Uutinen 3.11.2025

EPSI Rating: Ilmarisella on työeläkealan tyytyväisimmät asiakkaat

Ilmarisen asiakkaat ovat työeläkealan tyytyväisimmät, selviää EPSI Ratingin tuoreesta tutkimuksesta.

EPSI Ratingin tutkimuksessa mitattiin ensimmäistä kertaa työeläkealan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen mukaan Ilmarisen yritysasiakkaat ovat alan tyytyväisimmät. Ilmarisen asiakastyytyväisyyden indeksiluku oli alan kärjessä: 71,2 pistettä asteikolla 0–100.

Tutkimukseen vastanneet yritysasiakkaat kuvaavat Ilmarista luotettavana ja helposti lähestyttävänä kumppanina, joka hoitaa tehtävänsä huolellisesti ja viestii selkeästi.

– Olen tosi iloinen erinomaisista tuloksista! Olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa, ja tulokset puhuvat puolestaan, Ilmarisen asiakkuusjohtaja Esa Jäntti sanoo.

Luotettava ja helposti lähestyttävä kumppani

Tutkimus koostuu viidestä osa-alueesta, jotka rakentavat asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Osa-alueet ovat imago, odotukset, tuotelaatu, palvelulaatu ja vastine rahalle.

Ilmarinen saa alan parhaat arvosanat kaikista osa-alueista sekä myös asiakastyytyväisyydestä ja -uskollisuudesta. Selvästi vahvimmat arviot asiakkaat antavat Ilmarisen imagosta (76,1), tuotteiden laadusta (76,1) ja asiakasuskollisuudesta (73,9).

– Asiakastyytyväisyys on tekoja, ja me haluamme tuottaa asiakkaillemme hyötyä joka kohtaamisella. Tulokset ovat jo nyt hienoja ja uskomme, että paljon on vielä saavutettavaa, Jäntti sanoo.

Pitkäjänteistä yhteistyötä ja luottamuksen rakentamista

Ilmarinen on tutkimuksen mukaan alan suunnannäyttäjä ja pitkäjänteisen asiakastyön vahvistaja.  

– Ilmarinen on erinomainen esimerkki siitä, miten pitkäjänteinen asiakasyhteistyö ja luottamuksen rakentaminen näkyvät koko toimialan kärkitasolla. Ilmarisen vahvuus ei ole vain palvelun sujuvuudessa, vaan tavassa, jolla se pysyy lähellä asiakkaitaan ja varmistaa, että yhteydenpito on johdonmukaista ja tavoitteellista, sanoo EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.

Mikä EPSI Rating?

  • EPSI Rating on riippumaton ja voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka analyysimalli perustuu yli kolmen vuosikymmenen tutkimustyöhön.
  • Työeläkealan asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin syys-lokakuussa 2025. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 800 henkilöä, ja Ilmarista arvioi tarkemmin noin 200 vastaajaa.
  • EPSI-malli perustuu viiteen osa-alueeseen, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Jokainen osa-alue muodostaa indeksin, jota mitataan vähintään kahdella kysymyksellä.
  • Asiakkaat arvioivat kokemuksiaan asteikolla 1–10 sen mukaan, kuinka paljon he ovat samaa mieltä väittämien kanssa. Vastaukset muunnetaan analysointia varten asteikolle 0–100. Indeksin ollessa alle 60 asiakkaat ovat tyytymättömiä. Indeksin ollessa 60–75 asiakkaat ovat tyytyväisiä ja 75–100 asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä.
  • Työeläkealan asiakastyytyväisyyttä tutkittiin nyt EPSI Rating -tutkimuksessa nyt ensimmäistä kertaa.

Lue lisää:

Miten tyytyväisiä suomalaiset yritykset ovat työeläkevakuutusyhtiöihin? (mynewsdesk.com)

 

Ajankohtaista

Uutinen 13.11.2025

TyEL- ja YEL-vakuuttamisen yläikärajat muuttuvat 2026

Vuoden 2017 eläkeuudistuksessa sovittiin TyEL- ja YEL-vakuutuksen syntymävuosikohtaisesta yläikärajasta. Muutos vaikuttaa vuoden 2026 alusta alkaen, kun vuonna 1958 syntyneet ja sitä nuoremmat vakuutetaan ja heille kertyy eläkettä edelleen vuonna 2026.

TyEL- ja YEL-vakuuttamisen yläikärajat muuttuvat 2026
Lisää uutisia ja tiedotteita