Sponsoroinnin ja lahjoitusten periaatteet

Sponsorointi ja erilaiset kumppanuudet ovat osa markkinointiviestintäämme. Lahjoituksilla tuemme pääsääntöisesti työkyvyttömyyttä ennaltaehkäisevää tutkimusta ja toimintaa.

Sponsorointi

Sponsoroinnilla tuemme ryhmän, tapahtuman tai jotain muuta toimintaa siten, että se edistää kaikkien yhteistyössä olevien osapuolten tavoitteita. Kumppanuudet voivat olla myös esimerkiksi yhteistä kehittämistä tai yhdessä tehtävää markkinointiviestintää.

Sponsoroinnin avulla haluamme luoda oikeanlaisia tunteita ja mielleyhtymiä IlmarisestaToteutamme sponsorointiyhteistyömme aina avoimesti ja vastuullisesti ja julkaisemme sponsorointikohteemme tällä sivulla. 

Sponsoroinnin tavoitteet

Sponsoroinnissa tavoitteenamme on 

  • Strategisten tavoitteiden edistäminen: Sponsorointi ja kumppanuudet perustuvat aina Ilmarisen strategian tavoitteisiin ja arvoihin. 
  • Brändin vahvistaminen: Sponsorointi rakentaa tavoiteltua brändimielikuvaa Ilmarisesta. 
  • Määriteltyjen kohderyhmien tavoittaminen: Sponsorointi ja kumppanuudet koskettaa Ilmarisen keskeisempiä kohderyhmiä. 

Sponsoroinnin periaatteet 

  • Toiminnan tulee olla rehellistä, lakien ja hyvän liiketavan mukaista. 
  • Sponsoroinnin tulee olla yleisesti hyväksyttyä eikä se saa olla harhaanjohtavaa. 
  • Kumppanuuksien ja sponsoroinnin tulee noudattaa Ilmarisen liiketoiminta- ja hankintaperiaatteita. 
  • Kumppanuuden tulee perustua kaikkien osapuolten keskeiseen oikeudenmukaisuuteen ja luottamukseen sekä heidän keskenään sopimiin velvoitteisiin. 
  • Tilanteissa, joissa yhteistyöhön osallistuu useita tahoja, huolehdimme siitä, että näiden intressit tulevat asianmukaisella tavalla yhteen sovitetuiksi.  

Sponsoroinnin kriteerit 

Arvioimme sponsorointi- ja kumppanuuskohteitamme neljällä kriteerillä: 

  • kohteen on oltava Ilmarisen strategiaa ja brändiä tukeva  
  • yhteistyö kohteen kanssa tuottaa molemminpuolista hyötyä  
  • kohteen on tavoitettava Ilmarisen keskeisiä kohderyhmiä 
  • kohteen tuoma näkyvyys tai hyöty on mitattavaa. 

Keskitymme sponsoroinnissamme 

  • pääsääntöisesti pitkäkestoisiin yhteistyösopimuksiin 
  • muutamiin yhteistyökumppaneihin, joiden kanssa tehtävää yhteistyötä hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti ja tavoitteellisesti. 

Emme sponsoroi kohteita tai hankkeita, joissa 

  • ainoa vastine on logonäkyvyys 
  • on osallisena muita yrityksiä samalta toimialalta 
  • kohteena on yksittäinen henkilö 
  • toiminta ei tue Ilmarisen arvoja. 

Emme myöskään osallistu puhelin- tai muihin ketjukampanjoihin. 

Sponsorisopimukset 

Teemme aina kirjallisen sopimuksen sponsoroitavan tahon kanssa. Sopimuskohteiden arvioinnissa, neuvotteluissa ja sopimuksen laadinnassa otamme huomioon juridisen näkökulman. 

Kirjaamme sopimukseen sopimusosapuolet, sponsoroitavan kohteen, sponsoripanoksen ja sponsorille annettavat vastikkeet sekä sopimuksen kestonSopimuksesta käy ilmi sponsoriyhteistyön sisältö ja siihen mahdollisesti myöhemmin tehdyt muutokset.

Sponsorointikohteemme vuonna 2020 

  • Future Board ry 
  • HJK 
  • Vanhustyön keskusliitto 

Lahjoitukset

Lahjoituksiin käytettävien varojen määrästä päättää vuosittain yhtiökokous. Vuodelle 2020 yhtiökokous on varannut lahjoituksiin 50 000 euroa. Lahjoituksista päättää toimitusjohtajamme, ja raportoimme niistä hallitukselle vuosittain.

Lahjoitukset ovat aina vastikkeettomia ja kohdistuvat yleishyödylliseen tarkoitukseen. Yleishyödyllisellä tarkoitamme esimerkiksi poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta, voittoa tavoittelematonta yhteisöä tai tieteen, taiteen ja kulttuurin tukemiseen perustettuja yhteisöjä. 

Tuemme lahjoituksilla pääsääntöisesti tutkimusta tai toimintaa, jolla pyritään ennaltaehkäisemään työkyvyttömyyttä ja syrjäytymistä, pidentämään työuria sekä edesauttamaan nuorten työelämään sijoittumista.  

Lahjoituskohteemme vuonna 2019  

  • MIELI Suomen Mielenterveys ry 
  • Tukikummit-säätiö  
  • Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry  
  • Suomen Punainen Risti 

Emme tue poliittisia puolueita 

Emme anna rahallista tukea poliittisille puolueille emme tee niiltä taide- tai muita hankintoja.