Suomi.fi-valtuudet – näin hoidat yrityksen asioita verkossa

Käytämme verkkopalvelussamme Suomi.fi-tunnistusta. Tämä tarkoittaa, että pääset kirjautumaan palveluumme henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella silloinkin, kun hoidat yrityksen asioita. Tarvitset sitä varten joko rekisteriroolin tai Suomi.fi-valtuuden.

Rekisterirooli – näin asioit automaattisesti

Käytämme verkkopalveluissamme Suomi.fi-tunnistusta. Tämä tarkoittaa, että tarkistamme tietosi automaattisesti julkisista rekistereistä, kun tunnistaudut sähköisesti. Saamme tiedot seuraavista rekistereistä:

  • Suomen kaupparekisteri
  • Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä
  • Yhdistysrekisteri.

Jos sinulla on yrityksen edustamiseen oikeuttava rekisterirooli jossakin näistä rekistereistä, katso alta, mitä voit sen perusteella tehdä palvelussamme. Voit tarkistaa omat rekisteritietosi Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

Jos sinulla ei ole rekisteriroolia, pyydä Suomi.fi-valtuus.

Mitä rekisterirooleja on ja mitä tietoja niillä näkee?

Valitse alta rekisteriroolisi, niin näet, mitä tietoja näet palvelussamme.

  1. Sinulla on rekisteriroolisi perusteella automaattisesti pääsy kaikkiin työnantajan sisältöihin verkkopalvelussamme. Käytössäsi ovat: 

    • vakuutus-, lasku- ja palkkatiedot ​
    • maksutiedot ja -arviot
    • henkilötason päätökset​
    • maksuluokkalaskuri
    • työkykyriskien tilannekuva
    • oppimisympäristö
    • Oma asiantuntija -palvelu
    • kyselyt.
  2. Näet rekisteriroolisi perusteella nämä: 

    • vakuutus- ja laskutiedot ​ 
    • maksutiedot ja -arviot​ 
    • maksuluokkalaskurin 
    • työkykyriskien tilannekuvan​ 
    • oppimisympäristö​n 
    • Oma asiantuntija -palvelun. 

    Näihin tarvitset Suomi.fi-valtuuden: 

    • henkilötason palkkatiedot 
    • päätökset 
    • kyselyt. 

    Jos sinulla on oikeus edustaa yritystäsi yksin, voit itse antaa itsellesi tarvitsemasi Suomi.fi-valtuudet. Näin annat valtuuden »

    Muussa tapauksessa pyydä valtuutta tavalliseen tapaan. Näin pyydät valtuutta » 

  3. Näet rekisteriroolisi perusteella nämä: 

    • vakuutus- ja laskutiedot ​ 
    • maksutiedot ja -arviot 
    • maksuluokkalaskurin 
    • työkykyriskien tilannekuvan​ 
    • oppimisympäristö​n 
    • Oma asiantuntija -palvelun 

    Näihin tarvitset Suomi.fi-valtuuden: 

    • henkilötason palkkatiedot 
    • päätökset 
    • kyselyt.  

     Voit itse antaa itsellesi tarvitsemasi Suomi.fi-valtuudet.  Näin annat valtuuden » 

     

  4. Näet rekisteriroolisi perusteella nämä: 

    • vakuutus-, lasku- ja palkkatiedot 
    • maksutiedot ja -arviot​ 
    • maksuluokkalaskurin 
    • työkykyriskien tilannekuvan​ 
    • oppimisympäristö​n 
    • Oma asiantuntija -palvelun 

    Näihin tarvitset Suomi.fi-valtuuden: 

    • päätökset 
    • kyselyt. 

     Näin pyydät valtuutta »

  5. Tarvitset Suomi.fi-valtuuden, jotta pääset palveluumme. Saat sen näin »

Suomi.fi-valtuudet

Jos sinulla ei ole yrityksen asioiden hoitamiseen oikeuttavaa rekisteriroolia, tarvitset Suomi.fi-valtuuden, jotta voit asioida verkkopalvelussamme yrityksen puolesta. Suomi.fi-valtuus on sähköinen valtakirja, joka mahdollistaa toisen henkilön tai organisaation puolesta asioinnin. Lue lisää, mikä on Suomi.fi-valtuus (suomi.fi)

Tutustu alta ohjeisiin sekä siihen, mitä valtuuksia tarjoamme.

  1. Toimi tämän ohjeen mukaan, kun tarvitset henkilökohtaisen oikeuden asioida yrityksesi puolesta. Jos esimerkiksi hoidat työssäsi yrityksesi henkilöstö- tai talousasioita, saat tarvitsemasi valtuuden palveluumme tämän ohjeen mukaan. Jos taas yrityksesi asioi toisen yrityksen puolesta, tutustu ohjeisiin täällä (suomi.fi).

    1. Siirry Suomi.fi-palveluun. 
    2. Pyydä valtuutta 
    3. Varmista valtuutesi. 
      • Kerro yrityksesi valtuuttajalle, että olet tehnyt valtuuspyynnön. Kun hän on hyväksynyt pyyntösi, valtuutesi on voimassa.
  2. Tässä ohjeistuksessa kerromme seuraavista asioista:

    • Kuka voi myöntää Suomi.fi-valtuuden
    • Suomi.fi-valtuuksien antaminen
    • Valtuuspyynnön hyväksyminen
    • Tarpeettomien valtuuksien poistaminen

    Selvitä, kuka voi myöntää Suomi.fi-valtuuden

    Kun yrityksessä joku tarvitsee Suomi.fi-valtuuden, tarvitaan yrityksen valtuuttaja myöntämään se. Valtuuden voi yrityksessä antaa henkilö, joka voi joko rekisteriroolin perusteella edustaa organisaatiota yksin tai jolla on valtuuttamiseen oikeuttava Suomi.fi-valtuus. Lue lisää Suomi.fi-sivustolta:

    Kuka voi antaa organisaation valtuuksia omatoimisesti? (suomi.fi)

    Näin osakeyhtiön tai osuuskunnan oikeutetut henkilöt antavat valtuuksia yhdessä (suomi.fi)

    Näin yrityksen hallituksen jäsenet antavat valtuuksia yhdessä (suomi.fi)

    Näin avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiömiehet antavat valtuuksia yhdessä (suomi.fi)

    Suomi.fi-valtuuksien antaminen

    1. Valitse valtuus. Tutustu alta kuuteen eri vaihtoehtoon ja valitse, minkälaiset valtuudet annat.
    2. Siirry Suomi.fi-palveluun ja lue Suomi.fi-ohjeet valtuuden antamiseen (suomi.fi). Tunnistaudu sitten palveluun sähköisesti ja anna valtuus. Kun etsit oikeaa valtuutta Suomi.fi-palvelussa, löydät sen hakusanalla "Ilmarinen".
      • Kun haluat valtuuttaa jonkun asioimaan palvelussamme yrityksen puolesta, valitse valtuustyypiksi asiointivaltuus. Kun haluat valtuuttaa työntekijäsi antamaan valtuuksia myös muille yrityksessäsi, anna hänelle valtuutusoikeus.
    3. Kerro valtuudesta. Muista kertoa valtuuden saajalle antamastasi valtuudesta. Jos valtuuden saaja käyttää Suomi.fi-viestit-palvelua, hän saa automaattisesti tiedon saamastaan valtuudesta.

    Onko yritykselläsi useita TyEL-vakuutuksia?

    Jos yritykselläsi on useita TyEL-vakuutuksia ja haluat rajata valtuuden toimivaltaa koskemaan vain osaa yrityksesi TyEL-vakuutuksista, tee se lisäämällä valtuushakemukseen tarkenne Suomi.fi-palvelussa. Käytä tarkenteena sen vakuutuksen TyEL-vakuutusnumeroa, johon haluat antaa valtuutetulle pääsyn. Lue ohjeet valtuuden tarkenteeseen (suomi.fi).

    Valtuuspyynnön hyväksyminen

    Kun sinulle on tullut valtuuspyyntö, hyväksy tai hylkää se Suomi.fi-palvelussa. Tutustu ensin eri valtuuksiimme ja varmista, että myönnät oikean tasoisen valtuuden. Hyväksy sitten pyyntö Suomi.fi-palvelussa. 

    Lue ohjeet valtuuspyynnön hyväksymiseen organisaationa (suomi.fi)

    Tarpeettomien valtuuksien poistaminen

    Muista poistaa Suomi.fi-valtuus, kun työ-tai sopimussuhde päättyy tai jos työntekijän työtehtävät muuttuvat. Valtuuden voi poistaa Suomi.fi-palvelussa.

    Näin mitätöit organisaation valtuuksia (suomi.fi)

    Jos valtuuden antaminen ei onnistu

    On tapauksia, joissa valtuuden antaminen ei onnistu tavalliseen tapaan Suomi.fi-palvelussa. Näin voi käydä esimerkiksi yhdistyksen kohdalla silloin, kun valtuuden antamiseen tarvitaan useita henkilöitä. Valtuuden voi silloin kuitenkin antaa erillisellä hakemuksella.

    Erillisellä hakemuksella valtuuttavat:

    • julkishallinto
    • osa yhdistyksistä ja yhtymistä
    • osa yrityksistä ja elinkeinonharjoittajista
    • henkilöt, joilla ei ole tunnistusvälineitä.  

    Lue lisää ja täytä hakemus (suomi.fi)

  3. Mitä tarkoittaa hakemuksella valtuuttaminen?

    Hakemuksella valtuuttaminen tarkoittaa sähköisellä tai paperisella lomakkeella tehtävää valtuushakemusta. Se tulee kysymykseen silloin, jos et voi valtuuttaa tavalliseen tapaan Suomi.fi-palvelussa.

    Milloin pitää valtuuttaa hakemuksella?

    Alta voit lukea esimerkkejä tilanteista, joissa valtuuttaminen täytyy tehdä hakemuksella. Jos tilanteesi ole mikään näistä, katso kattavampi lista tapauksista Suomi.fi-sivustolta (suomi.fi).

    Yhdistystä edustaa useampi henkilö: Jos yhdistyksesi nimenkirjoitussäännön mukaan et voi yksin edustaa yhdistystäsi, tee valtuuttaminen hakemuksella.

    Ei edustajia kaupparekisterissä: Jos yhteisölläsi tai yhtymälläsi ei ole kaupparekisteriin merkittyjä edustajia, valtuuta hakemuksella. Tällaisia tapauksia voivat olla esimerkiksi säätiö, sijoitusrahasto, henkilörahasto, yhteismetsä, tiekunta tai osakunta.

    Ei suomalaista henkilötunnusta tai tunnistusvälinettä: Jos yrityksesi tai yhdistyksesi edustajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai tunnistusvälinettä, valtuuta hakemuksella.

    Ulkomailla toimivat yritykset: Valtuuta hakemuksella alla kuvatuissa tilanteissa

    • yritykselläsi ei ole suomalaista Y-tunnusta
    • yritykselläsi ei ole suomalaiseen kaupparekisteriin merkittyjä edustajia
    • yrityksesi edustamiseen on oikeutettu jokin toinen organisaatio
    • yrityksesi edustamiseen oikeutetulla henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta tai tunnistusvälinettä.

    Näin valtuutat hakemuksella

    1. Selvitä, kuka teillä hoitaa valtuuksia

    Selvitä ensin, onko organisaatiossasi jo henkilö, joka hoitaa Suomi.fi-valtuuksia. Jos tällaista henkilöä ei vielä ole, päätä, kuka jatkossa hallinnoi Suomi.fi-valtuuksia, ja hae tälle henkilölle valtuutusoikeus hakemuksella. Hän voi tämän jälkeen helposti antaa ja mitätöidä valtuuksia, eli siis hallinnoida organisaatiosi Suomi.fi-valtuuksia.

    Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta tai tunnistusvälinettä

    Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta tai tunnistusvälinettä, hän tarvitsee UID-tunnisteen. Saat UID-tunnisteen näin:

    1. Rekisteröidy Finnish authenticator -tunnistuspalveluun.
    2. Lataa Finnish Authenticator -sovellus puhelimesi sovelluskaupasta.​
    3. Tunnistaudu sovellukseen lähettämällä kasvokuva itsestäsi ja henkilöllisyystodistuksestasi​.
    4. Käytä jatkossa sovellusta tunnistautumiseen​.


    Lue tarkat ohjeet UID-tunnisteen hankkimiseen Suomi.fi-palvelusta (suomi.fi)

    Lue lisää UID-tunnisteesta eli Finnish authenticator -tunnistuspalvelusta (suomi.fi)

    2. Selvitä, mitä tietoa tarvitset hakemukseen

    Ennen kuin aloitat hakemuksen tekemisen, tutustu hakemuksen vaatimuksiin Suomi.fi-sivustolla (suomi.fi).

    ​Tarvitset hakemusta varten ainakin nämä perustiedot:

    • valtuutettavan henkilön virallisen nimen ja henkilötunnuksen
    • kaikkien hakemuksen allekirjoittajien henkilötunnukset
    • yhteystiedot lisätietopyyntöjä varten.
    Jos teet hakemusta ulkomailla toimivan yrityksen puolesta

    Jos valtuushakemuksen allekirjoittajilla ei ole suomalaisia henkilötunnuksia, tarvitset oikeaksi todistetut kopiot heidän henkilötodistuksistaan. Jos yrityksellä ei ole Y-tunnusta, tarvitset lisäksi oikeaksi todistetut nimenkirjoitusoikeuden todistavat asiakirjat. Näiden asiakirjojen tulee olla alle kuusi kuukautta vanhoja.

    3. Tee hakemus

    Tee hakemus Suomi.fi-sivustolla (suomi.fi).

    Täytä hakemus näin:

    1. Valtuuttaja: Valitse, millainen organisaatio valtuuttaja on​.

    2. Valtuuttajan tilanne: Valitse ensisijaisesti kohta: Allekirjoittaja on henkilö, joka on oikeutettu edustamaan valtuuttajaa. Jos kuitenkin on niin, että organisaatiosi edustajaksi on kaupparekisteriin merkitty jokin yritys eikä henkilö, valitse silloin kohta: Allekirjoittaja on yritys, yhdistys tai muu yhteisö, joka on oikeutettu edustamaan valtuuttajaa.

    3. Valtuuttajan tiedot: Lisää Y-tunnus, alv-numero tai rekisteröintimaan yritystunnus​.

    4. Valtuustyyppi: Valitse nyt haluamasi valtuustyyppi. Sinun kannattaa ensisijaisesti valita valtuutusoikeus. Valtuustyyppi viittaa siihen, haetko oikeutta hallinnoida koko organisaation valtuuksia vai asioida sen puolesta jossakin tietyssä asiassa. Kun valitset valtuutusoikeuden, organisaatiosi valtuusasioita hoitavan henkilön on helppo hallinnoida valtuusasioita koko organisaatiosi puolesta. Tämä tarkoittaa, että hän voi antaa asiointivaltuuksia niitä tarvitseville sekä mitätöidä niitä tarpeen mukaan.  

    • Valtuutettu: Tämä kohta tulee valittavaksesi vain, jos valitsit valtuustyypiksi asiointivaltuuden. Valitse tässä tapauksessa, valtuutatko henkilöä vai yritystä.

    5. Valtuutetun tiedot: Lisää valtuutetun virallinen nimi ja henkilötunnus. Jos henkilöllä ei ole suomalaista henkilötunnusta, tarvitset henkilön UID-tunnisteen​.

    6. Valtuusasiat: Lisää nyt valitsemasi valtuusasia. Löydät valtuusasiat hakusanalla "Ilmarinen". Jos yritykselläsi on useita TyEL-vakuutuksia, voit rajata valtuuden koskemaan vain osaa näistä vakuutuksista. Ota silloin käyttöön valtuuden tarkenne.

    • Valtuuden tarkenne: Jos otit edellisessä kohdassa käyttöön valtuuden tarkenteen, lisää nyt se vakuutusnumero, johon haluat rajata valtuuden.

    7. Voimassaolo: Valitse, kauanko valtuus on voimassa.​

    8. Lähetä ja allekirjoita hakemus: Hakemuksen voi allekirjoittaa ja lähettää joko sähköisesti tai paperilla.

    Sähköinen tai paperinen hakemus

    Sähköinen hakemus: Jos kaikilla hakemuksen allekirjoittajilla on mahdollisuus tunnistautua vahvasti, lähetä hakemus sähköisesti ja pyydä allekirjoittajia tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun kuittaamaan hakemus.

    Paperihakemus: Lähetä allekirjoitettu hakemus ja liitteet postitse osoitteeseen: 

    Digi- ja väestötietovirasto, PL1003
    00531 Helsinki Finland​​

    Jos tee hakemuksen ulkomailla toimivan yrityksen puolesta

    Tässä tilanteessa muista laittaa mukaan seuraavat liitteet:

    • Ulkomaalainen allekirjoittaja: julkisen notaarin, poliisin tai oikeuslaitoksen oikeaksi todistama ja alkuperäinen kopio voimassa olevasta ulkomaisesta passista. Jos allekirjoittaja on Euroopan talousalueen jäsenvaltion, San Marinon tai Sveitsin kansalainen, vaihtoehtoisesti voimassa olevasta virallisesta henkilökortista. Jos henkilöllisyystodistus on muulla kielellä kuin suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, liitä mukaan myös asiakirjan virallinen käännös,
    • Jos yrityksellä ei ole y-tunnusta, liitä mukaan myös alkuperäinen ja rekisterinpitäjän tai julkisen notaarin allekirjoittama ja leimaama virallinen rekisteriote sekä asiakirjan virallinen käännös, jos alkuperäinen on muulla kielellä kuin suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

    4. Anna asiointivaltuudet

    Kun hakemus on hyväksytty, anna vielä tarvittavat asiointivaltuudet ja ota verkkopalvelumme käyttöön. Jos hait valtuutusoikeuden itsellesi, voit nyt antaa asiointivaltuuden itsellesi, muille henkilöille organisaatiossasi tai vaikka tilitoimistolle. Tee se tunnistautumalla Suomi.fi-palveluun ja antamalla siellä tarvittavat asiointivaltuudet niille henkilöille tai yrityksille, jotka asioivat organisaatiosi puolesta.

Suomi.fi-valtuusasiat: kuusi valtuusvaihtoehtoa

Verkkopalvelumme sisältää paljon erilaisia tietoja, myös henkilötietoja. Siksi tarjoamme palveluumme erilaisia käyttöoikeuksia käyttäjän työroolin mukaan. Valitse alta tarvitsemasi valtuusasia kuudesta eri vaihtoehdosta.

Muista tietosuoja

Osa valtuuksistamme antaa pääsyn henkilötietoihin. Varmista, että henkilötietoja näkevät vain he, jotka tarvitsevat niitä työssään. 

  1. Tällä valtuudella näet ja voit hallinnoida TyEL-vakuutuksen tietoja, voimassaoloa, maksujen tilannetta sekä yhteystietoja. Lisäksi näet henkilötasoisia ansiotietoja, jotka sisältävät henkilötunnuksia. Varmista, että sinulla on työsi puolesta oikeus käsitellä näitä henkilötietoja.

    Voit esimerkiksi:

    • tulostaa TyEL-todistuksen​
    • tulostaa laskukopion
    • tarkastella maksujen tilannetta​
    • muuttaa eräkuukausia
    • hakea maksuaikaa​
    • katsoa maksukoosteita ja maksuarvioita ​
    • päivittää maksu- ja yhteystietoja
    • katsella henkilötietoja, kuten henkilötunnuksia ja henkilötason palkkatietoja.

    Lisäksi voit:

    • suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä
    • varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.

    Jos yritykselläsi on useita TyEL-vakuutuksia meillä

    Voit rajata tämän valtuuden koskemaan vain tiettyjä yrityksesi TyEL-vakuutuksia. Lisää vain valtuuden tarkenne valtuushakemukselle Suomi.fi-palvelussa. Käytä tarkenteena sen TyEL-vakuutuksen vakuutusnumeroa, jota valtuutettu saa tarkastella.  

  2. Tällä valtuudella näet ja voit hallinnoida TyEL-vakuutuksen tietoja, maksujen tilannetta sekä yhteystietoja. Voit esimerkiksi:

    • tulostaa TyEL-todistuksen​
    • tulostaa laskukopion
    • tarkastella maksujen tilannetta​
    • muuttaa eräkuukausia
    • hakea maksuaikaa​
    • katsoa maksukoosteita ja arvioita ​
    • päivittää maksu- ja yhteystietoja.

    Lisäksi voit:

    • suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä
    • varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.

    Jos yritykselläsi on useita TyEL-vakuutuksia meillä

    Voit rajata tämän valtuuden koskemaan vain tiettyjä yrityksesi TyEL-vakuutuksia. Lisää vain valtuuden tarkenne valtuushakemukselle Suomi.fi-palvelussa. Käytä tarkenteena sen TyEL-vakuutuksen vakuutusnumeroa, jota valtuutettu saa tarkastella.  

  3. Tällä valtuudella näet henkilötason kuntoutus- ja työkyvyttömyyseläkepäätökset ja niiden vaikutuksen eläkevakuutusmaksuun. Lisäksi voit suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä ja varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.

    Tämä valtuus antaa pääsyn henkilötietoihin. Varmista, että sinulla on työsi puolesta oikeus käsitellä näitä henkilötietoja. 

    Jos yritykselläsi on useita TyEL-vakuutuksia meillä

    Voit rajata tämän valtuuden koskemaan vain tiettyjä yrityksesi TyEL-vakuutuksia. Lisää vain valtuuden tarkenne valtuushakemukselle Suomi.fi-palvelussa. Käytä tarkenteena sen TyEL-vakuutuksen vakuutusnumeroa, jota valtuutettu saa tarkastella.  

  4. Tällä valtuudella voit katsoa ja vertailla henkilöstön työkyvyttömyystilastoja ja ylläpitää työkyvyttömyyteen liittyviä tietoja. Lisäksi voit suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä ja varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.

  5. Tällä valtuudella voit katsoa ja käsitellä:

    • työkykyriskiin ja -yhteistyöhön liittyviä tietoja, kuten työkyvyttömyyseläkemaksuun ja eläköitymiseen liittyviä tietoja
    • työkykyjohtamisen palveluiden tietoja
    • yhteistyöhömme liittyvien tapaamisten tietoja. 

    Lisäksi voit:

    • suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä
    • varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.
  6. Tällä valtuudella voit luoda työkykyyn liittyviä henkilöstökyselyitä ja tarkastella niiden tuloksia. Lisäksi voit suorittaa työkykyaiheisia kursseja oppimisympäristössä ja varata sparrausajan työkykyjohtamisen asiantuntijalta.

Tilitoimiston valtuuttaja tai asiakas – näin hoidat valtuusasiat kuntoon

Alta voit lukea ohjeet tilitoimiston valtuuttajan sekä tilitoimiston asiakkaan näkökulmasta.

  1. Näissä ohjeistuksissa kerromme seuraavista asioista:

    • valtuusasioiden hoitaminen
    • valtuuksien rajaus koskemaan tiettyjä asiakkaita tai vakuutuksia.

    Näin hoidat valtuusasiat kuntoon

    Kun toimit tilitoimistossa valtuuttajana, pidä mielessäsi kaksi eri valtuustyyppiä:

    1. asiakkaalta saatavat asiointivaltuudet, jotka pyydetään asiakkaalta sekä
    2. sisäiset edustusvaltuudet, jotka hoidetaan kuntoon tilitoimistossa sisäisesti.

    Molemmat näistä valtuustyypeistä tulee olla kunnossa, jotta voit hoitaa asiakkaasi asioita.

    1. Asiakkaalta saatavat asiointivaltuudet

    Jotta kirjanpitäjä voi hoitaa asiakkaan asioita, täytyy asiakkaan antaa tilitoimistolle asiointivaltuudet. Ne pyydetään asiakkaalta Suomi.fi-palvelussa. Kirjanpitäjä voi itse tehdä pyynnön, jos hänellä on edustajan valtuutusoikeus.

    Ennen kuin pyydät asiointivaltuuksia asiakkaalta, valitse, kuinka laajat käyttövaltuudet tarvitset palveluumme. Yleensä tilitoimiston työhön sopiva valtuus on TyEL-vakuutus-, maksu- ja ansiotietojen käsittely. Tutustu valtuuksiimme täällä.

    2. Sisäiset edustusvaltuudet

    Edustusvaltuuksia on kahdenlaisia:

    1. edustajan valtuutusoikeudella esimerkiksi kirjanpitäjä voi pyytää asiakkaalta asiointivaltuutta
    2. edustamisvaltuudella hän voi käyttää saamaansa valtuutta eli asioida asiakkaan puolesta. 
      • Kun annat kirjanpitäjälle edustamisvaltuuden, sinun tulee määritellä, kuinka laajan käyttövaltuuden annat. Yleensä tilitoimiston työhön sopiva valtuus palveluumme on TyEL-vakuutus-, maksu- ja ansiotietojen käsittelyTutustu valtuuksiimme täällä.

    Nämä valtuudet voi myöntää tilitoimiston toimitusjohtaja tai joku muu nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Valtuudet annetaan Suomi.fi-palvelussa.

    Näin rajaat valtuuden koskemaan tiettyjä asiakkaita ja vakuutuksia

    Kun haluat rajata valtuuden koskemaan vain tiettyjä asiakkaitasi tai TyEL-vakuutuksia, tee se käyttämällä valtuushakemuksella tarkennetta. Käytössäsi on kaksi tarkennetta eri tilanteisiin: y-tunnus ja TyEL-vakuutusnumero.

    Asiakastunnus eli y-tunnus

    Kun haluat, että esimerkiksi kirjanpitäjällä on oikeus asioida vain tiettyjen Ilmarisessa vakuutettujen asiakkaidesi puolesta, rajaa silloin valtuutta asiakastunnuksella. Asiakastunnuksena toimii asiakkaan y-tunnus. Lisää siis valtuushakemukselle sen asiakkaan y-tunnus, jonka asioita valtuutettava saa hoitaa.

    TyEL-vakuutusnumero

    Jos asiakkaallasi on useita TyEL-vakuutuksia meillä, ja haluat antaa kirjanpitäjälle pääsyn vain osaan niistä, käytä silloin tarkenteena TyEL-vakuutusnumeroa. Lisää silloin valtuushakemukselle sen TyEL-vakuutuksen numero, johon haluat antaa pääsyn.

    Lue ohje: Näin organisaation edustaja antaa valtuuksia yksin (suomi.fi)

    1. Valitse valtuus. Tutustu valtuusasioihimme ja valitse, minkä valtuuden haluat antaa tilitoimistollesi. Yleensä tilitoimiston työhön sopiva valtuus on TyEL-vakuutus-, maksu- ja ansiotietojen käsittely.
    2. Siirry Suomi.fi-palveluun ja lue Suomi.fi-ohjeet valtuuden antamiseen (suomi.fi). Tunnistaudu sitten palveluun sähköisesti ja anna valtuus. Muista valita valtuustyypiksi asiointivaltuus. Kun etsit oikeaa valtuusasiaa Suomi.fi-palvelussa, löydät sen hakusanalla "Ilmarinen". Huomaa, että tarvitset tilitoimistosi Y-tunnuksen valtuutusta varten.
    3. Kerro valtuudesta. Muista kertoa tilitoimistollesi antamastasi valtuudesta. Jos valtuuden saaja käyttää Suomi.fi-viestit-palvelua, hän saa automaattisesti tiedon saamastaan valtuudesta.

Meklaritoimiston edustaja – näin asioit asiakkaasi puolesta verkkopalvelussamme

Kun haluat hoitaa asiakasyrityksesi asioita verkkopalvelussamme, tarvitset Suomi.fi-valtuuden asiakasyritykseltäsi. Suomi.fi-valtuudet ovat sähköisiä valtakirjoja, jotka mahdollistavat puolesta asioinnin.

Näin laitat meklaritoimistosi valtuusasiat kuntoon

  1. Jos Suomi.fi-valtuudet eivät vielä ole laajalti käytössä meklaritoimistossasi, aloita luomalla toimintamalli valtuuttamisen ympärille. Hyvä tapa on nimetä joku meklaritoimistosi meklari tai muu vastuuhenkilö Suomi.fi-valtuuksien pääkäyttäjäksi. Kun annat tälle henkilölle edustajan valtuutusoikeuden, hän voi hallinnoida valtuuttamista meklaritoimistossasi. Edustajan valtuutusoikeudella pääkäyttäjä voi pyytää asiakkailta asiointivaltuuksia ja jakaa edustamisvaltuuksia meklareille.

  2. Suomi.fi-valtuuksia voivat pyytää ja antaa esimerkiksi: 

    • toimitusjohtaja
    • henkilö, jolla on oikeus edustaa yritystä yksin
    • henkilö, jolle yritys on antanut Suomi.fi-valtuuksissa edustajan valtuutusoikeuden
    • Kaupparekisteriin merkityt hallituksen jäsenet yhdessä.

    Katso tarkemmat ohjeet valtuuksien antamisesta täältä: Valtuuksien antaminen organisaationa (suomi.fi).

  3. Valtuusasia kertoo, mitä voit asiakkaan puolesta tehdä. Verkkopalvelumme sisältää paljon erilaisia tietoja, myös henkilötietoja, joten tarjoamme palveluumme erilaisia valtuuksia käyttäjän roolin mukaan. Valtuuden laajuus valitaan Suomi.fi-palvelussa valitsemalla valtuuspyyntöön sopiva valtuusasia.

    Meklareille sopivat nämä valtuusasiat:

    • TyEL-vakuutus- ja -maksutietojen käsittely. Voit käsitellä asiakasyrityksen vakuutus- ja maksutietoja, mutta et näe henkilötason palkkatietoja.
    • TyEL-vakuutus-, maksu- ja ansiotietojen käsittely. Voit käsitellä asiakasyrityksen vakuutus- ja maksutietoja ja näet henkilötason palkkatiedot.
    • Työkyvyttömyystilastojen käyttö. Näet asiakkaan yritystasoisia työkykytietoja ja -tilastoja, mutta et näe henkilötason kuntoutus- tai eläketietoja.

    Kun pyydät valtuutta Suomi.fi-palvelussa, löydät valtuusasiamme hakusanalla ”Ilmarinen”. Varmista, että valitsemasi valtuuden laajuus vastaa sitä, mitä olet asiakkaasi kanssa sopinut yhteistyöstänne.

  4. Ensin tarvitset asiakkaaltasi asiointivaltuuden

    Jotta voit hoitaa asiakkaasi TyEL-asioita, tarvitset asiakasyritykseltä asiointivaltuuden. Asiakas antaa asiointivaltuuden Suomi.fi-palvelussa. Meklaritoimistosi voi saada asiointivaltuuden kahdella tapaa:

    1. asiakkaasi voi omatoimisesti antaa meklaritoimistollesi asiointivaltuuden
    2. meklaritoimistosi voi pyytää asiointivaltuuden asiakkaalta
      • Tarkista ensin, ketkä meklaritoimistossasi voivat pyytää valtuuksia
      • Varmista, että meklaritoimistosi pyytää valtuutta yrityksenä. Yksittäisen meklarin ei siis tule pyytää asiakasyritykseltä henkilökohtaisia asiointivaltuuksia.

    Valtuuksia annetaan ja pyydetään Suomi.fi-palvelussa. Lue ensin ohjeet ja pyydä sitten valtuutta.

    Näin pyydät meklaritoimistolle valtuuden asioida asiakkaan puolesta verkkopalvelussamme (suomi.fi).

    Pyydä valtuutta (suomi.fi)

    Seuraavaksi jaa valtuus meklaritoimiston muille käyttäjille

    Kun meklaritoimistosi on saanut asiakasyritykseltä asiointivaltuuden, valtuuttaa meklaritoimiston toimitusjohtaja tai muu nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö meklaritoimistosta toimimaan Suomi.fi valtuuksien pääkäyttäjänä. Tämän jälkeen pääkäyttäjä hallinnoi valtuutuksia toimistossasi.

    Edustajan valtuutusoikeudella työntekijäsi voi

    • pyytää asiakkailta asiointivaltuuksia ja
    • jakaa edustamisvaltuuksia meklareille.

    Ennen kuin aloitat valtuuttamisen, tarvitset:

    1. valtuutettavan meklarin henkilötunnuksen
    2. tiedon siitä, mitä asioita meklari saa yrityksen puolesta hoitaa
    3. asiakasyrityksen y-tunnuksen – tarvitset tämän, jotta voit rajata meklarin toimintavaltuuden vain tämän kyseisen asiakasyrityksen asioihin.

    Näin annat meklarille edustamisvaltuuden Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

    Näin rajaat valtuuden koskemaan tiettyjä asiakkaita ja vakuutuksia

    Kun haluat rajata meklarin valtuuden koskemaan vain tiettyjä asiakkaita tai TyEL-vakuutuksia, tee se käyttämällä tarkennetta. Tarkenne lisätään valtuushakemukselle Suomi.fi-palvelussa. Käytössäsi on kaksi eri tarkennetta: y-tunnus ja TyEL-vakuutusnumero.

    Asiakastunnus eli y-tunnus

    Kun haluat, että meklarilla on oikeus asioida vain tiettyjen Ilmarisessa vakuutettujen asiakasyritysten puolesta, rajaa silloin valtuutta asiakastunnuksella. Asiakastunnuksena toimii asiakkaan y-tunnus. Lisää silloin valtuushakemukselle asiakastunnus-kenttään sen asiakkaan y-tunnus, jonka asioita meklari saa hoitaa.

    TyEL-vakuutusnumero

    Jos asiakkaallasi on useita TyEL-vakuutuksia Ilmarisessa, ja haluat antaa meklarille pääsyn vain osaan niistä, käytä silloin tarkenteena TyEL-vakuutusnumeroa. Lisää silloin valtuushakemukselle TyEL-vakuutusnumero-kenttään sen TyEL-vakuutuksen numero, johon haluat antaa meklarille pääsyn.

Usein kysytyt kysymykset

  1. Tarkista, että valtuutesi ovat kunnossa. 

    Jos asioit rekisteriroolillakatso täältä, mitä voit tehdä verkkopalvelussamme. 

    Jos asioit valtuuksilla, tarkista, että sinulla on tarvitsemasi valtuudet: 

  2. Tutustu valtuuksiimme ja valitse tilanteeseesi sopiva vaihtoehto. Anna sitten valtuus Suomi.fi-palvelussa. Lue ohjeet valtuuden antamiseen: Valtuuksien antaminen organisaationa (suomi.fi)

  3. Tarkista ensin, että olet valinnut Suomi.fi-palvelussa yrityksen valtuudet ja että sinulla on oikeus valtuuttaa yrityksesi puolesta.

    Tarkista, kuka voi valtuuttaa yrityksen puolesta (suomi.fi).

    Jos ongelma ei ratkea, voi olla, että sinun pitää valtuuttaa erillisellä hakemuksella. Näin on esimerkiksi yhdistyksen kohdalla silloin, kun valtuuden antamiseen tarvitaan useita henkilöitä. 

    Erillisellä hakemuksella valtuuttavat:

    • julkishallinto
    • osa yhdistyksistä ja yhtymistä
    • osa yrityksistä ja elinkeinonharjoittajista
    • henkilöt, joilla ei ole tunnistusvälineitä.  

    Tutustu hakemuksella valtuuttamisen ohjeeseemme. 

  4. Valitse valtuusasia työtehtäväsi mukaan. Jos pyydät henkilötietoihin oikeuttavaa valtuutta, varmista, että sinulla on työsi puolesta oikeus käsitellä henkilötietoja.

    Tutustu valtuuksiimme

  5. Voit rajata valtuuden koskemaan vain osaa yrityksesi vakuutuksista käyttämällä tarkennetta. Kun annat valtuutta palveluumme, käytä tarkenteena sen vakuutuksen TyEL-vakuutusnumeroa, johon haluat antaa valtuutetulle pääsyn.

    Lue ohjeet: Miten käytän valtuuden tarkennetta? (suomi.fi)

  6. Hyväksy valtuuspyyntö Suomi.fi palvelussa. Lue ohjeet pyynnön hyväksymiseen Suomi.fi:ssä: Valtuuspyynnön hyväksyminen organisaationa (suomi.fi).

  7. Jos sinulla on jokin asiointiin oikeuttava rekisterirooli, voit asioida palvelussamme automaattisesti. Rekisteritietosi voit tarkistaa Suomi.fi-palvelussa.

    Jos sinulla ei ole rekisteriroolia, tarvitset Suomi.fi-valtuuden. Näin pyydät valtuudet.

  8. Tarvitset Suomi.fi-valtuuden. Valitse tarvitsemasi valtuus täältä ja tee valtuuspyyntö Suomi.fi-palvelussa. 

    Tarkat ohjeet valtuuspyynnön tekemiseen löydät Suomi.fi:stä. 

    Lue ohjeet: Näin pyydät valtuuksia henkilönä (suomi.fi)

  9. Jos rekisteritietosi eivät ole ajan tasalla, ole yhteydessä rekisterin ylläpitäjään. Rekisteritietosi voit tarkistaa Suomi.fi-palvelussa.

  10. Digi- ja väestöviraston asiakaspalvelu auttaa Suomi.fi-valtuuksiin liittyvissä kysymyksissäsi. Jos tarvitset apua esimerkiksi jossakin valtuuksien näkökulmasta monimutkaisessa järjestelytilanteessa, ota yhteyttä Suomi.fi-asiakaspalveluun.

    Organisaatioiden asiakaspalvelu (suomi.fi)

    Yritys-Suomi-puhelinpalvelu (suomi.fi)

Webinaaritallenne Suomi.fi-valtuuksien pyytäminen TyEL-asiakkailta.

Katso webinaaritallenne tästä