Artikkelit

Paransimme työkykyä Kilometrikisassa

Pyöräilyn Kilometrikisa sai jälleen ilmarislaiset liikkumaan ja parantamaan polkemalla työkykyä. Kilometrikisa auttoi lisäksi vähentämään päästöjä ja säästämään energiaa. Ketjureaktion kautta keräsimme myös varoja ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön.

Pyöräilyn Kilometrikisa (kilometrikisa.fi) loppui tältä vuodelta syyskuun 30. päivä. Kilometrikisa on leikkimielinen kilpailu, jossa osallistujat kirjaavat pyöräilykilometrejään ylös ja kartuttavat oman joukkueen kilometrisaldoa.

Ilmarinen on ollut joukkueellaan mukana Kilometrikisassa vuodesta 2013. Samasta vuodesta asti olemme osallistuneet myös Suomen Punaisen Ristin hyväntekeväisyyskampanja Ketjureaktioon (punainenristi.fi). Pitkän perinteen Ilmarisessa omaavalla Kilometrikisalla on strategiaamme tukeva tavoite: se tukee ilmarislaisten yhdessä menestymisestä lisää työkykyä.

Toukokuun ensimmäisenä päivänä alkaneessa kisassa oli mukana enemmän osallistujia (yli 37 000 polkijaa) kuin koskaan aikaisemmin. Täyteen tuli viisi kuukautta pyöräilyn iloa ja myös kohonnutta kuntoa!

Keräsimme tänäkin vuonna Kilometrikisan kautta varoja Suomen Punaisen Ristin Ketjureaktiolle, jossa jokaisesta henkilöstön polkemasta 25 kilometristä lahjoitetaan yksi euro hyväntekeväisyyskampanjaan. Ketjureaktion kautta apu suunnataan ilmastonmuutokseen varautumiseen ja sen vaikutuksiin sopeutumiseen. Tämän vuoden Kilometrikisan osalta Ketjureaktiossa on poljettu hyväntekeväisyyteen yli 100 000 euroa, ja yhteensä Ketjureaktiolle on poljettu aikaisemmat kisat mukaan lukien jo yli miljoona euroa.

– Ilmastonmuutos on merkittävä ja pitkäaikainen uhka ympäristömme ekologiselle kestävyydelle. On hienoa, että voimme Kilometrikisan ja Ketjureaktion kautta tehdä pieniä, mutta konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, sanoo Ilmarisen henkilöstöjohtaja Sami Ärilä.

Pyöräillen vähemmän päästöjä

Tänä vuonna joukkueemme polki noin 90 aktiivisen polkijan voimin yli 55 000 kilometriä. Kaikkiaan Suomessa oli mukana ennätysmäärä polkijoita: yli 37 000 pyöräilijää. Mukaan kisaan laskettiin työmatkapyöräilyn lisäksi myös vapaa-ajan pyöräily.

Olemme Ilmarisessa tukeet pyöräilyä vuosien varrella muun muassa tilavilla ja laadukkailla sosiaalitiloilla, työpaikalla järjestetyillä pyörähuolloilla ja pienillä kannustimilla sekä viimeksi mahdollisuudella hankkia työsuhdepolkupyöräksi myös sähköpyörän.

Polkijoillemme asetettiin tänäkin vuonna yhteinen kilometritavoite, josta jäimme tällä kertaa hieman. Joukkueen poljettujen kilometrien keskiarvo oli kuitenkin tänä vuonna hienot 725 kilometriä per polkija. Säästimme kisan kautta laskennallisesti polttoainetta yli 3 900 litraa ja hiilidioksidipäästöjä yli 9 700 kiloa.

– Hiukan jäimme tavoitteesta tänä vuonna, mutta sehän vain kannustaa meitä polkemaan lisää ensi vuonna. Etätyöskentelyn lisääntyminen näkyi mitä luultavimmin työmatkapyöräilyn vähenemisenä. Uskon kuitenkin, että entistä useampi meistä pohtii oman auton kotiin jättämistä ja töihin sekä harrastuksiin matkaamista julkisilla tai pyöräillä, jos se vain on mahdollista, Ärilä sanoo.

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita