Artikkelit

Asiantuntijan tuki antoi käytännön vinkkejä työkykyjohtamiseen – Lue kokemuksia palvelun käyttäjiltä

Asiantuntijamme auttavat yritystäsi työkykyjohtamisen kehittämisessä. Asiakkaanamme voit varata keskusteluajan, josta saat apua ja vinkkejä esimerkiksi strategisen työkykyjohtamisen, varhaisen tuen ja työterveysyhteistyön teemoissa. Palvelun käyttäjät ovat tyytyväisiä konkreettisiin kehitysehdotuksiin sekä asiantuntevaan ja nopeaan palveluun.

Tunnin mittaisessa sparrauksessa asiantuntijamme voivat tarpeen mukaan neuvoa esimerkiksi varhaisen tuen mallin kehittämisessä, puheeksi ottamisessa sekä työn kuormitukseen ja sairauspoissaoloihin liittyvissä huolenaiheissa.

Lahden vanhusten asuntosäätiöllä tuen tarpeeseen herättiin, kun henkilökunnalle tehdyn työyhteisövirekyselyn arvosanat laskivat edeltävän kyselyn tuloksista.

– Arvosanat olivat edelleen hyvät, mutta jotkin kyselyn osioista olivat tulleet selvästi alaspäin. Halusimme reagoida tähän heti ja lähteä parantamaan tilannetta, Lahden vanhusten asuntosäätiön henkilöstöasiantuntija Taru Lilja kertoo.

Käytännönläheisiä kehitysehdotuksia yrityksen arkeen

Ajan sparraukseen Lilja varasi suoraan Ilmarisen verkkopalvelusta. Tapaamisessa oli hänen lisäkseen mukana kolme muuta henkilöä säätiön johtoportaasta sekä Ilmarisen asiantuntija. He kävivät tapaamisessa yhdessä läpi kyselyn tuloksia.

– Työntekijöillämme oli ollut haasteita oman työn suunnittelussa. Heistä tuntui, että päivät olivat usein kaoottisia, eivätkä he saaneet tehtyä päivän aikana niitä asioita, joita olivat aiemmin suunnitelleet. Yksi konkreettinen ehdotus, jonka tapaamisessa saimme, oli palaverivapaat perjantait, hän kertoo.

Saimme konkreettisia kehitysehdotuksia ja selkeitä askelmerkkejä siihen, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä.

Lisäksi tapaamisessa suunniteltiin työyhteisövirekyselyn vastausten pohjalta kokonaan uusi kysely, jossa henkilöstöltä pyydettiin ehdotuksia epäkohtien parantamiseksi.

Tapaaminen auttoi ottamaan varhaisen tuen mallin osaksi arkea

Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja Taitotalo sai työkykyjohtamisen asiantuntijalta apua varhaisen tuen mallin jalkauttamiseen ja puheeksi ottamiseen.

– Osa esihenkilöistä ei ole välttämättä koskaan joutunut erityistilanteisiin, joillekin taas niitä on voinut osua kohdalle useampikin. Monestihan nämä liittyvät työkykyyn, mutta ne voivat liittyä myös työyhteisöön ja muihin elämän kriisitilanteisiin, Taitotalon henkilöstöasiantuntija ja työsuojelupäällikkö Nina Salminen kertoo.

Vaikka varhainen varautuminen on toimintatapamme, osa tilanteista voi olla akuutteja ja vaatia nopeaakin reagointia.

Apua nopeallakin aikataululla

Salminen on tyytyväinen Ilmarisen ystävälliseen palveluun ja siihen, että yhteyden asiantuntijoihin saa nopeallakin aikataululla.

– Vaikka varhainen varautuminen on toimintatapamme, osa tilanteista voi olla akuutteja ja vaatia nopeaakin reagointia, hän toteaa.

– Yhteyshenkilö oli asiantunteva, ja oli hyvä, että saimme konkreettisia kehitysehdotuksia ja selkeitä askelmerkkejä siihen, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä. Lämpimästi voimme suositella tätä palvelua muillekin, Lilja puolestaan sanoo.

Asiantuntijan tuki työkykyjohtamiseen

  • Asiakkaanamme voit varata verkkopalvelustamme keskusteluajan asiantuntijalle, jonka kanssa voit jutella työkykyjohtamisen eri teemoista, kuten strategisesta työkykyjohtamisesta, varhaisesta tuesta, työterveysyhteistyöstä ja ammatillisesta kuntoutuksesta.
  • Palvelu on tarkoitettu kaikille Ilmarisen yritysasiakkaille.
  • Sparrausajat on tarkoitettu HR-asiantuntijoille ja työkykyasioita hoitaville asiantuntijoille Ilmarisen asiakasyrityksissä. Sparrausajat ovat tunnin mittaisia, ja ne pidetään pääsääntöisesti Teamsilla.
  • Tarvittaessa tapaamisia voi varata useampia.

Lue lisää

Lisää aiheesta

Artikkelit 25.7.2024

Työnantaja, opasta nuorta työelämän perusasioissa

Uusi työntekijä, kuten esimerkiksi ensimmäistä kesäänsä työssä viettävä nuori, pääsee parhaiten sisään työelämään, kun perehdytät hänet huolellisesti työtehtäviinsä. Yhtä lailla häntä kannattaa opastaa myös työelämää koskevissa perusasioissa.

Työnantaja, opasta nuorta työelämän perusasioissa

Artikkelit 23.7.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Artikkelit 11.7.2024

Milloin ja miten työtön pääsee eläkkeelle?

Oletko jo lähellä eläkeikääsi, mutta sait ikävän uutisen työsuhteesi päättymisestä, tai oletko ollut jo pidempään työttömänä? Kasasimme tietopaketin siitä, miten katkot työuralla tai työuran päättyminen odotettua aiemmin vaikuttavat eläkkeeseesi. Työttömänä voit jäädä eläkkeelle samoilla ehdoilla kuin työntekijänä eli kun eläkeikäsi tulee täyteen.

Milloin ja miten työtön pääsee eläkkeelle?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita