Työeläkemaksut vuonna 2020
Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat sopineet vuoden 2020 yksityisalojen työeläkevakuutusmaksuksi nykyisen tason, keskimäärin 24,4 prosenttia maksun perusteena olevasta palkasta.
Maksutaso ei nouse mutta maksun jakautuminen muuttuu. Työnantajan keskimääräinen maksu pienenee 0,40 prosenttiyksikköä ja työntekijän maksu vastaavasti suurenee 0,40 prosenttiyksikköä.
Työntekijän maksu vuonna 2020 on 7,15 prosenttia alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla sekä 8,65 prosenttia 53–62-vuotiailla.
Työnantajan maksu on keskimäärin 16,95 prosenttia maksun perusteena olevista palkoista.
Yrittäjien eläkemaksu säilyy samalla tasolla kuin tänä vuonna eli alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 24,10 prosenttia ja 53–62-vuotiailla 25,60 prosenttia vahvistetusta työtulosta.
Vuotta 2020 koskevan työeläkemaksun lähtökohtana on työmarkkinoiden keskusjärjestöjen aiemmin tekemä kilpailukykysopimus.
Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta.
Lue Eläkeneuvotteluryhmän tiedote ETK:n sivuilta
Lue myös
Ajankohtaista
YEL-uudistus etenee – yrittäjälle enemmän valinnanvaraa maksujen perustasta
Esitys yrittäjän eläkelain (YEL) muuttamisesta etenee nyt eduskunnan käsittelyyn. YEL-uudistuksen jälkeen eläkemaksut ja eläke-etuudet määräytyisivät joko nykyisenkaltaisen työtulon tai ansiotulojen perusteella.
Työeläkemaksut vuonna 2027
Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat käsitelleet ehdotuksen vuoden 2027 yksityisalojen työeläkevakuutusmaksuksi. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa työeläkevakuutusmaksun perusteet työeläkevakuutusyhtiöiden hakemuksesta.
Ilmarinen mukana Kansallisissa dialogeissa: Arvostammeko rohkeutta riittävästi?
Suomeen muuttaneet ovat tehneet ison ratkaisun, kun he ovat lähteneet tutusta ympäristöstä kauas kotoaan mahdollisesti aivan vieraaseen yhteiskuntaan. Se vaatii rohkeutta. Tätä rohkeutta kannattaisi käyttää koko Suomen menestyksen hyväksi.