Artikkelit

Näin turvaat oman ja yrityksen tulevaisuuden omistajanvaihdoksella

Monelle yrittäjälle omistajanvaihdos tapahtuu kerran elämässä. Siksi sen suunniteluun ja toteuttamiseen kannattaa käyttää aikaa ja tarjolla olevaa apua. Yhtä tärkeää kuin on paketoida yritys uudelle omistajalle, on kiinnittää huomiota luopuvan yrittäjän henkiseen hyvinvointiin.

Eri kyselyiden perusteella lähes 30 prosenttia suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä pitää omistajanvaihdosta ajankohtaisena seuraavan viiden vuoden aikana. Se tarkoittaa noin 85 000 yritystä. Aikamoinen määrä työpaikkoja, verotuloja, kumuloitunutta osaamista ja pääomaa.

Iso osa omistajanvaihdosaikeista ei kuitenkaan näytä toteutuvan – ainakaan yrittäjien ajattelemassa aikataulussa.

Tilastokeskuksen tuottaman kokeellisen tilastotiedon mukaan Suomessa tapahtuu vuosittain noin 4 000 omistajanvaihdosta. Yrittäjien aikomuksiin nähden ero on siis varsin suuri. Asiat lykkääntyvät, osa yrityksistä hiipuu ja osa lopetetaan. Arkipäivän kiireet menevät usein omistajanvaihdoksen suunnittelun edelle.

Olisi kuitenkin niin yrittäjien kuin yhteiskunnankin edun mukaista, että kannattavia yrityksiä ei lopetettaisi, vaan niiden toiminnalle löydettäisiin jatkajia. Silloin turvataan työpaikat, verotulot, palvelut asiakkaille sekä vielä yrittäjällekin kohtuullinen korvaus yritykseen tehdyistä panostuksista.

Milloin omistajanvaihdosta kannattaa alkaa suunnitella?

Ideaalitilanne on, että jo yritystä perustettaessa mietittäisiin, miten yrittäjä voi irtautua yrityksestä, ilman että yrityksen toiminta häiriytyy. Se olisi hyvä huomioida yritysmuodon valinnassa ja osakassopimuksessa, jos osakkaita on useampi.

Toki useimmiten asiaa ryhdytään pohtimaan paljon myöhemmin. Olennaista on, että yritys olisi mahdollisimman hyvässä myyntikunnossa ja kannattava siinä vaiheessa, kun omistajanvaihdos tulee ajankohtaiseksi. Usein yrityksessä on hyvä tehdä joitakin järjestelyjä, kuten varmistaa että taseessa ei ole liiketoimintaan kuulumattomia omaisuuseriä, prosessit on kuvattu sekä sopimukset ja asiakasrekisterit ovat kunnossa. Näihin valmisteluihin kuluu helposti parikin vuotta yritystoiminnan laajuudesta riippuen.

Entä mitä omistajanvaihdoksen jälkeen?

Yrityksen myyntikunnon valmistelun ohella on vähintään yhtä tärkeää valmistautua henkisesti siihen, että yrittäjä pystyy irtautumaan yrityksestä. Hyvin usein yrityskaupoissa ja sukupolvenvaihdoksissa sovitaan siitä, kuinka yrityksen myyjä perehdyttää jatkajan ja on mukana yrityksen toiminnassa määrätyn ajan kaupan jälkeen.

Tässä sopimisessa on syytä olla tarkkana kahdesta näkökulmasta: 1) jatkaja päättää asioista kaupan jälkeen eli päätösvallasta on pystyttävä luopumaan ja 2) lopulliselle irtautumiselle on sovittava selkeä aikataulu, koska se on molempien osapuolien kannalta parasta.

Henkisestä valmistautumisesta ja luopumisen tunteesta puhutaan melko vähän. Omistajanvaihdoksissa keskitytään usein sopimuksiin, arvon määritykseen, verotukseen ja muihin asioihin. Tunteet saattavat kuitenkin olla ratkaisevan tärkeässä roolissa siinä, että omistajanvaihdos ylipäätään saadaan käyntiin.

On tärkeää, että yrittäjällä on suunnitelma elämälle omistajanvaihdoksen jälkeen. Tämän suunnitelman tekemisessä unelmointi on hyvä työkalu. Meillä kaikilla on unelmia: olisiko nyt aika toteuttaa joku niistä?

Mistä saat apua omistajanvaihdokseen?

Yrittäjälle omistajanvaihdos saattaa olla kerran elämässä tapahtuva asia. Siksi sen suunnittelussa ja toteuttamisessa on järkevää käyttää apuna asiantuntijoita, jotka tekevät niitä työkseen.

Tarjolla on maksutonta neuvontaa, jota saa muun muassa alueellisilta kehitysyhtiöiltä ja yrittäjäjärjestön omistajanvaihdosasiantuntijoilta. Markkinoilla on myös yritysvälittäjiä, asianajotoimistoja sekä tilitoimistoja, joilta löytyy ammattitaitoista palvelua omistajanvaihdoksen eri vaiheisiin. Omistajanvaihdosta ei kannata pohtia yksin, vaan ottaa yhteyttä asiantuntijoihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, niin lopputulos on todennäköisemmin onnistunut.

Lisätietoa omistajanvaihdoksista ja toisten yrittäjien kokemuksista löytyy Suomen Yrittäjien nettisivuilta: Omistajanvaihdos - Yrittajat.fi sekä Omistajanvaihdosfoorumin nettisivuilta: OV-foorumi.fi - OV-Foorumi.

Anneli Komi
Omistajanvaihdostoiminnan päällikkö, Suomen Yrittäjät, Omistajanvaihdosfoorumi

Yrittäjä – tule Ilmarisen asiakkaaksi

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita