Uutinen 5.3.2024

Työnantaja, näet nyt asiakashyvityksen määrän verkkopalvelustamme

Olemme laskeneet lopulliset, TyEL-maksua pienentävät asiakashyvitykset, jotka näkyvät 5.3. alkaen verkkopalvelussamme. Edelleen parantunut kustannustehokkuutemme näkyy suoraan pienempinä työeläkemaksuina työnantaja-asiakkaillemme.

Pääsääntöisesti maksua alentavat asiakashyvitykset huomioidaan tulevilla TyEL-laskuilla maaliskuusta alkaen. Jos sinulla on erääntyneitä, maksamattomia laskuja, hyvitykset huomioidaan ensin niihin.

Verkkopalvelustamme kohdasta Tiliote näet hyvityksen määrän sekä sen, miten hyvitykset on kohdistettu. Tämän pääset katsomaan verkosta 9.3. alkaen.

Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Ilmoitathan sen meille samalla mahdollisia palautuksia varten.

Tänä vuonna palautettavat asiakashyvitykset lasketaan uuden mallin mukaisesti. Asiakashyvitykset perustuvat ainoastaan työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen. Ilmarisen vahva vakavaraisuus on seurausta pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta ja hyvistä sijoitustuotoista.

Lue lisää asiakashyvityksistä

Käytämme verkkopalvelussamme Suomi.fi-tunnistusta.

Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista

Hoitokustannuksen hinnoittelu muuttui vuoden 2023 alussa

Vuoden 2023 alusta alkaen työeläkemaksun hoitokustannus on määräytynyt työeläkeyhtiökohtaisesti. Hoitokustannus on se osa maksua, jolla katetaan eläkeyhtiön toiminnasta, eli vakuutusten ja eläkkeiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset.

Ilmarisen kustannustehokkuus parani edelleen vuonna 2023, kun vakuutusmaksutulo kasvoi 4 prosenttia ja hoitokulut laskivat 5 prosenttia. Asiakkaamme hyötyvät suoraan tehokkuutemme parantumisesta: laskimme Ilmarisen työeläkevakuutusmaksun hoitokustannusosaa 20 prosentilla vuoden 2024 alusta.

Erinomaisen vakavaraisuuden ansiosta Ilmarinen palauttaa tänä vuonna asiakkailleen asiakashyvityksinä 123,5 miljoonaa euroa.

Hoitokustannus määräytyy yhtiökohtaisesti ja on aina ajantasainen. Jokainen eläkeyhtiö perii hoitokustannusta vain tarvittavan määrän, eikä systemaattista ylijäämää synny. Näin vakuutusmaksuun ei tule jälkikäteen yllätyksiä, eikä vuositason tarkastuksia enää tarvita.

Ilmarisen hoitokustannus alenee 20 % vuonna 2024

Asiakashyvitykset milj. euroa ja suhteessa palkkasummaan

Vuonna 2020 työeläkeyhtiöt pidättäytyivät asiakasyrityksille maksettavista asiakashyvityksistä työnantajan maksun alennuksen ajalta. Vuodelta 2020 kertynyt asiakashyvitys oli näin ollen vain kolmasosa normaalivuonna kertyvästä asiakashyvityksestä.

Lue lisää

Ilmarisen tilinpäätös 2023: Sijoitustuotto oli 5,8 % ja kustannustehokkuus parani edelleen

Otamme käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen verkkopalvelussamme myös työnantajille

 

 

Ajankohtaista

Tiedote 25.4.2025

Ilmarisen alkuvuosi: Sijoitustuotto oli 0,2 prosenttia, vakavaraisuus on vahva ja kustannustehokkuus parani

Ilmarisen sijoitustuotto oli 0,2 prosenttia, sijoitusvarat 63,1 miljardia euroa ja vakavaraisuuspääoma 13,7 miljardia euroa. Vahva vakavaraisuus mahdollistaa eläkevarojen pitkäjänteisen sijoittamisen kauppasodan varjostamassa, epävakaassa markkinatilanteessa.

Ilmarisen alkuvuosi: Sijoitustuotto oli 0,2 prosenttia, vakavaraisuus on vahva ja kustannustehokkuus parani

Tiedote 23.4.2025

Moni jatkaa työssä yhä pidempään, mutta vaihtelua on toimialoittain paljon – työuraindeksi tarjoaa uutta tietoa työnteosta

Yhä useampi jatkaa työssä, vaikka voisi jäädä jo eläkkeelle. Lähes puolet Ilmarisessa vuosina 2021–2024 eläkkeen aloittaneista jäi eläkkeelle vasta alimman eläkeikänsä jälkeen. Ilmiö ei koske pelkästään asiantuntija-aloja. Tiedot selviävät Ilmarisen uudesta työuraindeksistä.

Moni jatkaa työssä yhä pidempään, mutta vaihtelua on toimialoittain paljon – työuraindeksi tarjoaa uutta tietoa työnteosta
Lisää uutisia ja tiedotteita