Pajutalli tuo Tuusulaan vanhan ajan joulutunnelmaa

11.12.2017
|
Artikkeli
image

Kolmetoista vuotta sitten tilintarkastaja Annukka ja IT-insinööri Mikael innostuivat pajuista ja ryhtyivät yrittäjäksi. Kokemus on opettanut, että joulu on sesongeista kiireisin. Siihen aletaan valmistautua jo alkukeväästä. 

Vanhan Tuusulantienvarrella on alue, jonka sydämessä sijaitsee Koiramäen Pajutalli, joka erityisesti näin jouluna vetää puoleensa vieraita koko pk-seudulta. Modernien tuotantolaitosten keskellä sen 1600–1800-luvulla valmistuneet rakennukset erottuvat joukosta ja houkuttelevat katsomaan lähempää.

Koiramäen Pajutallin yrittäjä Annukka Mennalla on nyt meneillään vuoden kiireisin aika. Pajutalli on pihaa ja rakennuksia myöten tupaten täynnä jouluaiheisia koristeita ja esineitä, ja postiauto tuo lisää tuon tuosta. Menna keskeyttää hetkeksi juuri saapuneiden tavaroiden esillepanon ja esittelee hehtaarin kokoista pihaa, jonka pihaa asustavat massiiviset pajusta tehdyt eläinhahmot.

– Olemme olleet täällä nyt seitsemän vuotta. Ensimmäisen vuoden teimme vuorokauden ympäri töitä, että saimme tilan kuntoon, Menna kertoo käydessään läpi pihan kahdeksaa eri rakennusta.

Yhdessä niissä majailevat perheiden suosikit eli possut Otto ja Arvi sekä kanit Kaneli, Hunaja ja Neilikka.

– Tuohon viereen haluan laittaa vielä joskus kanalan, Menna sanoo ja osoittaa pientä mökkiä.

Koiramäen Pajutalli on jatkuvasti kasvava elämysmyymälä, jossa pääosaa näyttelee paju lukemattomissa eri muodoissa. Ilman pajua Menna ja hänen miehensä eivät myöskään olisi yrittäjiä.

Yrittäjyys alkoi pajubuumista

Kolmetoista vuotta sitten tilintarkastaja Menna ja hänen insinöörimiehensä innostuivat pajusta punontakurssin jälkeen. Viikko eteenpäin ja pariskunta oli raivaamassa jo peltoa. Suunnitellun sadan pistokkaan sijaan pariskunta pani maahan 30 000 pistokasta. Siitä yrittäminen alkoi. Pajutila sijaitsi tuolloin vielä Vantaalla samassa paikassa, jossa yrittäjät nykyään asuvat.

– Silloin oli käynnissä pajubuumi ja pajulla olikin nykyistä suurempi rooli meille. Osaltaan halusimme myös jatkaa isovanhempiemme viljely- ja kädentaitoperinteitä.

Yrittäjät myyvät pajua edelleen muun muassa eläviksi aitapajuiksi tai rakennelmiksi, mutta mukaan on tullut paljon muutakin. Pajutallissa on pullalta tuoksuva kahvila, myymälä täynnä koriste- ja käyttöesineitä ja lapsille ja lapsenmielisille tehty Peikkometsä. Historian ystäviä ilahduttavat museoviraston suojeluksessa olevat rakennukset, muun muassa kestikievari, oman aikansa matkailijan pysähdyspaikka.

Joulusesonkiin valmistautuminen alkaa jo keväällä

Sesonkiaiheisia tavaroita on esillä valtava määrä. Inspiraation niihin Menna saa messuilta, joita hän kiertää Euroopassa. Joulusesonkina hallitseva väri on punainen, kesällä ja keväällä on omat tuotteensa ja värinsä. Trendejä ei täällä seurata, vaan kaikki tavarat ovat vanhan ajan mukaisia.

– Jo siinä vaiheessa, kun tutustun eri tuotteisiin, käyn päässäni läpi, mihin kohtaan huonetta ne tulevat, valottaa Menna ostopäätöstä.

Pajutallin myynnistä kolmasosa tulee joulusesongista. Vaikka tavaraa on nyt pilvin pimein, hyllyt myydään jouluisin tyhjiksi. Suuren osan joulusesongin tuotteista Menna tilaa jo helmi–maaliskuussa.

– Olen oppinut ennakoimaan, millaista tavaraa menee ja kuinka paljon. Viime hetkellä on vaikea saada tilattua mitään.

Kiireapulaisten kanssa on ollut onni matkassa

Juuri nyt tavaran kimpussa on moni käsipari. Tavallisesti yrittäjillä on töissä yksi kokoaikainen työntekijä, jonka lisäksi näin sesonkeina on auttamassa yleensä kaksi kiireapulaista. Jouluna lisäavun tarve kestää seitsemän viikkoa, josta kaksi päivää viikossa menee tavaran purkamiseen ja loppuviikko puolipäiväisenä muuhun apuun.

Menna kertoo, ettei kiireapulaisia ole varsinaisesti tarvinnut etsiä.

– He ovat itse kyselleet, että olisiko töitä tarjolla. Osa heistä on tuttuja jo aiempien vuosien takaa, ja yksi on ollut auttamassa ihan alusta asti.

Kiireapulaiset tekevät noin yhden henkilötyövuoden verran töitä vuodessa. Kirjanpidon Menna hoitaa itse, miehen vastuulla ovat rakennus- ja pihatyöt.

Yrittäjillä ei ole kiire hellittänyt, varsinkaan Tuusulaan muuton jälkeen. Kun yritystoiminta on laajentunut, on se vaikuttanut samalla YEL-työtuloon.

– Se jää kiireisenä helposti asettamatta oikealle tasolle, ja esimerkiksi nyt olisi sopiva aika tarkastaa se, Menna toteaa.

Helmikuun henkireikä auttaa jaksamaan kiireessä

Pajutallissa käy vuosittain noin 70 000–80 000 asiakasta. Heistä suuren osa yritys tavoittaa pk-seudulla suorajakelussa jaettavan esitteen ja sähköpostiin jaettavan uutiskirjeen avulla. Nyttemmin erittäin tärkeään rooliin on noussut lisäksi Facebook.

– Facebook tuo visuaalisuuden markkinointiin, mikä on erittäin tärkeää alallamme.

Asiakkaat täyttävät pullantuoksuisen kahvilan, ja kiireistä yrittäjää odotellaan jo purkamaan tavaralastia. Edessä on vielä muutama viikko 12–15 tunnin työpäiviä. Helpotusta kiireeseen tuo jokavuotinen perinne perheen kanssa.

– Helmikuu on henkireikä, silloin emme tee yhtään töitä. Viime vuosina olemme käyttäneet sen ajan lukuisten remonttien tekemiseen, mutta tänä vuonna lähdemme etelän lämpöön lomalle.

Yrittäjä Annuka Mennan vinkit huolehtia itsestä kiireisenä jouluaikana

1. Muista riittävä lepo ja uni.

2. Liikunta on tärkeää. Koirien kanssa lenkkeily antaa energiaa.

3. Anna itsellesi lomaa joulun jälkeen. Kun on raskasta, mieti tulevaa lomaa.

4. Kuuntele asiakkaita. Heidän tuki ja palaute auttavat jaksamaan.

Fakta:

Koiramäen Pajutalli on elämysmyymälä, joka sijaitsee Tuusulassa vanhalla Jussilan tilalla. Yrittäjät Annukka ja Mikael Menna ovat pyörittäneet Pajutallia 13 vuotta, ja ovat omien sanojensa mukaan "edelleen yhdessä ja puheväleissä". Yritys työllistää pariskunnan lisäksi yhden vakituisen työntekijän ja sesonkiaikana kiireapulaisia. Pajutallissa on kahvila, tuotemyymälä, tapahtumia ja paljon vanhan ajan tunnelmaa, jota luovat museoviraston suojeluksessa olevat 1600–1800 luvun rakennukset.

Yrittäjä, sijoita hymyyn ja pidä huolta itsestäsi. Katso, mitä hyvinvoinnin palveluja Ilmarinen sinulle ja työntekijöillesi tarjoaa.

Yrittäjä, tule Ilmarisen asiakkaaksi.

Kirjoittaja: Sebastian Koskinen
Kuvaaja: Johanna Taskinen