Esihenkilö, toimi ja tue mielenterveyttä
Esihenkilönä olet keskeisessä roolissa, kun rakennatte työpaikalla luottamukseen perustuvaa keskusteluyhteyttä. Kun keskustelusta tulee työpaikkanne yhteinen toimintatapa, on ongelmatilanteistakin helppo puhua.
Seuraa työyhteisöäsi
Esihenkilönä yksi tehtävistäsi on seurata työyhteisönne tilannetta ja työtapojanne eli sitä, millainen tunnelma työpaikallanne on ja miten ihmiset voivat, ja kuinka turvallisia työtapanne ovat.
Kun kiinnität ajoissa ja matalalla kynnyksellä huomiota työntekijöittesi liialliseen kuormitukseen ja mahdollisiin mielen oireisiin, pystyt puuttumaan tilanteeseen varhain. Silloin ongelmat ovat usein vielä pieniä ja helpommin ratkaistavissa.
Tunnistat ja huomaat työntekijöittesi kuormituksen, oireet ja häiriöt parhaiten keskustelemalla heidän kanssaan. Käy siksi kahdenkeskisiä keskusteluja riittävän usein. Kuuntele, mitä työntekijäsi kertovat sinulle tiimipalavereissa ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutustu henkilöstökyselyjen tuloksiin ja keskustele niistäkin työntekijöittesi kanssa. Käy myös kehityskeskustelut, mutta älä pidä niitä ainoana kahdenkeskisen keskustelun muotona.
Kolme vinkkiä hyvän keskustelukulttuurin rakentamiseen
- Rakenna luottamusta, anna ja pyydä palautetta. Kysele kuulumisia, kuuntele ja ole läsnä.
- Toimi esimerkkinä. Näytä, mitä on toisten kunnioittaminen ja toisista välittäminen arjessa.
- Ota puheeksi työntekijäsi käyttäytymisen muutos, jos se mietityttää tai huolestuttaa sinua.
Ohjaa ammattiapuun, mutta älä ulkoista ongelman ratkaisemista
Autat oireilevaa työntekijääsi parhaiten, kun tiedät,
- mitä sinä esihenkilönä voit ja mitä sinä et voi tehdä
- milloin sinun tulee kertoa työntekijällesi ammattiavusta
- milloin sinun tulee ohjata hänet ammattiapuun ja keneltä hän tätä apua saa: lääkäriltä, psykologilta, parisuhdeterapeutilta, sosiaalityöntekijältä vai joltakulta muulta.
Katso alta käytännön ohjeet.
-
Esihenkilönä voit auttaa työntekijääsi ottamalla puheeksi hänen tilanteensa työpaikalla, tarjoamalla tukea ja ymmärrystä ja keskustelemalla tarvittavista työjärjestelyistä. Jos tämä apu ei riitä, kerro työntekijällesi ammattiavusta tai ohjaa hänet keskustelemaan ammattilaisen kanssa.
Ammattiavusta kertominen voi riittää, kun työntekijäsi oireet ovat lieviä. Silloin hän ei välttämättä huomaa niitä itse tai ei halua hakeutua ammattiapuun. Siksi on tärkeää, että otat asian puheeksi. Kerro hänelle, että olet huolissasi hänen tilanteestaan ja että ymmärrät ja hyväksyt hänen tunteensa. Kerro, että keskustelusta ulkopuolisen ammattilaisen kanssa on usein hyötyä. Voit sanoa, että on parempi kokeilla keskustelua ammattiauttajan kanssa ja päättää sen jälkeen onko tarvetta jatkokeskusteluille. Kerro työntekijällesi, että kun hän saa apua ajoissa, hänen toipumisensa nopeutuu ja riski siihen, että oireet pahenevat tai että hän alkaa oireilla uudelleen, pienenee.
-
Ohjaa työntekijäsi ammattiapuun, kun hän on oireillut pitkään tai kun hän oireilee niin, että se vaikuttaa hänen työsuoritukseensa tai arkeensa. Ohjaa hänet kääntymään ensisijaisesti työterveyden puoleen. Voit lisäksi sopia hänen kanssaan, että sinäkin olet yhteydessä työterveyden edustajaan ja kerrot tilanteesta työpaikan näkökulmasta. Jos työpäivä keskeytyy, lievitä työntekijän huolta siitä, miten työt saadaan työpaikalla järjesteltyä.
Kannusta työntekijääsi siihen, että sinä ja hän keskustelisitte sen jälkeen hänen tilanteestaan. Keskusteluun saat halutessasi apua ja neuvoja työterveydestä. Voitte myös sopia työkyky- eli työterveysneuvottelusta eli yhteisestä tapaamisesta työterveyslääkärin, -hoitajan tai -psykologin kanssa, jos se työntekijällesi sopii. Sinun kannattaa olla aloitteellinen ja pyytää työterveysneuvottelua työterveydestä.
-
Vastuusi ja mahdollisuutesi ongelman ratkaisemiseen jatkuvat senkin jälkeen, kun työntekijäsi on tavannut ammattiauttajan. Niiden merkitys oikeastaan lisääntyy. Sopivat työn muokkaukset yhdistettynä työpaikan ja työyhteisön tukeen edistävät toipumista ja sairauspoissaolojen kohdalla helpottavat onnistunutta työhön palaamista. Toimimalla näin tuet työntekijääsi parhaalla mahdollisilla tavalla:
- Jos työntekijä jää sairauspoissaololle, pidä hänen kanssaan yhteyttä ja sovi ajankohta keskustelulle.
- Mieti työntekijäsi kanssa, miten voisitte muokata hänen työtään niin, että hän pystyy tekemään sitä ja onnistuu siinä. Järjestäkää tarvittaessa työterveysneuvottelu.
- Osoita sanoin ja teoin, että tuet työntekijääsi.
- Varmista, että myös muut työntekijät ja koko työyhteisö tukevat häntä.
- Suhtautukaa mielenterveyden häiriöön samalla tavalla kuin mihin tahansa terveyden häiriöön.
Sovi yhdessä työntekijän kanssa työn muokkauksista ja tue häntä
Työn tekeminen, onnistumiset ja työhön paluu ovat tärkeitä työntekijäsi toipumisen kannalta. Työntekijäsi voi jatkaa työn tekemistä, vaikka hänen työkykynsä olisi alentunut. Kyse on siitä, että saat ja työtehtävän vaatimukset ja mahdollisuudet kohtaamaan työntekijän työkyvyn. Onnistut tässä, kun muokkaat hänen työtään ja tuet häntä.
Lue, mitä työn muokkaus on ja miten voit muokata työntekijäsi työtä käytännössä
-
Tapausesimerkit esihenkilölle
Olemme koonneet havainnollistavia käytännön esimerkkejä siitä, miten voit edistää työntekijän työkykyä ja auttaa työhön paluussa.
Siirry tapausesimerkkeihin
-
Depressio aiheuttaa yhä enemmän työkyvyttömyyttä – onko syyllinen muuttunut työelämä?
Depression aiheuttama työkyvyttömyys on lisääntynyt, ja taustalla on useita mahdollisia syitä. Toimiva työelämä voi kuitenkin ehkäistä mielenterveyden ongelmia.
Lue artikkeli
-
Kun mielenterveyden häiriö vaikuttaa työkykyyn
Miten muokata työtä, kun työntekijäsi työkyky on heikentynyt mielenterveyden häiriön vuoksi? Tutustu työn muokkauksen keinoihin.
Tutustu muokkauksen keinoihin (julkari.fi) -
Ammatillinen kuntoutus
Ammatillinen kuntoutus auttaa työhön paluussa. Kuntoutuksen keinoja on monia.
Lue lisää ammatillisesta kuntoutuksesta -
Lyhyt koulutus: Terve mieli työpaikalla
Opi lisää koulutuksessamme, suoritat sen noin 10-15 minuutissa! Saat koulutuksesta hyödyllistä tietoa mielenterveyden ongelmien käsittelemisestä työpaikalla ja käytännön ohjeita arkeen.
Tilaa koulutus sähköpostiisi (howspace.com)