Ulkomailla asuvan eläkkeensaajan asiointi

Ulkomailla asuvana eläkkeensaajana voit hoitaa eläkeasioitasi kätevästi OmaEläkkeessä. Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, lue tältä sivulta, miten asiointi onnistuu. Voit myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita puolestasi.

Hoida eläkeasioitasi OmaEläkkeessä

OmaEläke on henkilöasiakkaitten sähköinen asiointipalvelu. OmaEläkkeessä voit hoitaa omia eläkkeeseen liittyviä asioitasi viestitse tai chattaamalla asiakaspalvelijan kanssa. Voit esimerkiksi

  • tilata eläketodistuksen muun muassa viisumia varten
  • ilmoittaa tilinumeron tai osoitteen muutoksesta
  • lähettää asiakirjoja.

OmaEläke on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. OmaEläkkeeseen voit kirjautua suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Minulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, miten voin asioida?

Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, voit asioida ilman kirjautumista lähettämällä suojatun viestin asiakaspalveluumme. Valitse viestin aiheeksi "Ulkomailla asuvan eläkkeensaajan asiat". Lähetä suojattu viesti täältä.

Jos asiasi koskee ulkomaisen tilinumeron muutoksen ilmoittamista, lue ohjeet siihen täältä.

Ulkomailla asuvan puolesta asiointi

Lue alta ohjeet eri tilanteisiin.

  1. Kun haluat valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan eläkeasioitasi, sinun tulee toimittaa meille valtakirja. Toimi näin:

    1. Tulosta ja täytä tämä valtakirja (pdf). Muista allekirjoittaa valtakirja
    2. Skannaa tai ota lukukelpoinen valokuva valtakirjasta
    3. Lähetä se meille OmaEläke-palvelun Lähetä viesti -toiminnolla


    Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, lue ohjeet asiointiin ilman kirjautumista.

    Jos et pysty asioimaan sähköisesti, voit antaa valtuutuksen suullisesti asiakaspalvelussamme. Silloin valtuutus on yleensä kertaluonteinen ja koskee vain kyseisessä puhelussa olevaa asiaa. Katso asiakaspalvelun yhteystiedot.

  2. Tarvitset valtakirjan, jotta voit hoitaa ulkomailla asuvan henkilön asioita hänen puolestaan.

    Minulla on jo valtakirja

    Voit asioida toisen puolesta OmaEläkkeessä lähettämällä viestin. Mainitse viestissä sen henkilön nimi ja henkilötunnus, kenen puolesta asioit.

    Jos sinulla ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, lue ohjeet asiointiin ilman kirjautumista.

    Minulla ei ole vielä valtakirjaa

    Lue ohjeet valtakirjan hankkimiseen.