Artikkelit

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

– Jos olisin HR-urani alussa saanut kaiken tiedon, joka Ilmarisella on tarjota, alkutaival olisi ollut paljon helpompi. Silloin opettelin kaiken kantapään kautta, Hanna Rauhala sanoo.

Nykyisin ravintolaketju Via Tribunalin HR-päällikkönä toimivalla Rauhalalla on henkilöstöhallinnosta vuosien kokemus, ja erityisen lähellä sydäntä hänellä ovat työntekijöiden työkykyyn liittyvät kysymykset.

Ravintola sai alkunsa pizzan synnyinkaupungissa

Ravintolaketjun tarina alkoi Via Tribunalin omistajien lomamatkalla Italian Napolissa. Siellä heille heräsi ajatus napolilaisen pizzan tuomisesta Suomeen. Liikesuunnitelmaa ei vielä ollut, liiketilasta puhumattakaan. Heillä oli kuitenkin visio – ja napolilainen pizzauuni, joka lähti matkalta mukaan. Nyt, vuosia myöhemmin, Via Tribunali on valittu jo toistamiseen maailman 50 parhaan pizzaketjun joukkoon.

Kyselyt antavat rehellisen kuvan työvireestä

Työkykyä voi mitata ja edistää monin tavoin, ja Via Tribunalissa siinä auttavat Ilmarisen työkykypalvelut.

Yrityksessä tehdään työvirekysely kaksi kertaa vuodessa. Sen avulla työnantaja voi seurata työyhteisön pulssia ja virettä. Työntekijät saavat kyselyn suoraan sähköpostiinsa.

– Haluamme tietää, missä meillä mennään. Kyselyyn vastataan nimettömänä, joten ihmiset kertovat usein omasta tilanteestaan rehellisemmin, Rauhala sanoo.

Oma asiantuntija -palvelusta tukea sai nopeasti

Kyselyn jälkeen Rauhala halusi käydä vastauksia läpi toisen ammattilaisen kanssa. Hän sai varattua ajan verkosta Ilmarisen Oma asiantuntija -palveluun heti seuraavalle päivälle.

Oma asiantuntija -palvelusta asiakkaamme saavat maksuttomasti tukea esimerkiksi varhaiseen tukeen, kyselyiden tulosten läpikäyntiin ja ammatilliseen kuntoutukseen.

Hyödyllisimmäksi Rauhala koki palvelussa sen, että Ilmarisen asiantuntija katsoi tilannetta ulkopuolisen silmin.

– Oli mukavaa saada sparrausapua ihmiseltä, joka osaa katsoa tuloksia eri lasien läpi, ja miettiä hänen kanssaan, mistä tulokset voivat johtua. Sain asiantuntijan palautteesta varmuuden siitä, miten kannattaa lähteä etenemään.

Asiantuntijatapaamisen jälkeen Rauhala kävi yrityksen esihenkilöiden kanssa läpi kunkin yksikön vahvuudet ja heikkoudet. Vastausten perusteella he miettivät yhdessä, millä toimenpiteillä heikompia osa-alueita voitaisiin parantaa.

Via Tribunali

  • Aitoa napolilaista pizzaa tarjoava ravintolaketju.
  • Ensimmäinen ravintola aloitti toimintansa vuonna 2017 Sofiankadulla Helsingissä. Myöhemmin pizzerioita on avattu Helsinkiin viisi lisää sekä Turkuun ja Äkäslompoloon. Vuonna 2024 aukeaa ensimmäinen Via Tribunali myös Tampereelle.
  • Työllistää noin 120 työntekijää.

Oppimisympäristöstä on apua osaamisen kehittämisessä

Rauhalan työpäivät ovat usein hektisiä, eikä koulutuksia ja muita tilaisuuksia ole aina helppo sovittaa kalenteriin. Siihen hän on löytänyt ratkaisun Ilmarisen oppimisympäristöstä.

 – Tykkään käydä silloin tällöin katsomassa tallenteita webinaareista minua kiinnostavista aiheista, sillä sitä ei ole sidottu mihinkään aikaan.

Nuoressa ja pienessä yrityksessä esihenkilötyöhön panostetaan vuosi vuodelta enemmän. Syksyllä esihenkilöitä aletaan kouluttaa paremmin myös ihmisten johtamiseen ja työkykyjohtamiseen.

Lähijohtamisen kehittämiseen Rauhala aikoo ottaa avuksi oppimisympäristön kursseja ja Ilmarisen verkkosivuilta tilattavia työkykymateriaaleja esimerkiksi varhaisesta tuesta.

Maksuttomat palvelut ovat yritykselle kustannustehokkaita

Ilmarisen työkykypalveluita Rauhala suosittelee erityisesti esihenkilöille, jotka toimivat yrityksissä, joissa ei ole erikseen henkilöstöhallintoa.

– Ilmarisen palvelut helpottavat työtä valtavasti. Aina tietää, mistä tieto löytyy tai mihin voi olla yhteydessä, hän sanoo.

Hän huomauttaa myös, että palvelut ovat yritykselle kustannustehokkaita, sillä ne ovat asiakkaille maksuttomia.

Kuin oma tiimi

Aloittelevia HR-asiantuntijoita Rauhala kehottaa varaamaan Oma asiantuntija -palvelusta ajan matalalla kynnyksellä.

– Se on iso tuki esimerkiksi kyselyiden tekemisen yhteydessä. Kun toimii yrityksessä yhden ihmisen HR-osastona, on välillä kiva puhua jonkun kanssa, joka puhuu samaa ”HR-kieltä”. Ilmarisen asiantuntija on ollut kuin oma henkilöstöhallinnon tiimi, hän kertoo.

Kiinnostuitko?

Lisää aiheesta

Artikkelit 10.12.2024

Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä

Canon on Japanissa vuonna 1937 perustettu globaali teknologiayritys. Suomessa Canon on toiminut 1980-luvun alusta lähtien. Lähes yhtä kauan yhtiössä työskennellyt Harry Heinonen on pysynyt mukana alan kehityksessä jatkuvan koulutuksen avulla. Canonilla suunnitelmallinen työkykyjohtaminen tukeekin työssä jatkamista. Hyvä työ näkyy myös yrityksen maksuluokassa.

Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita