Joko tammikuun palkat ovat tulorekisterissä? – Katso vinkit ja vältä yleisimmät virheet

7.2.2019
|
Uutinen
image

Noin kahdeksan kymmenestä Ilmarisen asiakkaasta on ilmoittanut tammikuun palkkoja ajoissa tulorekisteriin. Jos ilmoitukset ovat vielä tekemättä, kannattaa uusien ilmoittamisen tapojen opettelu hoitaa heti. Oikein tehdyt ilmoitukset varmistavat myös työntekijän eläketurvan toteutumisen.

Vuoden vaihteessa käyttöön tulleen tulorekisterin ensimmäinen ilmoituskuukausi on nyt takana. Noin kahdeksankymmentä prosenttia Ilmarisessa työntekijänsä vakuuttaneista ilmoitti ansiot helmikuun viidenteen päivään mennessä. Tämä oli takaraja ilmoittaa ne palkat, jotka oli maksettu tammikuun viimeisenä päivänä.

Parhaiten uudet käytännöt on omaksuttu isoissa yrityksissä. Suurimmista työnantajista useampi kuin kahdeksan kymmenestä ilmoitti tammikuun aikana maksettuja palkkoja ajoissa.

Pienillä työnantajilla ja palkkoja maksavilla kotitalouksilla on ollut vaikeuksia esimerkiksi tulorekisterin eläkejärjestelynumeron ja yhteystietojen kanssa. Isommilla työnantajilla on ollut ongelmia esimerkiksi luontoisetujen, kuten ateriakorvausten, ilmoittamisessa.

– Olemme iloisia siitä, että suurin osa asiakkaistamme on pystynyt ottamaan uudet tavat jo käyttöön. Olemme aktiivisesti yhteydessä asiakkaisiimme. Pyrimme siihen, että muutos olisi mittakaavastaan huolimatta asiakkaillemme mahdollisimman sujuva, sanoo Ilmarisen työeläkevakuutusjohtaja Tiina Nurmi.

– Työnantajien on pitänyt opetella täysin uudet tavat, termit ja aikataulut sekä tehdä muutoksia tietojärjestelmiinsä. Näin isossa muutoksessa on ymmärrettävää, että kaikkia käytäntöjä ei omaksuta heti.

Luontoisedut ja vakuutusnumero haasteena

Palkkojen ilmoittamisessa on ollut hankaluuksia myös niillä, jotka ovat tehneet ilmoituksena aikataulussa.

Yksi yleisimmistä virheistä ilmoituksissa on ollut luontoisetujen ilmoittaminen. Luontoisetujen, kuten ravinto-, auto-, asunto-, puhelinedun osalta TyEL-palkkaa on edun ja siitä tehtävän vähennyksen erotus. Virheellisissä ilmoituksissa ilmoitetun edun vähennys on suurempi kuin ilmoitettu edun arvo tai edun arvo puuttuu täysin. Käytännössä ilmoituksessa on vain edusta vähennettävä korvaus.

Epäsäännöllisesti tai muutamia ihmisiä työllistävien yritysten ilmoituksissa puolestaan yleinen virhe on ollut vakuutusnumeron puuttuminen. Voimassa olevan työeläkevakuutuksen vakuutusnumero eli tulorekisterin eläkejärjestelynumero on aina ilmoitettava tulorekisteriin. Moni ilmoittaja on valinnut tulorekisterin sähköisessä asioinnissa epähuomiossa ilmoittajan tyypiksi tilapäinen työnantaja. Tällöin vakuutusnumeroa ei voi ilmoittaa.

Osa virheistä on sellaisia, että tulorekisteri hyväksyy virheelliset ilmoitukset. Silti käyttäjä joutuu itse korjaamaan virheet jälkikäteen. Usein tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän täytyy mitätöidä vanhat ilmoituksen ja luoda uudet kokonaan alusta.

– Jos maksaa palkkoja harvakseltaan tai on vaikkapa kotitaloustyönantaja, kannattaa kokeilla muitakin tapoja kuin tulorekisterin omaa ilmoitusliittymää. Esimerkiksi pikapalkka.fi ja palkka.fi ovat käyttäjille maksuttomia ja helppokäyttöisiä työkaluja. Niiden kautta tilapäinen työnantaja voi hoitaa helpoiten kaikki työnantajan velvoitteensa, Tiina Nurmi vinkkaa.

Väärin tehty ilmoitus teettää tuplatyön

Jos työnantaja ei ehdi tehdä ilmoituksia tammikuussa maksetuista palkoista viimeistään helmikuun alkupuolella, ei vakuutusmaksua ehditä laskuttaa helmikuun eräpäivällä. Vakuutusmaksu määrätään palkkailmoitusten perusteella.

Maaliskuusta alkaen myöhässä laskutettavaan vakuutusmaksuun lisätään kahden prosentin vakuutusmaksukorko. Myös verohallinto saattaa määrätä sanktioita myöhässä ilmoittaville.

– Ajoissa ilmoittaminen takaa myös sen tärkeimmän: asiakasyritystemme henkilöstön eläketurvan oikean tason heti eläkkeen alkaessa. Niin kauan kuin kaikki tiedot eivät ole tulorekisterissä, eläkkeen hakija ei saa lopullista eläkepäätöstä, Nurmi muistuttaa.

Info: Tulorekisteri?

  • Viranomaisten yhteinen rekisteri, joka kerää kaikki suomalaisten palkkatiedot yhteen paikkaan.
  • Tulorekisterin ansiosta työnantajien tarvitsee tehdä vain yksi palkkatietoilmoitus. Aiemmin tiedot piti ilmoittaa erikseen verottajalle, työeläkelaitoksille, työtapaturmavakuuttajille ja työllisyysrahastoon. Ilmoitus tehdään jokaisesta maksetusta palkasta työntekijäkohtaisesti.
  • Palkansaaja näkee tulotietonsa jatkossa reaaliaikaisesti tulorekisteristä, heti kun työnantaja on ilmoittanut palkat. Tämä helpottaa asiointia monien viranomaisten kanssa.

Muistilista työnantajalle

  • Ilmoita kaikki vuonna 2019 maksetut palkat tulorekisteriin.
  • Ilmoita palkat aina viisi päivää sen jälkeen, kun ne on maksettu. Palkat voi ilmoittaa myös ennakkoon. Verohallinto voi määrätä myöhästyneistä maksuista sanktioita.
  • Jos olet kotitaloustyönantaja, sinulla on enemmän ilmoitusaikaa.
  • Jos et ole vielä ilmoittanut vuoden 2018 aikana maksettuja palkkoja työeläkeyhtiöön, tee se heti.
  • Voit ilmoittaa palkkoja suoraan tulorekisterin sähköisellä lomakkeella tai palkanlaskentajärjestelmästä sähköisen rajapinnan kautta. Myös palkka.fi ja maksullinen suoratyo.fi ovat helppoja tapoja ilmoittaa palkkoja.
  • Jos olet tilapäinen työnantaja ja maksat palkkoja alle 8502 euroa vuodessa, voit käyttää maksutonta pikapalkka.fi- tai palkka.fi-palvelua
  • Tulorekisterin käyttöön saa apua tulorekisterin verkkosivuilta tulorekisteri.fi. Työeläkevakuutuksiin liittyvissä asioissa löydät apua esimerkiksi Ilmarisen verkkosivuilta osoitteesta ilmarinen.fi/tulorekisteri.

 

Lue lisää tulorekisteristä ja kysy Ilmari-chatbotilta

Katso ohjeita palkkojen ilmoittamiseen tulorekisteriin

Katso useimmin kysytyt kysymykset tulorekisteristä

Kotitalous työnantajana: katso lisää ohjeita