Artikkelit

Iloisuus on ilmainen menestystekijä

Erikoiskosmetologi-estenomi Lauri Salmen työmaata on ihon lisäksi ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Syyskuun lopussa Salmi valittiin Suomen iloisimmaksi yrittäjäksi vuonna 2018.

Kun Lauri Salmi 15 vuotta sitten ryhtyi yrittäjäksi, hän yllätti monet.

– Alle parikymppinen mies kosmetologina oli 2000-luvun alussa jotain jännittävää ja erikoista. Miehiä ei silloin juuri kauneushoitoloissa työskennellyt. Minulla oli kuitenkin kova into alalle ja rohkeutta lähteä yrittäjäksi, Salmi kertoo.

Mahdollisuus tuli vastaan Korkeavuorenkadulla, jossa oli tarjolla toiminimipaikka kampaamon kyljessä. Salmella ei ollut taustalla mitään yrittäjyysopintoja. Hän lähti pienin askelin opettelemaan, miten yritys oikein perustetaan.

Opettelu on kantanut hedelmää. Nykyisin Salmi luotsaa oman toiminimensä alla kahta kauneushoitolaa Helsingin Ullanlinnassa ja Munkkiniemessä. Salmi ja hänen kolme kollegaansa tuottavat asiakkaille ihonhoitopalveluja kokonaisvaltaisesti.

– Iho on käyntikortti, se on mukana kaikessa kanssakäymisessä. Palvelumme sisältävät ihonhoitoja ja tuotteita, joilla on kyky toimia iholla ja ratkaista sen ongelmat. Emme kauppaa ihmetippoja ja seerumeita vaan tuotteita, joiden tehon voi näyttää tieteellisesti. Tarjoamme asiakkaalle irtioton arjen stressistä ja annamme hänelle myös vinkkejä elämäntapoihin, joiden avulla hyvä olo valtaa kehon ja iho alkaa jälleen kukoistaa.

Hoitotyön lisäksi energinen Salmi ehtii myös kouluttaa kauneudenhoitoalan ammattilaisia edustamansa tuotesarjan käyttöön. Hänen mukaansa Exuviance lienee tällä hetkellä suosituin ammattikosmetiikkabrändi Suomessa. Sitä käyttävät jopa sairaanhoitajat ja lääkärit esteettisillä klinikoilla. Samaa nimeä kantaa myös hänen hoitolansa.

Iloinen_yrittäjä_lauri_salmi_portti.jpg

Ilo – tärkeä osa asiakaskokemusta

Monet yritykset puhuvat nykyisin mielellään asiakaskokemuksen ja palveluasenteen merkityksestä, mutta Salmen työssä asiakkaan kokemus ja hyvä palvelu ovat kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa. Yksi hänen menestyksensä salaisuuksista on ilo.

– Iloisuus on ehdottomasti menestystekijä – ja kaiken lisäksi ilmaista. Kun suhtaudut ihmisiin iloisesti ja avoimesti, he ovat paljon paremmin läsnä ja vastaanottavaisia. Iloinen asenne auttaa sekä yrittäjää että asiakasta voimaan hyvin.

Syyskuun lopussa Salmi valittiin Suomen iloisin yrittäjä 2018 -kilpailun voittajaksi. Ilmarisen järjestämässä kilpailussa palkitaan yrittäjä, joka omalla osaamisellaan ja asenteellaan luo positiivista ilmapiiriä ympärilleen ja tuo erityistä iloa asiakkailleen. Viidettä kertaa järjestettyyn kilpailuun tuli tänä vuonna kaikkiaan 459 ehdotusta. Kilpailun voittaja ratkesi yleisöäänestyksessä neljän finalistin joukosta. Kisassa annettiin reilut 80 000 yleisöääntä, ja Salmi vei niistä yli 31 000. 

– Kiitos kaikille äänestäjille! Voitto antaa lisää tuulta purjeisiin ja kannustaa entistäkin energisemmäksi ja iloisemmaksi. Haluan tukea kaikkia yrittäjiksi haluavia: menkää rohkeasti eteenpäin, jossain vaiheessa se palkitsee. 

Salmi myöntää, että yrittäjän taival ei ole ollut pelkkää herkkua, mutta vaikeina hetkinä hän on aina saanut tukea. Hän on myös itse jakanut kaikki vinkit ja ideat muillekin, sillä se ei ole keneltäkään pois. 

– Iloinen asenne on auttanut eteenpäin. Palkollisena saattaisi päästä helpommalla, mutta toisaalta silloin olisi vähemmän tilaa kokeilla uutta. Mottoni voisi olla: syteen tai saveen, mutta ainakin kokeilin, Salmi nauraa. 

Omaa aikaa asiakkaalle ja itselle

Salmen mukaan modernin työelämän kova tempo näkyy suoraan asiakkaiden iholla. 

– Jatkuvasti kiihtyvä oravanpyörä voi tuoda ihoon paljon ongelmia. Tyypillinen asiakas tulee kauneushoitolaankin hirveällä kiireellä. Haluamme rauhoittaa tilanteen hetkeksi. Annamme aluksi käsille kylmän tai kuuman pyyhkeen – siitä alkaa asiakkaan oma aika. 

Asiakkaita Salmella on laidasta laitaan: aikuisia naisia ja miehiä, mutta myös heidän tyttäriään ja poikiaan. Lisäksi asiakaskunnasta löytyy paljon nuoria aikuisia, jotka ovat jo muutenkin valveutuneita ihonhoitajia. He ovat tottuneet käyttämään palveluja, vaatimaan laatua ja investoimaan itseensä. Salmi tunnistaa ryhmästä myös itsensä. 

– Pidän omaa työkykyä ja jaksamista yllä hoitamalla itseäni. Käyn hieronnassa, kuntosalilla ja kiropraktikolla. Työkavereiden kesken emme valitettavasti tapaa joka päivä, sillä yritys on rakennettu niin, että toimipisteet olisivat mahdollisimman paljon auki. Siksi pyrimme järjestämään yhteisiä koulutuksia, käymään syömässä ja tekemään yhdessä jotain hauskaa. Yhdessäolo luo hyvää fiilistä. Meillä on myös aktiivinen WhatsApp-ryhmä. 

Lopuksi Salmi tekee paljastuksen: hänelläkin on joskus huonoja aamuja – kunnes oven taakse ilmestyy intoa puhkuva asiakas tai kurssilainen. 

– Kuppi kahvia ja mahdollisuus jakaa omaa osaamista saavat minut aina käyntiin, Salmi hymyilee.

Iloinen_yrittäjä_lauri_salmi.jpg

Lauri Salmen viisi vinkkiä – miten yrittäjä pysyy hyvässä vireessä

  1. Seuraa aikaasi ja ole mukana alan kehityksessä. Älä jähmety. Opiskele uutta. 
  2. Verkostoidu muihin yrittäjiin ja jaa osaamistasi. Moni yksinyrittäjä on todella yksin. 
  3. Tutustu sosiaalisen median mahdollisuuksiin. Varsinkaan uuden yrittäjän on vaikea näkyä ilman somea. 
  4. Maltti on valttia yrittäjyydessä. Pidä investoinnit aluksi pieninä, se vähentää stressiä. 
  5. Pidä itsestäsi huolta. Anna hyvän olon näkyä ja tarttua. Tarinat iloisesta palvelusta leviävät nopeasti.

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita