Artikkeli 13.2.2018

Kuusi vinkkiä tilitoimistoilta yrittäjälle – näin teet arjestasi helpompaa

Alkuvuosi on yrittäjille ja kirjanpitäjille kiireistä aikaa. On paljon asioita, jotka kannattaa hoitaa viimeistään nyt. Tänä vuonna lisätyötä yrittäjille tuottaa GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus.

Yrittäjät tekevät tunnetusti itse lähes kaiken, mutta kirjanpidon moni ulkoistaa mielellään ammattilaiselle, sillä siihen saa helposti kulumaan jopa puolet työajastaan. Kirjanpidon ulkoistaminen on hyvä idea, jos haluaa säästää hermojaan ja saada lisäaikaa oman, varsinaisen työn tekemiseen. Oli kirjanpito ulkoistettu tai ei, muutamilla vinkeillä siitä saa tehtyä stressittömämpää ja sujuvampaa.

Kysyimme viideltä tilitoimiston edustajalta, mitkä ovat heidän vinkkinsä yrittäjälle. Olkaa hyvät!

1. Toimita tilinpäätöstä varten määrätyt tiedot ajoissa

Vuoden alku on kirjanpitäjän kiireisintä aikaa. Silloin kirjanpitäjä muistuttaa yrittäjää niistä lukuisista tiedoista, joita hän tarvitsee tilinpäätöksen tekemiseen. Nämä tiedot kannattaa toimittaa kerralla ja ajoissa. Toimitettavien tietojen lista on pitkä, mutta kirjanpitäjäsi osaa kyllä luetella sinulle tarvitsemansa tiedot. Myöhässä lähetetyt tiedot maksavat sinulle rahaa, toimi siis ajoissa!

2. Tee vuosi-ilmoitukset

Työnantajien ja muiden ilmoitusvelvollisten on annettava Verohallinnolle vuosittain ilmoitus maksamistaan palkoista ja muista suorituksista. Jos sinulla on työntekijöitä, tarkista, että olet toimittanut kaikki palkkoihin liittyvät tämän vuoden tiedot ja verokortit tilitoimistollesi. Jos olet jo tehnyt vuosi-ilmoitukset, ole tarkkana, että huomioit sinulle mahdollisesti tulevat selvityspyynnöt. Voit saada niitä paperisina tai digitaalisina OmaVero-palveluun.

3. GDPR tulee, viimeinen hetki valmistautua on nyt

Yleisesti kaikkien yrittäjien ja yritysten tulisi tässä vaiheessa olla tietoisia GDPR:n eli EU:n tietosuoja-asetuksen vaikutuksista omaan toimintaan. Henkilötietojen säilyttämiseen liittyvät muutokset velvoittavat niin pienet kuin suuretkin yritykset suojaamaan työntekijärekisterin ja palkanlaskennan tietoja aiempaa tarkemmin. Jos et osaa valmistautua GDPR:ään, älä jää yksin, vaan kysy apua tilitoimistolta.

4. Turvaa yrityksesi tärkein voimavara – itsesi

Yrittämisestä ei tule mitään, jos ei itse ole kunnossa tai jos ei ole varautunut pahimpaan. Yrittäjän tapaturmavakuutus ja yritystoiminnan vakuutus, jossa on mukana oikeusturvavakuutus, turvaavat yrityksen toiminnan. Yksinyrittäjälle niinkin pieni asia kuin liukastuminen talvella saattaa laittaa koko yrityksen pakan sekaisin. Pieni vinkki uusia vakuutuksia otettaessa: voit itse vaikuttaa vakuutusten eräpäiviin ja sopia niitä joustavasti niin, etteivät kaikki juuri perustettujen vakuutusten maksut eräänny vuoden kuluttua samana eräpäivänä.

5. Huolehdi, että YEL-vakuutuksesi on oikean suuruinen

Yrittäjäeläkevakuutus, eli YEL, on yrittäjän ainoa pakollinen vakuutus, joka perustuu yrittäjän työpanoksen arvon eli YEL-työtulon arviointiin. YEL-työtulo kannattaa pitää aina oikealla tasolla, koska yrittäjän eläke lasketaan pitkälti suoraan siitä. Lisäksi YEL-työtulo vaikuttaa yrittäjän sosiaaliturvaan, esimerkiksi työttömyysturvaoikeuteen. Budjetoinnissa YEL-työtulolle kannattaa varata rahaa sen verran kuin mitä parhaiten palkatun työntekijän palkkaan menisi rahaa vuodessa.

6. Maksimoi maksuaika

Maksimoimalla maksuajan optimoit kassan kierron. Jos toimittaja haluaa veloittaa laskunsa maksuajalla 7 pv netto, kysy lisää maksuaikaa tai kilpailevia tarjouksia. Maksa laskut eräpäivinä tai neuvottele laskuille uusi eräpäivä. Aina voit neuvotella myöskin maksuohjelman.

Näin ehdit – toivon mukaan – tulouttaa rahat myynnistä ainakin osittain ennen ostojen maksuja.

Artikkelia varten haastateltiin seuraavia henkilöitä: Riitta Ahonen (Oy Petitra Ltd), Anu Paloniemi (Laihian Tilipalvelut Ky), Sinikka Virta (Administer Oy Uusimaa), Johanna Kaukonen (Tilitoimisto Merit Oy) ja Anna-Kaisa Diallo (Tili Soila Oy).

Lue lisää:

Yrittäjä, tule Ilmarisen asiakkaaksi

Yrittäjän työtulo

Ajankohtaista

Uutinen 12.4.2024

Ilmarisen suhdanneindeksi laajenee kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista

Ilmarisen vuodesta 2013 asti julkaisema suhdanneindeksi tarjoaa ajantasaista tietoa kansantalouden kehityksestä. Indeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Nyt suhdanneindeksiin mukaan laskettavat toimialat laajentuvat kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista.

Ilmarisen suhdanneindeksi laajenee kattamaan valtaosan yksityisestä sektorista
Ihminen katsoo kädessään olevaa puhelinta, kuvituskuva.

Tiedote 15.3.2024

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski edelleen ympäri Suomen

Työntekijämäärä laski helmikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä -2,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Seuratuista toimialoista eniten laskivat henkilöstövuokraus sekä rakentaminen. Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärä laski joka puolella Suomea.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski edelleen ympäri Suomen
Lisää uutisia ja tiedotteita