Asiakashyvitykset muuttuvat yhtiökohtaisiksi

20.12.2017
|
Uutinen
image

Asiakashyvitykset muuttuvat yhtiökohtaisiksi vuodesta 2018 alkaen. Jatkossa eläkeyhtiöt voivat itse määritellä, kuinka ne jakavat hyvitykset asiakkaiden kesken. Muutos näkyy asiakkaille käytännössä vuonna 2019 maksettavissa hyvityksissä.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvisti uudet yhtiökohtaiset asiakashyvitysperusteet eläkeyhtiöille alkuvuodesta. Hyvitysten enimmäismäärä määräytyy edelleen samoin perustein kaikissa työeläkeyhtiöissä. Jatkossa kukin yhtiö kuitenkin määrittelee itsenäisesti, kuinka se jakaa hyvitykset asiakkailleen.

–  Muutos tehostaa eläkelaitosten välistä kilpailua ja antaa Ilmariselle avaimet kohdentaa hyvityksiä asiakkaille entistä oikeudenmukaisemmin, sanoo Ilmarisen aktuaarijohtaja Hillevi Mannonen.

Ensi vuodesta alkaen asiakashyvitykseen vaikuttavat asiakkaan koko ja asiakkuussuhteen kesto Ilmarisessa.

– Ilmarisen hyvitysmalli perustuu entistä voimakkaammin asiakkaan palkkasummaan.  Ilmarisen strategian mukaisesti uudet hyvitysperusteet huomioivat aikaisempaa tasapuolisemmin sekä vanhat että uudemmat asiakkaat. Kasvavat yritykset hyötyvät myös hyvityksistämme aikaisempaa nopeammin, Mannonen täsmentää.

Tähän asti asiakashyvitys on määräytynyt asiakkaan vakuutusmaksun ja hänelle eläkeyhtiössä kertyneen rahaston perusteella.

Asiakas hyötyy Ilmarisen kustannustehokkaasta toiminnasta

Uudessa mallissa asiakashyvityksiin käytettävä summa kasvaa, kun työeläkeyhtiö voi jakaa kustannustehokkuudesta syntyvän hoitokustannusylijäämän kokonaisuudessaan asiakkailleen. Lisäksi summaan vaikuttaa yhtiön vakavaraisuus.

– Mitä tehokkaammin yhtiö toimii, sitä parempia asiakashyvityksiä se voi maksaa asiakkailleen. Olemme viime vuosina panostaneet voimakkaasti toimintamme tehostamiseen ja tuloksesta nauttivat asiakkaamme nyt entistä enemmän. Ilmarisen ja Eteran fuusion myötä Ilmarisesta on tulossa alan selkeästi kustannustehokkain toimija, sanoo Ilmarisen asiakkuuksista vastaava johtaja Pekka Puustinen.

Ilmarisen asiakkailleen maksamien asiakashyvitysten kokonaismäärä nousee tänä vuonna arviolta yli 10 %  - summa oli 102 miljoonaa vuodelta 2016.

Ilmarisen asiakashyvitykset ovat olleet pitkällä aikavälillä alan parhaita. 

Lisätietoja:
Hillevi Mannonen, aktuaarijohtaja, p. 050 520 1390
Pekka Puustinen, asiakkuusjohtaja, p. 040 839 0813