Artikkelit

Esteettömyys on investointi hyvään palveluun

Esteettömyys vaatii ymmärrystä erilaisista tavoista liikkua ja toimia. Se vaatii tahtoa tehdä asiat paremmin kaikkien kannalta.

Näin kiteyttää esteettömyyden Invalidiliiton esteettömyysasiantuntija Noora Piipponen.

Piipposen mukaan esteettömyyttä voi lähestyä niin, että lähtee esittämään omille toimitiloilleen kysymyksiä:

Kun tulet työpaikalle, onko pihassa tai autohallissa esteetön autopaikka? Miten pääset sisään rakennukseen: onko kulunvalvonta esteetön? Missä päin taloa teet töitä, miten sinne pääsee? Pääseekö sisään, jos käyttää apuvälineitä, esimerkiksi pyörätuolia tai kainalosauvoja? Onko opastus tilasta toiseen selkeää ja johdonmukaista? Riittääkö valaistus? Onko käytetty akustiikkaa parantavia elementtejä?

Kun pääset työpisteellesi, mieti, onko työpiste säädettävä? Pystyykö työtä tekemään esimerkiksi pyörätuolissa istuen? Mahtuuko kokoushuoneissa liikkumaan apuvälineiden kanssa ilman että kolhii kalusteet ja itsensä tai kompastuu johtoihin? Onko tilassa äänensiirtojärjestelmä, esimerkiksi induktiosilmukka kuulolaitetta käyttävän tueksi?

Miten sosiaalitilat on järjestetty? Onko kaikilla esimerkiksi yhtäläinen mahdollisuus toimia työpaikkaruokalassa ja missä on lähin esteetön wc-tila?

– Osalle esteettömyys on välttämätön yhdenvertaisen osallisuuden mahdollistaja, mutta esteettömyydestä hyötyvät aivan kaikki, Piipponen sanoo.

Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki auttaa alkuun

Noora Piipposen mukaan asenneilmapiirillä iso merkitys: miten esteettömyyttä lähdetään parantamaan?

– Liikkeelle kannattaa lähteä arvioimalla nykytila. Siinä auttaa Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin itsearviointilomake. Aukeaman pituinen lomake antaa hyvän alkusysäyksen työlle.

Invalidiliiton Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkki (invalidiliitto.fi) on osoitus halusta kehittää toimitilojen, palvelun ja tuotteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta. YPK-merkki on kehitetty yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden yhdenvertaisuuden edistämisen työvälineeksi. Ilmarinen otti YPK-merkin käyttöön vuonna 2021. Merkki on myös osoitus Ilmarisen halusta kehittää edelleen esimerkiksi Ilmarisen rakennuttamien toimitilojen ja asuntojen esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

– Kun nykytila on selvillä, kannattaa tehdä selkeä suunnitelma tarvittavista muutoksista ja niiden aikataulusta: mitä voi tehdä heti ja mitä isompien remonttien yhteydessä. Työ on pitäjänteistä, kerralla ei tule valmista, Piipponen muistuttaa.

– On myös tärkeä kouluttaa henkilöstöä esteettömyyteen ja laittaa esteettömyystiedot yrityksen verkkosivuille. Ne ovat erittäin tärkeät asiakkaalle, joka tarvitsee esteettömyystietoa, hän sanoo.

Esteettömyystiedot voi ilmoittaa verkkosivuilla esimerkiksi näin (pdf).

Esteettömyys parantaa asiakastyytyväisyyttä

Kun toiminta on yhdenvertaista ja palvelu ja tilat mahdollisimman esteettömät, yhä useampi ihminen voi tulla yritykseen töihin tai asiakkaaksi.

– Esteettömyys on siis investointi hyvään palveluun. Se parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luo myönteistä imagoa palveluntarjoajalle. Ja jos tilat toimivat asiakkaalle, ne ovat hyvät myös yrityksen omille työntekijöille, Piipponen summaa.

Lue lisää:

Vinkkilista toimitilojen esteettömyyteen

Otetaan periaatteeksi: yhdenvertaisuus on osa toimintatapoja ja organisaation arkea tiloissa ja organisaation hengessä. Kaikki lähtee strategiatasolta.

Selvitetään toimitilojen esteettömyyden ja palvelun saavutettavuuden nykytila esim. YPK-merkin itsearviointilomakkeella tai ammattilaisten avulla.

  • Saapuminen ja pysäköinti
  • Rakennuksessa liikkuminen ja tasoerot
  • Tauko- ja sosiaalitilat
  • Työskentely- ja asiakastilat

Tehdään tarvittavia korjauksia ja muutoksia toimitiloissa ja toimintatavoissa yhdenvertaisuuden toteutumiseksi.

  • Tehdään konkreettinen suunnitelma toimenpiteiden toteuttamisesta: mitä voidaan tehdä heti ja mitä tehdään isompien korjaushankkeiden yhteydessä.

Ollaan pitkäjänteisiä ja huolehditaan rakennuksessa toimivien esteettömyysosaamisesta.

  • Koulutetaan henkilöstöä sekä pidetään yllä osaamista ja tietoisuutta.
  • Muistetaan, että esteettömyystyö vaatii aikaa.

Lisätään esteettömyystiedot verkkosivuille.

 

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita