Työkyky kartalle – Botnia Mill Servicella työhyvinvointi halutaan tuoda kahvipöytäkeskusteluihin

8.11.2018
|
Artikkeli
image

Vuosi sitten työkykykustannukset lähtivät metsäalan kunnossapitoyhtiö Botnia Mill Servicella nousuun. Nyt yrityksessä halutaan laittaa työkykyasiat kirjaimellisesti kartalle, koko henkilöstön nähtäväksi.

Noin vuosi sitten Botnia Mill Servicellä (BMS) oltiin tilanteessa, joka käynnisti uuden vaiheen työkykyjohtamisessa. Yritys oli siirtynyt korkeampaan maksuluokkaan, mikä tarkoitti satojen tuhansien eurojen ylimääräistä kustannusta vakuutusmaksuun.

Työkyvyttömyydestä aiheutuva eläkevastuu esimerkiksi 40-vuotiaasta työntekijästä on jopa satoja tuhansia euroja. Melko pienenä yrityksenä jo yksi tällainen työkyvyttömyyseläke nostaa maksuluokkaa usealla pykälällä.

Päätöksenteon ja toiminnan kanssa ei aikailtu, kun yrityksessä päätettiin siltä istumalta laittaa työkykyjohtamisen kehittämisessä uusi vaihde silmään.

BMS on Metsä Fibren ja Caverion Industrian omistama kunnossapidon palveluyhtiö, jonka työntekijät tekevät fyysisesti raskasta työtä. Kaikissa näissä yrityksissä työntekijöiden turvallisuus on ykkösprioriteetti, mistä yritys on saanut kiitosta ja jopa palkintoja. Tavoitteena ei ole vähempi kuin nolla työtapaturmaa vuodessa.

BMS:n henkilöstöpäällikkö Sonja Rantalainen esittelee Caverionin Vapaalan konttorilla työturvallisuuskarttaa, josta jokainen työntekijä voi yhdellä silmäyksellä tutustua kaikkiin ennakoivan turvallisuustyöhön liittyviin asioihin. Kartasta näkee muun muassa, miten vastuut ovat jakautuneet ja mitä kaikkia työturvallisuutta tukevia työkaluja yrityksellä on käytössä.

– Tavoite on, että saisimme tehtyä myös työkyvystä samanlaisen kartan. Haluaisimme tuoda nämä asiat arkeen, vaikka kahvihuoneen seinälle, muistuttamaan niiden tärkeydestä, Rantalainen sanoo.

Sairauspoissaoloja seurataan ja niihin puututaan

Vaikka BMS:ssä työturvallisuus on pääosin erinomaisella tasolla, asennustyöhön liittyy paljon haasteita, joihin vaaditaan nimenomaan työkyvyn tukemiseen liittyvää osaamista. Hankalissa paikoissa ja asennoissa tehtävä työ kuormittaa erityisesti tuki- ja liikuntaelimiä.

– Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ovat suurin työkyvyttömyyden syy. Olemme palveluntuottaja, jonka tuloksen tekevät ihmiset. Siksi on erityisen tärkeää, että henkilöstömme voi hyvin.

Jos työntekijä ei kykene enää tekemään työtään, tarjotaan hänelle kevyempää työtä.

– Se on kuitenkin vain väliaikainen ratkaisu, sillä perustyötämme ei voi muuttaa, Rantalainen lisää.

Ratkaisu onkin ennakoinnissa ja varhaisessa puuttumisessa. Tätä osaamista on tuettu muun muassa esimiesten varhaisen tuen valmennuksella. Yksi konkreettinen askel on myös BMS:n alkuvuodesta käyttöön ottama, Mehiläisen tarjoama EsimiesKompassi.

– Meillä esimiehen pitää puuttua sairauspoissaoloihin tietyn määrän jälkeen, mutta aina niitä ei ehdi tai muista laskea. EsimiesKompassista esimies saa suoraan tiedon varhaisen tuen mallin mukaisten raja-arvojen ylittymisestä ja samalla tehtäväksi käydä sairauspoissaoloista varhaisen tuen keskustelu. Järjestelmä muistuttaa esimiestä niin kauan, kunnes keskustelu on kuitattu pidetyksi.

Työhyvinvoinnin tukemista yli yritysrajojen

Jos työntekijälle tulee pidempiaikainen poissaolo, esimiehet pyrkivät pitämään häneen sinä aikana yhteyttä.

– Siitä tulee sellainen olo, että työntekijästä välitetään ja häntä odotetaan takaisin, mikä myös laskee kynnystä palata töihin.

Esimiehet onkin otettu työhyvinvointikulttuurin kehittämiseen vahvasti mukaan. Kuluneena kesänä BMS:llä järjestettiin esimiespäivät, joissa teemana oli työkykyjohtaminen. Tavoitteena on, että osaaminen leviää koko työyhteisöön ja että kaikki pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan.

Kaikissa työhyvinvointiin liittyvissä asioissa BMS saa vetoapua Caverionin omalta työhyvinvointiyksiköltä, jolla on lupa terveyspalveluiden tuottamiseen. HR:n ja työhyvinvointiyksikön välinen tiivis vuoropuhelu onkin keskeistä, jotta saadaan varmistettua ennakoiva ja reagoiva työkyvyn tuki työntekijöille.

– Toisaalta tämä suhde toimii myös toiseen suuntaan, eli me voimme pienempänä ja ketterämpänä yksikkönä testata ratkaisuja, jotka voidaan sitten mahdollisesti laajentaa muualle Caverion konserniin, Rantalainen lisää.

Perinteiset asenteet ovat muuttumassa

Rantalainen kertoo, että perinteisellä metsäteollisuuden alalla asenteet työhyvinvointiasioita kohtaan ovat pitkään olleet hieman haastavia.

– On ollut sellaista ajattelua, että töitä painetaan hautaan asti. Nyt se on kuitenkin muuttumassa. Nuoremmat työntekijät ovat nähneet, missä kunnossa heidän alallaan olleet isät ja isoisät ovat eläkkeelle lähteneet, eikä sellaista haluta omalle kohdalle. Eläkkeelle halutaan päästä terveenä.

Ulkopuolista apua BMS on saanut Ilmariselta muun muassa työkykyvalmennusten ja -arviointien kautta. Caverionin ja BMS:n aluejohdon ja esimiesten päivillä on muun muassa kerrottu työkykyjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksestä liiketoiminnalle ja työntekijöiden hyvinvoinnille.

– Ilmarisen työkyky- ja asiakaspäälliköt ovat meille tärkeitä pelikumppaneita, joille voi soittaa koska tahansa. On tärkeää, että meillä on henkilökohtaiset kontaktit ja sitä kautta matala kynnys ottaa yhteyttä, Rantalainen sanoo.

Rantalainen käyttää ahkerasti myös Ilmarisen työkaluja.

– Seuraan Ilmarisen Ohjaamo-palvelusta myönnettyjä työkyvyttömyyseläkkeitä ja kuntoutustukia ja näen myös työkyvyttömyyteen liittyvät rahamäärät suoraan. Se on hyvä johtamisen väline, kun menen johtoryhmään ja keskustelemme työhyvinvointiin panostamisen tärkeydestä. Kun niitä lukuja katsoo, niin aika nopeasti näkee, että työhyvinvointiin kannattaa aina panostaa.

BMS:llä on lyhyessä ajassa otettu monta askelta työhyvinvointikulttuurin ja työkykyjohtamisen vahvistamisessa. Rantalainen myöntää, että vielä on matkaa tavoitteeseen – ja siihen työkykykarttaan kahvihuoneen seinällä – mutta suunta on oikea.

– Varmasti merkittävin muutos on ollut se, että nyt koko henkilöstö tietää näistä asioista. Palveluista kysellään ja niitä käytetään, koulutuksiin ilmoittaudutaan ja osallistutaan. Ja vahvan turvallisuusajattelun kautta meillä on täällä toisista välittämisen kulttuuri. Jos esimies ei joskus huomaa, niin työkaverit käyvät asiasta hänelle sitten vinkkaamassa, jotta asiaan puututaan.

Botnia Mill Service lyhyesti

Botnia Mill Service (BMS) on vuonna 1997 perustettu Caverionin Teollisuuden Ratkaisut -divisioonaan kuuluva Metsä Fibren ja Caverionin yhteisomistuksessa oleva kunnossapidon palveluyhtiö, joka työllistää 380 prosessiteollisuuden kunnossapidon ammattilaista. BMS tuottaa käyttövarmuutta ja asiantuntijapalveluita metsä- ja prosessiteollisuudelle. Yritys toimii seitsemässä toimipaikassa eri puolilla Suomea: Vantaalla, Joutsenossa, Kemissä, Kuopiossa, Raumalla, Tampereella, sekä Äänekoskella. 

 

Botnia Mill Servicen työkykyjohtamisen teesit

  1. Työkykyjohtaminen kannattaa ottaa osaksi strategista johtamista, jolla varmistetaan liiketoiminnan tuloksellisuus.
  2. On tärkeää huolehtia siitä, että esimiehet tietävät oman roolinsa työkykyjohtamisessa ja osaavat tukea työntekijää.
  3. Kukaan ei voi nukkua tai käydä lenkillä toisen puolesta. Työntekijän tulee muistaa huolehtia itsestään – toki työnantajan tukemana.

Botnia Mill Service on yksi Ilmarisen työkykypalkintofinalisteista. Viiden finalistin joukosta voittajan valitsee tänä vuonna Hintsa Performancen Pekka Pohjakallio. Työkykypalkinto jaetaan 13.11.2018. Lue lisää tiedotteesta. Esittelemme kaikki finalistit loka-marraskuussa. Seuraa uutisointia uutishuoneessamme sekä sosiaalisen median kanavissamme.

Teksti: Sebastian Koskinen
K
uvat: Johanna Taskinen