TyEL-maksun muodostuminen
TyEL-maksun määrään vaikuttaa kokosi työnantajana, saamasi asiakashyvitys, maksusta perittävä hoitokustannus. Työntekijä osallistuu TyEL-maksun maksamiseen omalla maksuosuudellaan.
Tällä sivulla
Oletko mikroyrityksen työnantaja?
Jos palkkaat ensimmäisen työntekijäsi tai yrityksessäsi työskentelee vain muutama henkilö, TyEL-maksu määräytyy perusmaksun, asiakashyvityksen ja hoitokustannuksen perusteella.
Mistä TyEL-maksu muodostuu ja mihin se käytetään
TyEL-maksuun vaikuttavat:
- yrityksesi koko työnantajana
- asiakashyvitykset
- vakuutuksen hoitokustannus
- suurtyönantajilla myös muut maksunalennukset sekä työntekijöiden työkyvyttömyysriski.
TyEL-maksulla rahoitetaan:
- vanhuuseläkkeitä
- työkyvyttömyyseläkkeitä
- perhe-eläkkeitä
- kuntoutusetuuksia
- eläkkeiden indeksikorotuksia
- työeläkejärjestelmän hallinnointia.
Suurin osa TyEL-maksusta käytetään nykyisten eläkkeiden rahoittamiseen. Osa rahastoidaan tulevia eläkkeitä varten.
Voit ladata ohesta koosteemme TyEL-maksujen lisäksi myös muista työnantajan sosiaaliturvamaksuista.
Kuinka suuri TyEL-maksu on?
Vuonna 2026 TyEL-perusmaksu on sopimustyönantajalle 24,85 %.
Pienen sopimustyönantajan työeläkevakuutusmaksu on meillä enintään 25,03 % palkkasummasta, kun hoitokustannus otetaan huomioon. Hoitokustannus on meillä korkeintaan 0,18 % vuonna 2026.
Pientyönantajan TyEL-maksu muodostuu TyEL-perusmaksusta, asiakashyvityksestä ja hoitokustannuksesta. Suurtyönantajilla huomioidaan lisäksi maksutappioalennus ja maksuluokka.
Keskimääräinen TyEL-maksu on maksuprosentti, jossa on huomioitu koko työeläkealan keskimääräinen asiakashyvitys sekä muut maksun alennukset.
| TyEL-maksu | 2026 | 2025 |
| Keskimääräinen TyEL-maksu | 24,40 % | 24,85 % |
| TyEL-perusmaksu ilman yhtiökohtaista hoitokustannusta | 24,85 % | 25,28 % |
Työnantajan ja työntekijän osuus TyEL-maksusta
TyEL-maksu jakautuu työnantajan ja työntekijän kesken. Vuonna 2026:
- työnantajan maksuosuus on keskimäärin 17,10 % bruttopalkoista
- työntekijän osuus TyEL-maksusta on 7,30 %
Pidätä työntekijän maksu palkanmaksun yhteydessä ja tilitä meille koko TyEL-maksu. Pidätä työntekijän osuus hänen palkastaan myös silloin, kun työntekijäsi saa palkan lisäksi eläkettä.
Asiakashyvitys alentaa TyEL-maksua
TyEL-sopimustyönantajana saat vuosittain asiakashyvityksen, joka alentaa TyEL-maksuasi. Saat asiakashyvityksen, kun TyEL-vakuutuksesi on voimassa.
Maksamme hyvityksen kerran vuodessa alkuvuodesta, kun tilinpäätöksemme on valmistunut.
Vuonna 2026 asiakashyvitys alentaa TyEL-maksua keskimäärin 0,5 prosenttiyksikköä. Asiakashyvityksiä maksetaan kaikille sopimustyönantajille.
Jos siirrät TyEL-vakuutuksesi toisesta työeläkeyhtiöstä meille, aiempi työeläkeyhtiö maksaa mahdolliset asiakashyvitykset päättymisvuodelta voimassa olevien sääntöjen mukaisesti.
-
Asiakashyvitysten määrään vaikuttavat sekä Ilmarisen vakavaraisuus että yrityksesi palkkasumma.
Hyvitystä laskettaessa huomioimme:
- yrityksesi edellisen vuoden palkkasumman
- enintään 20 vuoden ajalta kertyneen palkkasumman.
Mitä enemmän yrityksesi on maksanut Ilmarisessa vakuutettuja palkkoja, sitä suurempi asiakashyvitys voi olla. Jos yrityksesi kuuluu konserniin, huomioimme myös konsernin palkkasumman.
Pitkä asiakkuus kasvattaa asiakashyvitystä. Tämä johtuu siitä, että osa hyvityksistä perustuu usean vuoden aikana kertyneeseen palkkasummaan. Siksi hyvitykset kasvavat yleensä nopeasti vakuutuksen alkuvuosina, jos Ilmarisen vakavaraisuus säilyy vähintään nykyisellä tasolla.
Vuonna 2026 maksettava asiakashyvitys perustuu Ilmarisen vuoden 2025 vakavaraisuuteen. Vahvan vakavaraisuutemme ansiosta voimme palauttaa asiakkaillemme enemmän asiakashyvityksiä.
-
Asiakashyvitysten maksaminen perustuu työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen. Ilmarisen vakavaraisuus syntyy pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta ja hyvistä sijoitustuotoista.
Lainsäädäntö määrittää, kuinka suuren osan vakavaraisuuspääomasta työeläkeyhtiö voi käyttää asiakashyvityksiin:
- 1 % vuodelta 2024
- 0,95 % vuosilta 2025 ja 2026
- 0,9 % vuodesta 2027 alkaen.
Työeläkeyhtiöiden asiakashyvitysten kokonaismäärä lasketaan yhteisten laskuperusteiden mukaisesti. Sen jälkeen kukin työeläkeyhtiö jakaa hyvitykset asiakkaille omien laskuperusteidensa mukaisesti. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa nämä perusteet.
Vain vakavaraiset työeläkeyhtiöt voivat maksaa asiakashyvityksiä. Jos yhtiön vakavaraisuus jää vaaditun rajan alle, asiakashyvityksiä ei voida jakaa.
Hoitokustannus osana TyEL-maksua
Hoitokustannuksella katetaan työeläkeyhtiön vakuutusten ja eläkkeiden hoitamisesta aiheutuvat kulut. Meillä hoitokustannus on enintään 0,18 % palkkasummasta vuosina 2026 ja 2025.
Hoitokustannuksen määrään vaikuttavat:
- palkkasumma
- työntekijöiden määrä
- mahdollisen konsernin koko.
Kuukausittaisessa TyEL-maksussa huomioidaan kyseisen kuukauden palkkasumma sekä työntekijöiden lukumäärä. Konsernissa vakuutuskohtaiseen hoitokustannukseen vaikuttaa myös koko konsernin palkkasumma ja työntekijöiden lukumäärä.
Meillä hoitokustannus on samansuuruinen riippumatta asiakkuutesi pituudesta.
-
Työnantajan verkkopalvelusta näet voimassa olevan TyEL-maksusi, hoitokustannuksen ja asiakashyvityksen.
-
Kyllä, asiakashyvityksen maksaminen määräytyy vakuutuksen voimassaolon ja voimassa olevien sääntöjen perusteella.
Jälkihyvityksen saaminen edellyttää, että vakuutuksellesi on kertynyt vakuutusmaksuista rahastoa vähintään 50 000 euroa päättymisvuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä. Jälkihyvitystä saat enintään kolmelta vuodelta vakuutuksesi päättymisen jälkeen ja se on asiakashyvitystä pienempi.
Jos vakuutus päättyy kesken vuotta, myös päättymisvuodelta kertyvien asiakashyvitysten saaminen edellyttää, että vakuutukselle on kertynyt vakuutusmaksuista rahastoa vähintään 50 000 euroa.
Vakuutuksen siirtyessä meiltä toiseen eläkeyhtiöön, maksamme vastaavien edellytysten täyttyessä asiakashyvityksen päättymisvuodelta, ja lisäksi jälkihyvitystä.
-
Yrityksen palkkasumma määrittää, lasketaanko yritys pientyönantajaksi vai suurtyönantajaksi. Vuonna 2026 pientyönantajaksi katsotaan työnantaja, jonka vuoden 2024 palkkasumma on alle 2 455 500 euroa.
Pientyönantajalla TyEL-maksu määräytyy:
- TyEL-perusmaksun perusteella
- hoitokustannuksen perusteella
- asiakashyvityksen perusteella.
Suurtyönantajalla TyEL-maksuun vaikuttavat lisäksi:
- maksuluokka
- työkyvyttömyysriski
- maksutappioalennus.
Katso suurtyönantajan TyEL-maksun laskentaperusteet
-
Hanki TyEL-vakuutus
Meiltä saat muutakin kuin vakuutuksen
- Erinomaiset työkykypalvelut kaikenkokoisille yrityksille
- Lämmin ja asiantunteva asiakaspalvelu
- Kilpailukykyinen hinta ja erinomaiset asiakashyvitykset
- Henkilökohtaista neuvontaa
- Meillä on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat - EPSI Ratingin tutkimuksen (2025) mukaan Ilmarisen yritysasiakkaat ovat alan tyytyväisimmät.
Hyviä uutisia! Vuoden 2026 alusta alkaen jopa 90 % alennus TyEL-vakuutuksen hoitokustannuksesta mikrotyönantajalle.
