Näin sukupolvenvaihdos onnistuu

25.7.2017
|
Artikkeli
image

Jotta perheyritys siirtyisi onnellisten tähtien alla vanhemmalta sukupolvelta nuoremmalle, vaihtoon on varattava aikaa. Jokaisen on tiedettävä, mitä itse tahtoo. Nurmitapetti on hyvä esimerkki onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta.

Ajo-ohjeet ovat yksinkertaiset ja perille löytää helposti. Nurmitapetti sijaitsee aivan Hämeenlinnantien kupeessa Nurmijärvellä. Sijainti olikin itse asiassa keskeinen syy, miksi yrittäjät Olli ja Riitta Vallinkoski tekivät vuonna 2002 tarjouksen tyhjillään seisovasta hallista.

Nyt rakennuksessa toimii moderni Värisilmä-ketjuun kuuluva rakennusmateriaaliliike. Sisällä tuoksuu maali. Yritysasiakkaat hakevat tilaamiaan tavaroita, yksityisasiakas suunnittelee keittiötä sisustussuunnittelijan kanssa.

Tavarat on sijoiteltu selkeästi valoisiin tiloihin. Myyjät palvelevat tiskin takana. Yksi heistä on kauppias Timo Vallinkoski. Hänen aisaparinsa on Jukka Vallinkoski, kauppias hänkin. Vuosina 1974 ja 1978 syntyneet veljekset ovat yrittäjiä kuudennessa polvessa.

Nuoret Vallinkosket ottivat viestikapulan vanhemmiltaan vuonna 2010. Sukupolvenvaihdosta perhe suunnitteli pitkään.

– Pojat ilmoittivat jo hallia ostaessamme, että haluavat jatkaa yritystä, Riitta Vallinkoski sanoo.

Hän on tullut miehineen entiseen työpaikkaansa haastattelua varten. Avioparin työnjako on ollut selvä alusta pitäen. Olli (s. 1946) hoitaa asiakkaat ja myynnin, ja Riitta (s. 1944) laskutuksen, kirjanpidon ja palkat.

Yrittäjyys suvussa

Yläkerroksessa sijaitsevan toimiston seinällä komeilee rivi Vallinkosken suvun yrittäjiä. Potretit, liikerakennusten kuvat ja kulloisetkin valuutat kertovat omalla tavallaan Suomen historiaa suuriruhtinaskunnan ajoilta nykypäivään.

Timolle ja Jukalle perheyrittäjyys on ollut itsestään selvää alusta pitäen. Pikkupoikina he leikkivät piilosta maalipurkkien lomassa. Nyt he kehittävät palveluja ja hoitavat suhteita rakennusliikkeisiin ja talotehtaisiin, puhuvat tuotteistamisesta ja brändeistä.

Vallinkosket tunnetaan Nurmijärvellä hyvin, ja heillä on luotettavan kauppiaan maine.

 – Isä opetti, että tavaroiden pitää olla perillä sovittuna aikana ja hinnoista pidetään kiinni, sanoo Olli Vallinkoski (vas.). Oikealla Riitta Vallinkoski ja pojat Timo ( vas.) ja Jukka.

– Niillä yrittäjillä, joilla ei ole paikallistuntemusta ja jotka aloittavat nollasta, on kyllä pitkä takamatka, Timo toteaa.

– Minä mietin hankalissa tilanteissa, että mitähän vaari olisi tehnyt, Jukka sanoo.

Poikien lähtötilanne oli suotuisa. Nurmitapetti oli yrityksenä hyvässä kunnossa liikkeen luovuttamisen ajankohtana. Halli oli remontoitu ja täydessä iskussa. Asiakaskunta oli laaja. Perhesuhteet olivat kunnossa. Ja mikä tärkeintä: sukupolvenvaihdos sopi jokaisen elämäntilanteeseen.

Ulkopuolinen neuvonantaja

Vuonna 2008 Vallinkosket tekivät niin sanotun viestinvaihtosopimuksen TE-keskuksen kanssa ja saivat avukseen ulkopuolisen asiantuntijan, joka haastatteli jokaisen perheenjäsenen. Hän selvitti sukupolvenvaihdokseen liittyviä osatekijöitä, muun muassa rahoitusta ja sitä, millaiset mahdollisuudet pojilla oli jatkaa yrittäjinä. Hän kysyi myös, haluavatko pojat oikeasti jatkaa ja vanhemmat oikeasti luopua. Vastaus oli kyllä.

Jukka ja Timo eivät heittäytyneet yrittäjiksi kylmiltään. He kävivät yrittäjäkursseilla ja suorittivat kauppiastutkinnon, he keskustelivat keskinäisestä työnjaosta. Sen mukaan Timo ulospäinsuuntautuneena ihmisenä hoitaa uudet asiakkaat ja sidosryhmät ja Jukka puolestaan pikkutarkempana tietokoneet ja laskutuksen. Luottamus ja arvostus on molemminpuolista.

– Yksin ei pärjättäisikään, Timo tiivistää.

Entistä kauppiasta tuttu työpaikka vetää yhä puoleensa.

– Pojat ovat saaneet tehdä asioita omalla tavallaan. Hävettää vähän: he tekevät parempaa tulosta kuin minä, Vallinkoski senior naurahtaa.

Mutta sitten konkarikauppiaan ylpeys nostaa päätään, kun hän esittelee kaupan seinällä roikkuvaa värikarttaa. Olli Vallinkoski on omin käsin maalannut kymmeniä teollisuusmaalisävyjä, joita hän on myynyt traktoreiden ja kuorma-autojen omistajille. Se oli palvelua, jota ei saanut joka kaupasta. Eikä samanlaista värikarttaakaan löydy jokaisesta niemennotkosta.

Näin onnistut sukupolvenvaihdoksessa

1. Ota keskustelun tueksi ulkopuolinen asiantuntija. Älä käytä tuttua kirjanpitäjää tai tilitoimistoa.

2. Varaa suunnitteluun runsaasti aikaa.

3. Jatkaja: hanki yrittäjäkoulutusta. Tarvitset tietoa paitsi omasta alasta myös kiinteistöistä, työehtosopimuksista, lainoista ja sijoittamisesta.

4. Huolehdi, että perhesuhteet ovat kunnossa.

5. Kysy itseltäsi, mitä oikeasti haluat.

Nurmitapetti Oy

Perustettu vuonna 1976 Nurmijärven keskustaan, muutto uusiin tiloihin vuonna 2002. Värisilmä-ketjun jäsen. Työntekijöitä 7. Liikevaihto 2,4 miljoonaa euroa vuonna 2016. Kauppiaat Jukka ja Timo Vallinkoski. Nurmitapetti Oy

Katso myös artikkeli Yritystoiminnan lopettaminen

Yrittäjän työkalut hyvinvointiin ja Parempaan vireeseen

Teksti: Helen Moster
Kuvat: Olli Urpela