Chjoko luo kivijalkamyymälän tunnelmaa REDIin

18.9.2018
|
Artikkeli
image

Helsingin Kalasatamaan avautuvassa REDIssä kaupunkilaisia palvelee 180 yritystä, joista yksi on artesaanisuklaaseen ja pralineihin erikoistunut Chjoko. Yrittäjäpariskunnan Laura Gröndahl kertoo, miksi kivijalkayritys päätti laajentaa kauppakeskukseen ja miten suklaasta luotiin menestystarina.

Chjokon kivijalkamyymälässä Helsingin Liisankadulla tuoksuu lämmin suklaa. Yrittäjäpariskunnan toinen puolisko Laura Gröndahl on silmin nähden innostunut. Hän moikkailee asiakkaita tottuneesti, istuutuu kulmapöytään ja keskittyy sitten Chjokon uuteen aluevaltaukseen, Helsingin Kalasatamaan avattavaan kauppakeskus REDIin.

– Vuosien varrella olemme saaneet yhteydenottoja useammastakin kauppakeskuksesta. Tähän saakka vastaus on aina ollut ”ei kiitos”. Vastaan ei ole tullut meidän tunnelmaan sopivaa liiketilaa.

REDIssä Laura Gröndahl ja puoliso, suklaa-artesaani Mika Gröndahl näkivät kuitenkin mahdollisuuden, jota eivät halunneet ohittaa. 20. syyskuuta Chjoko avaa yli 10-vuotisen historiansa toisen myymälän REDIn K1-kerrokseen. 

– REDI on mielestäni aivan uudenlainen paikka, jota on uskallettu rakentaa helsinkiläisten ehdoilla. Asun Itä-Helsingissä ja tunnen alueen hyvin, metro kulkee kahdesta suunnasta. Tiedän, että REDI vetää puoleensa suuria ihmismassoja. 

Kalasataman Chjokon liiketilat mukailevat Liisankadun myymälää. Laura Gröndahlille on tärkeää, että asiakkaat näkevät tuotteet kävellessään myymälän ohi, ja että välitön tunnelma välittyy myös kauppakeskuksen virrassa. 

– Suklaa on nautinto, keino saada aikaan hyvää fiilistä. Teen kaikkeni, että saan luotua tätä Chjokon tuttua tunnelmaa myös REDIin, hän sanoo. 

Tuotekehitystä raaka-aineet ja maku edellä

Chjokon liiketoimintaa on kehitetty maltilla. Gröndahlit ovat halunneet olla varmoja, että uusi aluevaltaus kannattaa. Ensin on haluttu kehittää vahva ja vakaa tuotevalikoima. Uudet tuotteet syntyvät yleensä päähänpistosta. 

Palataanpa esimerkiksi viime kesään, jolloin suklaa-artesaani Mika Gröndahl nappasi kotinsa parvekkeelta minttua ja valmisti itselleen mojiton. Hän makusteli ainesosia ja tuli miettineeksi, miltä mojito maistuisi suklaan makuparina. 

Pian kotiparvekkeen mintut katosivat Chjokon keittiöön. Lopputulos oli onnistunut, ja mojito-pralinit löysivät oman paikkansa Liisankadun suklaamyymälän lasivitriinistä. 

– Mika on taiteilija. Hän tietää, mitkä maut sopivat yhteen ja haluaa idean saadessaan toteuttaa sen heti, nauraa Laura Gröndahl. 

Chjokon valikoimassa on ollut vuosien aikana satoja erilaisia pralineita. Raaka-aineet käsitellään tuoreina ja kaikki tehdään edelleen alusta loppuun käsin. 

Tuotevalikoima on karttunut pikku hiljaa myös suklaan ulkopuolelle. Suklaan ja pralinien lisäksi Chjokon asiakkaita hemmotellaan jäätelöllä, kaakaolla, kahvilla ja teellä. Chjoko toimittaa pralineja myös hotelleihin, ja vastikään alkoi yhteistyö Finnairin kanssa. Pop-up-myymälöissä ja joulumarketeilla Chjoko on edustanut jo vuosia. 

Yrityksen tarina alkoi Helsingin Tukkutorilta vuonna 2005, kun Mika Gröndahl valmisti suklaata tilaustöinä toisen yrityksen tiloissa. Vuonna 2006 Chjoko muutti Liisankadulle Kruununhakaan. 

Aluksi suklaan tekeminen oli vain Mikan intohimo, mutta pian suklaapuoti veti mukaansa myös Lauran. Pariskunnan työnjako on selkeä: Mika vastaa tuotekehityksestä ja keittiöstä, Laura pyörittää myymälää, rekrytoi, tekee työvuorot ja maksaa palkat. 

– Meidän yhteistyömme sujuu loistavasti, koska vastaamme eri osa-alueista. Mika tietää suklaan tekemisen salat ja vastaa tuotannosta. Minä puolestani olen parempi asiakaskontakteissa, sopimuksissa ja yleisessä asioiden järjestämisessä. 

Rekrytointipolitiikkana persoonat

Chjokossa ei ole titteleitä. Laura Gröndahlkaan ei käytä omaa titteliään, operatiivista johtajaa, jos ei ole aivan pakko. Pariskuntaa uskoo matalaan hierarkiaan, luottamukseen ja persoonallisuuteen. Se kannattaa, sillä Chjoko on tunnettu iloisesta, rempseästä asiakaspalvelustaan. Asiakkaat tuntevat työntekijät ja päinvastoin. 

– Uskon hymyyn ja tervehtimiseen. Rakastan persoonia ja rekrytoin henkilökemian perusteella. Työntekijät viettävät niin paljon aikaa työpaikalla, että siellä pitää viihtyä. Työn sisällön oppii kyllä, mutta henkilökemioita on vaikea muuttaa. 

Chjoko työllistää tällä hetkellä 7 työntekijää. REDIn myötä luku nousee kymmeneen. 

– Hyvä henkilöstö rakentuu luottamuksella ja sillä, että ihmiset ovat aidosti ylpeitä työstään. Ihmiset eivät palaa, jos saavat huonoa palvelua, Laura Gröndahl sanoo.

Sesonkipainotteinen työ vaatii arjen järjestelyjä

Kun ilmat viilenevät ja maahan laskeutuu kuura, Chjokon sesonki on ovella. Viime joulukuuksi Laura Gröndahl palkkasi 12 työntekijää auttamaan kovimman sesongin yli. 

Kahden lapsen vanhemmilta itseltään vuoden paras sesonki vaatii venymistä perhe-elämän puolella. 

– Joulukuun aikana emme juurikaan näe lapsia valveillaolon aikana, ja Mika käytännössä asuu keittiössä. Sesonkityössä on kuitenkin myös puolensa. Heti joulun jälkeen lähdemme joka vuosi perheen kanssa parin viikon lomalle etelän lämpöön. 

Laura Gröndahl haluaisikin hälventää yrittäjyyden työmäärään usein liitettävää stigmaa. 

– Aina puhutaan, että yrittäjät tekevät pitkää päivää, mutta kyllä ihan normaalit työntekijätkin tekevät. Tässä työssä hyvää on se, että voin hoitaa hommat etänä. Lomailin kesällä yhdeksän viikkoa lasten kanssa niin, että tein tunnin päivässä töitä tabletilla. 

Perhe-elämän ja työn yhdistäminen on vuosien aikana löytänyt omanlaisen muotonsa yrittäjäpariskunnan arjessa. Kirjoittamattomia periaatteita on luotu matkan varrella, ja yksi niistä on ylitse muiden. 

– Töitä ei tuoda kotiin. Työ on työtä, eikä firman asioista puhuta lasten edessä. Joskus tämä periaate saa hassujakin ilmentymiä, sillä olen usein iltakymmeneltä lähettänyt Mikalle sähköpostia työasioissa, hän virnistää. 

Info: Chjoko 

Mika ja Laura Gröndahlin artesaanisuklaaseen erikoistunut kauppa ja kahvila, joka perustettiin Helsingin Liisankadulle vuonna 2005. Kivijalkamyymälä on vakiinnuttanut asemansa herkkusuiden kantapaikkana.

On laajentanut liiketoimintaansa aiemmin verkkokauppaan ja Pop up -myymälöihin. Tekee lisäksi yhteistyötä Finnairin kanssa. 

Avaa myymälän Helsingin Kalasataman Kauppakeskus REDIn K1-kerrokseen. 

Chjoko työllistää tällä hetkellä vakituisesti 12 työntekijää, ja REDIin palkataan kolme vakituista työntekijää lisää. 

www.chjoko.com

 

Info: Kauppakeskus REDI 

Helsingin Kalasatamassa sijaitseva kauppakeskus REDI avataan 20. syyskuuta 2018. Kauppakeskus on osa REDIn asumisen ja palveluiden keskittymää. Koko REDI valmistuu vuoteen 2022 mennessä. 

Kauppakeskus REDIssä toimii noin 180 yritystä muun muassa vaatteiden, ruuan, kahvin ja herkkujen maailmasta. 

Ilmarinen on mukana REDIssä sijoittajan roolissa. Ilmarisen osuus kauppakeskus- ja pysäköintilaitoshankkeesta on 30 prosenttia. 

Lue lisää REDIstä täällä.

Teksti: Venla Seuri
Kuvat: Johanna Taskinen