Blogit

Mikä tunne sinulle tulee, kun pomo soittaa?

Puhelin soi. Ruudulla näkyy, että pomo soittaa. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi – ilahdutko vai ahdistutko?

Kysymys on aiheuttanut lähes poikkeuksetta hermostunutta naurua, kun olen sen erilaisissa työyhteisöissä esittänyt. Kunnia kysymyksestä kuuluu eräälle entiselle kollegalleni Filosofian Akatemialta, sillä törmäsin siihen ensimmäisen kerran hänen valmennuksissaan ja ihastuin simppelin kysymyksen voimaan.

Tilanne on tunnistettava: esihenkilön soittaessa syke nousee ja päässäsi risteilee kysymyksiä, mitä olet unohtanut tai missä olet mahdollisesti mokannut. Tai sitten herää orastava ärtymys: taasko sieltä tulee uusia töitä tai deadlineja, vaikka nyt on kiire muutenkin!

Mistä reaktio kertoo ja miksi esihenkilönä siitä kannattaa olla tietoinen? Taustalla voi olla kokemus hiljaisuudesta hyvänä merkkinä: puhelin ja Teams piippaavat vain silloin, kun joku haluaa tai tarvitsee jotain. Moni kuitenkin sanoo tunnistavansa ensireaktion, vaikka suhde omaan esihenkilöön olisi hyväkin. Siksi johtajan kannattaa kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen määrään ja laatuun.

Vuorovaikutuksen tasapaino tukee työkyvyn johtamista

Meillä kaikilla on töissä tilanteita, kun pitää soittaa kollegalle ja muistuttaa vaikkapa deadlinesta. Esihenkilöillä tulee myös vastaan tilanteita, kun täytyy antaa korjaavaa palautetta tai muuten nostaa vaikeita asioita keskusteluun. Työelämään kuuluu, että me odotamme ja vaadimme toisiltamme asioita. Ei kuitenkaan ole kenenkään edun mukaista, että vuorovaikutus määrittyy vain tällaisten tilanteiden kautta.

Suhteessa kuin suhteessa tarvitaan positiivista vuorovaikutusta tasapainottamaan niitä hetkiä, kun arki ei suju täysin saumattomasti. Se voi olla positiivista palautetta, epävirallisissa Teams-kanavissa meemien jakamista tai ihan vain kuulumisten kysymistä. Esihenkilöroolissa vuorovaikutukseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Rooliin liittyvä hierarkia voi ajaa ihmisiä helposti kauemmas, vaikka esihenkilö itse toivoisi toisin.

Esihenkilöiden näkökulmasta kyse on myös työkyvyn johtamisesta. Työkyvyn johtamisessa olennaista on tunnistaa ja reagoida työkyvyn haasteisiin varhaisessa vaiheessa. Kynnys ottaa työkykyyn liittyviä huomiota työntekijän kanssa puheeksi madaltuu huomattavasti, jos puheyhteys on jo valmiiksi auki ja luottamusta rakennettu arjessa.

Voiko pomo soittaa, vaikka ei tarvitsisikaan mitään?

Tähän kaikkeen tarvitaan tietysti esihenkilöiden aikaa. Esihenkilöiden kokema kiire ja liiallinen työmäärä tuntuu kuitenkin olevan ikuisuusongelma monilla työpaikoilla. Sama huomio nousi esiin myös Työterveyslaitoksen Miten Suomi voi?  -tutkimuksessa (ttl.fi): esihenkilöillä on vähemmän monia kuormittavia työn vaatimuksia kuin työntekijöillä, mutta liiallinen työmäärä on poikkeus sääntöön.

Esihenkilön mahdollisuutta johtaa täytyisi varjella arjen jatkuvalta pikkusälältä. Tähän tarvitaan yhteisiä rakenteita, johdon tukea ja esihenkilöille mahdollisuutta priorisoida omaa työtään. Empaattinen esihenkilö saattaa muuten uuvuttaa itsensä yrittäessään vastata kaikkiin risteäviin odotuksiin.

Myös hybridityö on tuonut oman lusikkansa soppaan: kun satunnaiset kohtaamiset ja kuulumistenvaihdot vähenevät, niin tarve vuorovaikutuksen suunnitelmalliselle pohdinnalle kasvaa. Se voi aluksi tuntua vaikealta, jos on tottunut ajatukseen, että luottamus tarkoittaa työntekijän jättämistä rauhaan. Kerran eräs esihenkilö sanoitti asiaa hyvin pohtimalla, että yhteydenottaminen tuntuu kyttäämiseltä. Siksi on aika yhdessä purkaa tarinaa siitä, että pomo ottaa yhteyttä vain silloin kun tarvitsee tai haluaa jotain. Luottamus ei saa tarkoittaa sitä, että työntekijä jätetään vahingossa yksin.

Haastan jokaista miettimään omaa vuorovaikutustaan työyhteisössä. Otanko yhteyttä vain silloin, kun tarvitsen jotain? Entä millainen tunne vastaanottajalla herää, kun sinun nimesi vilkkuu puhelimen ruudulla?

Niina Hinkkanen
kehittämispäällikkö, Ilmarinen

Lue lisää:

  • Ville Vallaton 17.1.2025 klo 20.34
    Kateltiin tänään mamman kanssa paljonko 300 maailman suurimmalla eläkerahastolla on eläkevaroja? 22,6 biljoonaa euroa. Suomalaiset eläkeyhtiöt ovat nyt arvoltaan 270 miljardia euroa eli 1,2%. Muutenkin suomalaiset eläkeyhtiöt olivat suurelta osin top 100 sisällä. Eli hyvässä seurassa ollaan mekin mamman kanssa. Kyllä kannattti paiskia kummankin yhteensä 90 vuottaa raakaa kokoaikaista palkkatyötä vikisemättä ja kasvattaa siinä samalla täyspäiset pennut jatkamaan eläkeyhtiöiden kakun kasvattamista raaalla palkkatyöllä kunnes itsekkiin taas pääsevät vuorollaan naatiskelemaan oloneuvoksien titteleistä jne. Muuten, jos omat työaikaiset pomot soittaa niin sit olis päällimmäisenä tunteena täällä ainakin ihmettely. Koska suurin osa on kasvanut koiranputkea jo pitkään.
    Vastaa kommenttiin
    • Valistunut työeläkeläinen 22.1.2025 klo 21.49
      Hyvin kirjoitettu, koska tulevaisuutta rakennetaan aina juuri nyt. Mitä tahansa teetkin, rakennat tulevaisuuttasi. Jos teet mitä sattuu , se on tulevaisuutesi. Jos sinulla on päämäärä, sellainen on sinulle tuleva.
      Vastaa kommenttiin

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 16.4.2025

Saikkupäivä vai peittopäivä?

Sairauspoissaoloista 25–30 prosenttia on jotain muuta kuin sairastamista. Asiaa on vaikea tutkia, mutta tämä arvio on tullut vastaan eri yhteyksissä. Kun kuulin tämän ensimmäisen kerran, en ollut uskoa korviani. Sittemmin olen ajatellut, ettei se ehkä sittenkään ole mahdoton ajatus.

Saikkupäivä vai peittopäivä?

Blogit 10.4.2025

Tarvitseeko tehdä mitään, jos nuorilla on keskimäärin kaikki hyvin?

Oletko huolissasi nuorten työelämätaidoista ja vastoinkäymisten sietokyvystä? Tuntuuko siltä, että työelämässä tarvittavia taitoja ja sinnikkyyttä ei opeteta kotona tai koulussa? Jokaisen sukupolven mielestä nuoriso on ollut pilalla, ja tämä vanha totuus tuntuu tälläkin hetkellä värittävän keskustelua nuorten työelämätaidoista.

Tarvitseeko tehdä mitään, jos nuorilla on keskimäärin kaikki hyvin?

Blogit 3.4.2025

Apua! Pomo kutsui minut varhaisen tuen keskusteluun – mitä teen?

Otsikon kaltainen reaktio syntyy harmillisen usein, kun esihenkilö sanoo ”Tavataan varhaisen tuen keskustelussa ja jutellaan tilanteestasi.”. Varhaisen tuen keskustelut eivät välttämättä ole entuudestaan tuttuja ja esihenkilön kutsu keskusteluun voi jännittää tai jopa pelottaa. Älä huoli: keskustelun tavoitteena on tukea sinua.

Apua! Pomo kutsui minut varhaisen tuen keskusteluun – mitä teen?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita