Elektronisk ArPL-faktura

Elektroniska fakturor är snabba, miljövänliga och lätta att arkivera. Elektroniska fakturor kommer säkrast fram i tid.

Byt till elektronisk ArPL-faktura

När du vill byta från pappersfaktura till e-faktura kan du välja mellan två alternativ, e-faktura och nätfaktura. Båda innehåller Ilmarinens kontonummer, referensnummer och övriga fakturauppgifter så du slipper knappa in informationen själv. Du kan beställa e-fakturan i din nätbank. Efter det skickar vi fakturan till din nätbank i stället för en pappersfaktura till företaget eller din hemadress.

Du kan övergå till nätfakturor genom att avtala om det med en nätfakturaoperatör. Det är smidigt att ta emot nätfakturor om företagets nätfakturaadress finns i TIEKE:s förteckning över finländska nätfakturaadresser. Du kan också meddela oss direkt till vilken nätfakturaadress du vill att fakturan skickas. Du ser alltid en kopia av fakturorna i Ilmarinens webbtjänst. Läs mer om webbtjänsten.

Om du använder Palkka.fi bildas ArPL-avgiften i tjänsten och då skickar Ilmarinen ingen faktura till dig. Via företagsgränssnittet i Palkka.fi kan du välja om du vill få fakturorna från pensionsbolaget eller föredrar att få dem i Palkka.fi. Via hushållsgränssnittet är detta inte möjligt utan fakturorna bildas alltid i Palkka.fi.

För att börja använda nätfakturor behöver du ett avtal med en nätfakturaoperatör. Operatörer är banker och företag som specialiserat sig på nätfakturor. När du avtalat med en operatör får vi din nätfakturaadress från TIEKE:s förteckning över nätfakturaadresser, förutsatt attdin nätfakturaadress finns med i förteckningen. Efter det får du automatiskt fakturorna från oss i form av nätfakturor.

Gör så här om du i fortsättningen vill få nätfakturor från oss:

  1. Ingå ett avtal med en valfri nätfakturaoperatör.
  2. Skaffa ett nätfakturaprogram vid behov.
    • Det är också bra att meddela följande uppgifter till oss försäkringsnummer
    • nätfakturaadress
    • operatör
    • EDI-kod

Meddela nätfakturauppgifterna med ett skyddat meddelande

Du kan också avtala om att skicka nätfakturor med din operatör. Då kan du börja fakturera dina kunder via nätfaktura. Det är miljövänligt och ofta även ekonomiskt.

Nätfakturaoperatörerna ger dig mer information om nätfakturor. Vi levererar nätfakturor i enlighet med kraven i EU: s nätfaktureringsstandard som Finvoice 3.0-format. 

De flesta bankerna erbjuder en e-fakturatjänst. Gå till e-fakturor i din nätbank och beställ Ilmarinens e-faktura till din nätbank. Välj "FöPL AVGIFT" som faktureringsgrund i e-fakturabeställningen. Ange också ditt ArPL-försäkringsnummer vid beställningen. Uppgifterna på e-fakturan motsvarar uppgifterna på pappersfakturan.

När du övergår till e-faktura är den följande fakturan som du får från oss sannolikt en e-faktura. Gör så här när du får en e-faktura till nätbanken:

  1. Öppna e-fakturan och granska den.
  2. Klicka på länken på e-fakturan så visas en version som ser ut som en pappersfaktura.
  3. Godkänn fakturan, så betalar programmet fakturan åt dig på förfallodagen.
  4. Du kan gå tillbaka och granska fakturan när som helst – dina e-fakturor finns i god ordning i din nätbank, där du kan bläddra bland dem när du vill. 

Mer information om e-fakturor får du hos din bank.