koettu erittäin tuloksellisena toimintatapa, jossa organisaatiorajat ylittävät tiimit pääsevät ratkomaan heidän omista ideoistaan kummunneita haasteita.

– Olemme näyttäneet, että asiakkaat ja henkilöstö tehtävänkuvasta riippumatta ovat mahtava kehitystyön voimavara. Samalla kaikki osapuolet oppivat valtavasti. Uskon, että vastaavat toimintamallit yleistyvät Suomessa, sanoo Ilmarisen asiakaskokemuksesta ja yrityskulttuurista vastaava kehitysjohtaja Pekka Puustinen.

Puustinen korostaa, että Wauhdittamon taustalla on Ilmarisen vuoden alusta voimaan astunut uusi strategia.

– Hyvässä organisaatiossa johto laatii erinomaisen strategian, mutta erinomaisessa organisaatiossa koko henkilöstö haluaa tehdä siitä totta. Wauhdittamossa henkilöstö ja myös asiakkaat tekevät Ilmarisesta energisoivaa työyhteisöä, digitaalisesti palvelevaa kumppania ja kannattavasti kasvavaa eläkevakuuttajaa.

Lue lisää Wauhdittamosta osoitteesta www.ilmarinen.fi/wauhdittamo sekä Instagram-tililtä @ilmarinen_digital.

Lisätietoja: Pekka Puustinen, kehitysjohtaja, p. 040 839 0813

Aihepiiri
Ilmarinen