Arbetsgivare, kundåterbäringar syns i webtjänsten
Vi har räknat ut de slutliga kundåterbäringarna som minskar ArPL-avgiften och de syns i webtjänsten fr.o.m. den 5 mars. Vår kostnadseffektivitet har ökat ytterligare och syns direkt i form av mindre arbetspensionsavgifter för våra arbetsgivarkunder.
I regel beaktas avgiftsnedsättningarna i kommande ArPL-fakturor fr.o.m. mars. Om du har obetalda fakturor som förfallit, kvitteras återbäringarna i första hand med dem.
Du ser hur återbäringarna hänförts och återbäringsbeloppet genom att öppna kontoutdraget i webtjänsten. Den här kan du se på nätet från och med den 9 mars.
Vi behöver ett kontonummer för eventuell återbäring av försäkringsavgifter. Meddela samtidigt kontonumret för eventuell återbäring av försäkringsavgifter.
De kundåterbäringar som ska återbetalas i år beräknas enligt den nya modellen. Kundåterbetalningar baserar sig endast på arbetspensionsbolagets solvens. Ilmarinens starka solvens är en följd av långsiktig investeringsverksamhet och goda placeringsintäkter.
Läs mer om kundåterbäring
Vi använder Suomi.fi-autentisering i vår webbtjänst.
Läs mer om Suomi.fi-fullmakter
Prissättningen av omkostnader ändrades i början av 2023
Från och med 2023 fastställs arbetspensionsavgiftens omkostnadsdel specifikt för varje bolag. Omkostnaden är den del av avgiften med vilken pensionsbolaget täcker kostnaderna för sin verksamhet, dvs. för skötseln av försäkringar och pensioner.
Ilmarinens kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade med 4 procent och omkostnaderna sjönk med 5 procent. Våra kunder gynnas direkt av vår förbättrade effektivitet: i Ilmarinen sänktes arbetspensionsförsäkringsavgiftens omkostnadsdel med 20 procent vid ingången av 2024.
Tack vare ett utmärkt resultat av omkostnadsrörelsen och en utmärkt solvens betalar Ilmarinen i år 123,5 miljoner euro i kundåterbäringar till sina kunder.
Omkostnaden fastställs för närvarande bolagsspecifikt och är alltid uppdaterad. På så sätt medför försäkringsavgiften inte några överraskningar i efterskott och det behövs inte längre några avstämningar på årsnivå.
Ilmarinens omkostnad minskar med 20 % år 2024
Kundåterbäringarna i miljoner euro och i förhållande till lönesumman
År 2020 betalade arbetspensionsbolagen ingen kundåterbäring till kundföretagen under den tid arbetsgivarens avgift var nedsatt. Kundåterbäringen som inflöt för 2020 var således endast en tredjedel av den kundåterbäring som inflyter under ett normalt år.
Läs mer
Vi tar i bruk Suomi.fi-identifikation i webbtjänsten för arbetsgivare
Aktuellt nu
Ilmarinens omkostnad minskar fortfarande år 2025
Från och med ingången av nästa år minskar omkostnad för Ilmarinens kunder med ca 10 procent. Omkostnaden är en del av ArPL-försäkringsavgiften och till denna del kommer din ArPL-avgift att sjunka.
Ilmarinens placeringsavkastning var 4,9 procent och osäkerheten på marknaden har ökat
Arbetspensionsbolaget Ilmarinens placeringsavkastning var i januari–juni 4,9 procent och solvensen stärktes. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade med 2 procent och omkostnaderna för pensionsskyddet minskade med 6 procent.
Ilmarinens placeringsavkastning var 3,2 procent och effektiviteten förbättrades ytterligare
Avkastningen på arbetspensionsbolaget Ilmarinens placeringar var i januari–mars 3,2 procent. Bolagets kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade och de omkostnader som behövs för verkställande av pensionsskyddet minskade. – Vi har fortsatt att framgångsrikt genomföra Ilmarinens strategi och i betydande grad utökat vår lönsamhet under de senaste sex åren, konstaterar Ilmarinens verkställande direktör Jouko Pölönen.