Artikkelit

Oma asiantuntija -palvelu antoi käytännön vinkkejä työkykyjohtamiseen – Lue kokemuksia palvelun käyttäjiltä

Oma asiantuntija -palvelussa asiantuntijamme auttavat yritystäsi työkykyjohtamisen kehittämisessä. Asiakkaanamme saat palvelusta apua ja vinkkejä esimerkiksi strategisen työkykyjohtamisen, varhaisen tuen ja työterveysyhteistyön teemoissa. Palvelun käyttäjät ovat tyytyväisiä konkreettisiin kehitysehdotuksiin sekä asiantuntevaan ja nopeaan palveluun.

Tunnin mittaisessa sparrauksessa asiantuntijamme voivat tarpeen mukaan neuvoa esimerkiksi varhaisen tuen mallin jalkauttamisessa, puheeksi ottamisessa sekä työn kuormitukseen ja sairauspoissaoloihin liittyvissä huolenaiheissa.

Lahden vanhusten asuntosäätiöllä tuen tarpeeseen herättiin, kun henkilökunnalle tehdyn työyhteisövirekyselyn arvosanat laskivat edeltävän kyselyn tuloksista.

– Arvosanat olivat edelleen hyvät, mutta jotkin kyselyn osioista olivat tulleet selvästi alaspäin. Halusimme reagoida tähän heti ja lähteä parantamaan tilannetta, Lahden vanhusten asuntosäätiön henkilöstöasiantuntija Taru Lilja kertoo.

Käytännönläheisiä kehitysehdotuksia yrityksen arkeen

Ajan sparraukseen Lilja varasi suoraan Ilmarisen verkkosivuilta. Tapaamisessa oli hänen lisäkseen mukana kolme muuta henkilöä säätiön johtoportaasta sekä Ilmarisen asiantuntija. He kävivät tapaamisessa yhdessä läpi kyselyn tuloksia.

– Työntekijöillämme oli ollut haasteita oman työn suunnittelussa. Heistä tuntui, että päivät olivat usein kaoottisia, eivätkä he saaneet tehtyä päivän aikana niitä asioita, joita olivat aiemmin suunnitelleet. Yksi konkreettinen ehdotus, jonka tapaamisessa saimme, oli palaverivapaat perjantait, hän kertoo.

Saimme konkreettisia kehitysehdotuksia ja selkeitä askelmerkkejä siihen, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä.

Lisäksi tapaamisessa suunniteltiin työyhteisövirekyselyn vastausten pohjalta kokonaan uusi kysely, jossa henkilöstöltä pyydettiin ehdotuksia epäkohtien parantamiseksi.

Tapaaminen auttoi varhaisen tuen mallin jalkauttamisessa

Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja Taitotalo sai Oma asiantuntija -palvelun kautta apua varhaisen tuen mallin jalkauttamiseen ja puheeksi ottamiseen.

– Osa esihenkilöistä ei ole välttämättä koskaan joutunut erityistilanteisiin, joillekin taas niitä on voinut osua kohdalle useampikin. Monestihan nämä liittyvät työkykyyn, mutta ne voivat liittyä myös työyhteisöön ja muihin elämän kriisitilanteisiin, Taitotalon henkilöstöasiantuntija ja työsuojelupäällikkö Nina Salminen kertoo.

Vaikka varhainen varautuminen on toimintatapamme, osa tilanteista voi olla akuutteja ja vaatia nopeaakin reagointia.

Apua nopeallakin aikataululla

Salminen on tyytyväinen Ilmarisen ystävälliseen palveluun ja siihen, että yhteyden asiantuntijoihin saa nopeallakin aikataululla.

– Vaikka varhainen varautuminen on toimintatapamme, osa tilanteista voi olla akuutteja ja vaatia nopeaakin reagointia, hän toteaa.

– Yhteyshenkilö oli asiantunteva, ja oli hyvä, että saimme konkreettisia kehitysehdotuksia ja selkeitä askelmerkkejä siihen, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä. Lämpimästi voimme suositella tätä palvelua muillekin, Lilja puolestaan sanoo.

Mikä Oma asiantuntija -palvelu?

  • Ilmarisen Oma asiantuntija -palvelu tarjoaa asiantuntijatukea työkykyjohtamisen eri teemoista, mm. strategisesta työkykyjohtamisesta, varhaisesta tuesta, työterveysyhteistyöstä ja ammatillisesta kuntoutuksesta.
  • Palvelu on tarkoitettu kaikille Ilmarisen yritysasiakkaille.
  • Oman sparrausajan voi varata helposti verkossa. Kirjaudu Työnantajan palveluun ja varaa aika.
  • Palvelu on käytössäsi, jos sinulla on olemassa olevat Ilmarisen verkkopalvelutunnukset. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, voit tilata ne helposti verkkolomakkeella.
  • Sparrausajat on tarkoitettu HR-asiantuntijoille ja työkykyasioita hoitaville asiantuntijoille Ilmarisen asiakasyrityksissä. Sparrausajat ovat 60 minuutin mittaisia, ja ne pidetään pääsääntöisesti Teamsilla.
  • Tarvittaessa tapaamisia voi varata useampia.
  • Lue lisää Oma asiantuntija -palvelusta.

Lue lisää

Lisää aiheesta

Artikkelit 18.4.2024

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Napolilaisista pizzoistaan tunnetussa Via Tribunalissa työntekijöiden työkyvystä huolehtiminen on tärkeää. Nuoressa ja pienessä yrityksessä Ilmarisen kyselyt ja oppimisympäristö ovat HR-päällikkö Hanna Rauhalan tukena työvireen seuraamisessa ja esihenkilötyön kehittämisessä. Henkilöstöhallinnon tiimin paikkaa on täyttänyt Rauhalalle Oma asiantuntija -palvelu, jossa hän on voinut puhua yhteistä ”HR-kieltä” toisen ammattilaisen kanssa.

Via Tribunalin ”yhden hengen HR-osaston” tukena ovat Ilmarisen työkykypalvelut

Artikkelit 8.4.2024

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?

Sairauspoissaoloja ei toivo kukaan – olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Milloin osa-aikainen sairauspoissaolo on vaihtoehto? Pitääkö sairauslomasta aina maksaa palkka? Entä mitä työpaikalla kannattaa tehdä, jos työntekijän sairausloma pitkittyy?

Sairauspoissaolot – mitä niistä tulee tietää?
Lisää ajankohtaisia artikkeleita