Oma asiantuntija -palvelu antoi käytännön vinkkejä työkykyjohtamiseen – Lue kokemuksia käyttäjiltä
Asiantuntijamme auttavat yritystäsi työkykyjohtamisen kehittämisessä. Asiakkaanamme voit varata Oma asiantuntija -palvelusta keskusteluajan, josta saat apua ja vinkkejä esimerkiksi strategisen työkykyjohtamisen, varhaisen tuen ja työterveysyhteistyön teemoissa. Palvelun käyttäjät ovat tyytyväisiä konkreettisiin kehitysehdotuksiin sekä asiantuntevaan ja nopeaan palveluun.
Tunnin mittaisessa sparrauksessa asiantuntijamme voivat tarpeen mukaan neuvoa esimerkiksi varhaisen tuen mallin kehittämisessä, puheeksi ottamisessa sekä työn kuormitukseen ja sairauspoissaoloihin liittyvissä huolenaiheissa.
Lahden vanhusten asuntosäätiöllä tuen tarpeeseen herättiin, kun henkilökunnalle tehdyn työyhteisövirekyselyn arvosanat laskivat edeltävän kyselyn tuloksista.
– Arvosanat olivat edelleen hyvät, mutta jotkin kyselyn osioista olivat tulleet selvästi alaspäin. Halusimme reagoida tähän heti ja lähteä parantamaan tilannetta, Lahden vanhusten asuntosäätiön henkilöstöasiantuntija Taru Lilja kertoo.
Käytännönläheisiä kehitysehdotuksia yrityksen arkeen
Ajan sparraukseen Lilja varasi suoraan Ilmarisen verkkopalvelusta. Tapaamisessa oli hänen lisäkseen mukana kolme muuta henkilöä säätiön johtoportaasta sekä Ilmarisen asiantuntija. He kävivät tapaamisessa yhdessä läpi kyselyn tuloksia.
– Työntekijöillämme oli ollut haasteita oman työn suunnittelussa. Heistä tuntui, että päivät olivat usein kaoottisia, eivätkä he saaneet tehtyä päivän aikana niitä asioita, joita olivat aiemmin suunnitelleet. Yksi konkreettinen ehdotus, jonka tapaamisessa saimme, oli palaverivapaat perjantait, hän kertoo.
Lisäksi tapaamisessa suunniteltiin työyhteisövirekyselyn vastausten pohjalta kokonaan uusi kysely, jossa henkilöstöltä pyydettiin ehdotuksia epäkohtien parantamiseksi.
Tapaaminen auttoi ottamaan varhaisen tuen mallin osaksi arkea
Suomen suurin ammatillinen aikuiskouluttaja Taitotalo sai työkykyjohtamisen asiantuntijalta apua varhaisen tuen mallin jalkauttamiseen ja puheeksi ottamiseen.
– Osa esihenkilöistä ei ole välttämättä koskaan joutunut erityistilanteisiin, joillekin taas niitä on voinut osua kohdalle useampikin. Monestihan nämä liittyvät työkykyyn, mutta ne voivat liittyä myös työyhteisöön ja muihin elämän kriisitilanteisiin, Taitotalon henkilöstöasiantuntija ja työsuojelupäällikkö Nina Salminen kertoo.
Apua nopeallakin aikataululla
Salminen on tyytyväinen Ilmarisen ystävälliseen palveluun ja siihen, että yhteyden asiantuntijoihin saa nopeallakin aikataululla.
– Vaikka varhainen varautuminen on toimintatapamme, osa tilanteista voi olla akuutteja ja vaatia nopeaakin reagointia, hän toteaa.
– Yhteyshenkilö oli asiantunteva, ja oli hyvä, että saimme konkreettisia kehitysehdotuksia ja selkeitä askelmerkkejä siihen, mitä seuraavaksi kannattaa tehdä. Lämpimästi voimme suositella tätä palvelua muillekin, Lilja puolestaan sanoo.
Oma asiantuntija -palvelu
- Asiakkaanamme voit varata verkkopalvelustamme keskusteluajan asiantuntijalle, jonka kanssa voit jutella työkykyjohtamisen eri teemoista, kuten strategisesta työkykyjohtamisesta, varhaisesta tuesta, työterveysyhteistyöstä ja ammatillisesta kuntoutuksesta.
- Palvelu on tarkoitettu kaikille Ilmarisen yritysasiakkaille.
- Sparrausajat on tarkoitettu HR-asiantuntijoille ja työkykyasioita hoitaville asiantuntijoille Ilmarisen asiakasyrityksissä. Sparrausajat ovat tunnin mittaisia, ja ne pidetään pääsääntöisesti Teamsilla.
- Tarvittaessa tapaamisia voi varata useampia.
Lue lisää
- TyökykyAreenasta löydät paljon tietoa ja arjen työkaluja työkykyriskien hallintaan. Lue lisää ja tutustu.
- Tutustu Ilmarisen oppimisympäristöön ja vahvista työkykyosaamistasi
Lisää aiheesta
Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä
Canon on Japanissa vuonna 1937 perustettu globaali teknologiayritys. Suomessa Canon on toiminut 1980-luvun alusta lähtien. Lähes yhtä kauan yhtiössä työskennellyt Harry Heinonen on pysynyt mukana alan kehityksessä jatkuvan koulutuksen avulla. Canonilla suunnitelmallinen työkykyjohtaminen tukeekin työssä jatkamista. Hyvä työ näkyy myös yrityksen maksuluokassa.
Eläkeaikeet osaksi kahvipöytäkeskusteluja – näin se tehtiin BRP:llä
Eläkeikää lähestyviä on työpaikalla paljon, mutta eläkeaikeista keskustellaan vähän. Kuulostaako tutulta? Lue, miten eläköityminen saatiin BRP:llä osaksi arjen keskusteluja ja miten heillä tuetaan pitkiä työuria.
Vaikutamme yhdessä muiden sijoittajien kanssa
Aktiivisena omistajana vaikutamme sijoituskohteisiimme paitsi itsenäisesti, myös yhdessä muiden sijoittajien kanssa tai osana laajempaa sijoittajaryhmää.