Verman sai apua varhaiseen tukeen ja työn muokkaukseen Ilmarisen työkykypalveluista
Perheyritys Vermanilla työkyky on koko porukan asia. HR:n lisäksi esihenkilöillä on tärkeä tehtävä arjen käytäntöjen parantamisessa, ja työntekijät saavat kertoa kokemuksistaan vastaamalla säännöllisesti tehtäviin kyselyihin. Ilmarisen työkykyjohtamisen asiantuntija on auttanut yritystä aktivoimaan muun muassa varhaisen tuen ja työn muokkauksen käytäntöjä.
Suomalainen pitkän linjan ravintolisä- ja lääkeyritys Verman sai alkunsa vuonna 1987. Aluksi toiminta oli pienimuotoista, mutta vuosien varrella yritys on laajentunut myös muihin pohjoismaihin ja työllistää nykyisin noin 175 työntekijää.
Samalla kun työntekijöiden määrä on lisääntynyt, yritys on alkanut panostaa entistä enemmän myös työkykyjohtamiseen. Vermanin HR-johtaja Veera Eskelä toteaa, että moni henkilöstöhallinnon työntekijä on yrityksessä yksin tai HR-tiimi on pieni, jolloin ulkopuolisen avun tarve korostuu.
– Olen positiivisesti yllättynyt ja erittäin tyytyväinen siihen, kuinka paljon olen saanut tukea Ilmarisen työkykypalveluista. Työkykyasiat ovat tärkeitä yrityksen tulevaisuuden kannalta, mutta ne voivat olla myös vaikeita ja kalliita juttuja. Jos tämän asian parissa on liian yksin, voi olla, että voimat loppuvat, Eskelä sanoo.
Autotallista kansainvälisille markkinoille
Vermanin perusti vuonna 1987 Seppo Vertanen, joka pyöritti yritystä aluksi omakotitalon pienessä autotallissa. Toiminta laajentui perheyritykseksi ja myöhemmin konserniksi, joka toimii Suomen lisäksi myös muissa pohjoismaissa. Perhe on edelleen mukana yrityksen toiminnassa ja haluaa esimerkiksi perehdyttää uudet työntekijät sekä kertoa heille yrityksen historiasta.
Palaute mahdollistaa dialogin työpaikalla
Vermanilla tehdään syksyisin laajempi työyhteisövire-kysely, joka antaa yhteenvedon työyhteisön vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Työntekijöiden pulssia seurataan tämän lisäksi työvire-kyselyllä keväisin kerran vuodessa.
Kyselyiden tulokset ja avoin palaute käydään läpi erikseen jokaisen yksikön henkilöstön kanssa ja yritystason tulokset koko henkilöstön kanssa. Toimenpidesuunnitelmat rakennetaan vastausten perusteella tiimikohtaisesti. Vermanilla seurataan tarkasti eNPS-mittaria, joka kertoo työntekijöiden sitoutuneisuudesta ja tyytyväisyydestä työpaikkaansa. Henkilöstökyselyn tulokset ja eNPS-luvut käydään läpi hallituksessa asti.
– Dialogi henkilöstön kanssa on tosi tärkeää. Meillä työskentelee tuotannossa eri taustoista tulevia ihmisiä, joilla on eri äidinkieliä. Kyselyt ovat saatavilla eri kielillä ja kyselyiden sisältö kattaa hyvin sen kirjon, mitä haluamme henkilöstöltämme kysyä, Eskelä kertoo.
Oy Verman Ab
- kotimainen vuonna 1987 perustettu ravintolisä- ja lääkeyritys.
- toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Yrityksen kaksi tuotantolaitosta ovat Keravalla ja Toholammilla.
- työllistää noin 175 työntekijää, joista noin 70 toimii tuotannon tehtävissä. Loput työskentelevät esimerkiksi tuotekehityksen asiantuntijoina sekä markkinoinnin ja myynnin parissa.
- Tytäryritys Leader Foods valmistaa terveystuotteita, vitamiineja ja urheiluravinteita.
Konkreettista apua ja säästöä kustannuksissa
Vermanilla noin kolmasosa työntekijöistä toimii tuotannon työtehtävissä. Fyysinen työ voi tuoda mukanaan ei-toivottuja sairauspoissaoloja, ja Vermanilla niihin on varauduttu esimerkiksi varhaisen tuen ja kevennetyn työn malleilla. Veera Eskelä on saanut Ilmarisen Oma asiantuntija -palvelusta tukea esihenkilöiden kouluttamiseen.
– Kävimme Ilmarisen työkykyasiantuntijan kanssa läpi myös työterveyshuollon sopimuksen sisällön. Sain neuvoja sen muokkaamiseen, ja asiantuntija kertoi näkemyksensä siitä, miten palvelua voi muokata enemmän lisäarvoa tuottavaksi, hän sanoo.
Eskelä korostaa, että työkykypalvelut ovat yritykselle parhaimmillaan suuri kustannussäästö, sillä ne ovat vakuutukseen kuuluvat asiakasetu.
– Suosittelen Ilmarisen työkykypalveluita kaikille HR-ammattilaisille mutta myös esihenkilöille ja työntekijöille. Ne tarjoavat paljon tukea myös suoraan heille. Olen saanut konkreettista tukea ja koen, että yhteistyömme Ilmarisen kanssa on toiminut todella hyvin, hän kertoo.
Kiinnostuitko?
- Oppimisympäristön lyhyillä kursseilla otat työkykyasioita haltuun helposti jo kymmenessä minuutissa.
- Kun kaipaat tukea työkykyjohtamiseen tai kuntoutukseen, voit varata keskusteluajan asiantuntijallemme.
- Tiedätkö, miten työntekijäsi voivat? Selvitä työntekijöittesi työvire ja työpaikkasi työkykyjohtamisen tilanne kyselyillä.
- Tilannekuva auttaa sinua tunnistamaan yrityksesi työkykyriskit.
Lisää aiheesta
Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä
Canon on Japanissa vuonna 1937 perustettu globaali teknologiayritys. Suomessa Canon on toiminut 1980-luvun alusta lähtien. Lähes yhtä kauan yhtiössä työskennellyt Harry Heinonen on pysynyt mukana alan kehityksessä jatkuvan koulutuksen avulla. Canonilla suunnitelmallinen työkykyjohtaminen tukeekin työssä jatkamista. Hyvä työ näkyy myös yrityksen maksuluokassa.
Eläkeaikeet osaksi kahvipöytäkeskusteluja – näin se tehtiin BRP:llä
Eläkeikää lähestyviä on työpaikalla paljon, mutta eläkeaikeista keskustellaan vähän. Kuulostaako tutulta? Lue, miten eläköityminen saatiin BRP:llä osaksi arjen keskusteluja ja miten heillä tuetaan pitkiä työuria.
Vaikutamme yhdessä muiden sijoittajien kanssa
Aktiivisena omistajana vaikutamme sijoituskohteisiimme paitsi itsenäisesti, myös yhdessä muiden sijoittajien kanssa tai osana laajempaa sijoittajaryhmää.