Tärkeää tietoa sinulle asiakkaamme liittyen postin lakkoon

15.11.2019
|
Uutinen
image

Henkilö-, yrittäjä- ja yritysasiakkaanamme voit aina hoitaa vakuutus- ja eläkeasioitasi kätevästi verkkopalvelussamme. Lakolla ei ole vaikutusta muun muassa e-laskuihin tai verkkolaskuihin. Nopeimmin ja varmimmin hoidat vakuutus- tai eläkeasiasi käyttämällä sähköistä asiointipalveluamme osoitteessa ilmarinen.fi/asiointi. Verkkoasiointimme on auki kellon ympäri, viikon jokaisena päivänä.

Postin maanantaina 11.11. alkanut lakko häiritsee postin perille tuloa arviolta ainakin parin viikon ajan. Huomaathan kuitenkin, että esimerkiksi laskut erääntyvät normaalisti lakonkin aikana, joten pyri hoitamaan ne verkossa, sillä kirjeposti ei välttämättä saavu perille ajoissa ennen eräpäivää. 

Jos olet lähettämässä postia meille Ilmariseen, voit asiaa nopeuttaaksesi lähettää meille suojatun viestin verkossa osoitteessa ilmarinen/ota-yhteytta/.

Työnantaja 

TyEL-asionti sujuu helposti lakon aikana verkkopalveluumme kirjautumalla. Suuren osan paperipostilla toimitettavasta tiedosta löydät ajantasaisena verkosta kirjautumalla asiointipalveluumme.

Lokakuussa maksamistasi palkoista muodostuneet TyEL-laskut ovat todennäköisesti postissa parhaillaan. Suosittelemme katsomaan ja maksamaan laskun lakon aikana verkossa. E-lasku ja verkkolasku ovat toimivin tapa hoitaa maksut – niiden toimintaa lakkokaan ei hidasta. Sähköinen lasku saapuu aina nopeasti, ympäristöä säästäen, ja on helppo arkistoida.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia verkkoasiointia varten, saat ne osoitteesta: 
ilmarinen.fi/vakuutukset-katevasti-verkossa/.

Yrittäjä

Myös YEL-asiointi sujuu helposti lakon aikana verkkopalveluumme kirjautumalla. Voit olla yhteydessä meihin, jos verkkoasiointi ei ole vielä tuttua. Opastamme sinut alkuun. Suosittelemme myös e-laskupalvelun käyttöönottoa omasta pankistasi.

Riippuen lakon kestosta ensi viikolla muodostuvat YEL-laskut eivät välttämättä saavu perille ajallaan. Laskujen eräpäivä on kuitenkin 20.12. ja niihin soveltuu normaali viivästyskorko. Laskun voit katsoa verkossa kirjautumalla verkkopalveluumme verkkopankkitunnuksillasi. Maksuaikaa laskulle voi hakea tarvittaessa normaaliin tapaan niin ikään verkossa. 

Marraskuussa erääntyvät laskut on toimitettu jo ennen lakon alkamista lokakuun aikana. 

Jos odotat parhaillaan meiltä kiireellistä päätöstä, joka postin lakon vuoksi ei ole tullut perille, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. 

Henkilöasiakas 

Lakko ei vaikuta eläkkeiden maksuun. Eläke- ja kuntoutusasiat hoidat sujuvimmin verkkopalvelussamme osoitteessa ilmarinen.fi/asiointi
 
Suosittelemme tekemään eläkehakemukset verkossa ja lähettämään mahdolliset liitteet myös sähköisesti. Verkon kautta tehty hakemus on nopeasti käsittelyssä. 
 
B-lääkärinlausunnot voit lähettää kirjautumalla verkkopalveluumme osoitteessa ilmarinen.fi/asiointi. 
 
Muutoksenhakuasiakirjoja ja muita liitteitä voit lähettää turvallisesti suojattunaosoitteessa ilmarinen/ota-yhteytta/.
Selaa sivulla kohtaan Lähetä suojattu viesti ja paina Lähetä liite -painiketta.

Lakko viivästyttää paperipostina lähetettävien eläkepäätösten perilletuloa. Eläkepäätökset näet myös verkkopalvelussaosoitteessa ilmarinen.fi/asiointi.

Yhteistyötahot

Postia Ilmariselle voit lähettää suojattuna viestinä osoitteessa ilmarinen/ota-yhteytta/.

Nopeimmat asiointikanavat lakon aikana 

Kannustamme erityisesti lakon aikana käyttämään verkkopalveluitamme sekä laskutuksen hoitamiseen että hakemusten ja hakemusliitteiden lähettämiseen. Verkossa asioimalla vältyt myös odottelulta, jos puhelinpalveluumme on muodostunut jonoa.

Asiakaspalvelumme auttaa chatissa ja puhelimitse normaalisti arkisin klo 8 – 17.

Suosittelemme myös seuraamaan lakkouutisointia ja Postin tiedotteita tilanteen etenemisestä.