Så här bestäms ArPL-avgiften
Storleken på din ArPL-avgift påverkas av företagets storlek som arbetsgivare, den kundåterbäring du får och den omkostnad som ingår i avgiften. Arbetstagaren deltar också i finansieringen genom sin egen avgiftsandel.
På den här sidan
Är du arbetsgivare i ett mikroföretag?
Om du anställer din första medarbetare eller bara har några få anställda bestäms din ArPL-avgift utifrån grundavgiften, kundåterbäringen och omkostnaden.
Vad består ArPL-avgiften av och vad används den till?
ArPL-avgiften finansierar:
- ålderspensioner
- invalidpensioner
- familjepensioner
- rehabiliteringsförmåner
- indexförhöjningar av pensioner
- administrationen av arbetspensionssystemet
Största delen av ArPL-avgiften används för att finansiera dagens pensioner. En del fonderas för framtida pensioner.
Hur stor är ArPL-avgiften?
År 2026 är grundavgiften för en avtalsarbetsgivare 24,85 %.
För en liten avtalsarbetsgivare är arbetspensionsförsäkringsavgiften hos oss högst 25,03 % av lönesumman, inklusive omkostnaden. År 2026 är vår omkostnad högst 0,18 %.
För små arbetsgivare består ArPL-avgiften av:
- grundavgiften
- kundåterbäringen
- omkostnaden
För stora arbetsgivare beaktas dessutom:
- rabatt för avgiftsförluster
- avgiftsklass
Den genomsnittliga ArPL-avgiften är en avgiftsprocent där den genomsnittliga kundåterbäringen inom arbetspensionsbranschen och övriga avgiftsnedsättningar ingår.
| ArPL-avgift | 2026 | 2025 |
| Genomsnittlig ArPL-avgift | 24,40 % | 24,85 % |
| Grundavgift utan bolagsspecifik omkostnad | 24,85 % | 25,28 % |
Arbetsgivarens och arbetstagarens andel av ArPL-avgiften
ArPL-avgiften delas mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. År 2026:
- arbetsgivarens andel är i genomsnitt 17,10 % av bruttolönerna
- arbetstagarens andel av ArPL-avgiften är 7,30 %
Dra av arbetstagarens andel när du betalar lön och redovisa hela ArPL-avgiften till oss.
Dra av arbetstagarens andel även när arbetstagaren får pension utöver sin lön.
Kundåterbäringen sänker din ArPL-avgift
Som avtalsarbetsgivare får du varje år en kundåterbäring som minskar din ArPL-avgift. Vi betalar återbäringen en gång om året i början av året när vårt bokslut har fastställts.
År 2026 sänker kundåterbäringen ArPL-avgiften med i genomsnitt 0,5 procentenheter.
Kundåterbäring betalas till alla avtalsarbetsgivare.
Om du flyttar din ArPL-försäkring till oss från ett annat arbetspensionsbolag betalar ditt tidigare arbetspensionsbolag eventuell kundåterbäring för det år då försäkringen upphörde enligt gällande regler.
Omkostnaden som en del av ArPL-avgiften
Omkostnaden täcker de kostnader som uppstår när ett arbetspensionsbolag sköter försäkringar och pensioner.
Hos oss är omkostnaden högst 0,18 % av lönesumman under 2025 och 2026.
Omkostnaden påverkas av:
- lönesumman
- antalet anställda
- storleken på en eventuell koncern
I den månatliga ArPL-avgiften beaktas lönesumman och antalet anställda för den aktuella månaden. För koncerner påverkas den försäkringsspecifika omkostnaden dessutom av koncernens totala lönesumma och antal anställda.
Hos oss är omkostnaden densamma oavsett hur länge du har varit kund
-
I arbetsgivarens webbtjänst ser du din aktuella ArPL-avgift, omkostnad och kundåterbäring
-
Ja. Utbetalningen av kundåterbäring bestäms utifrån försäkringens giltighetstid och de regler som gäller vid tidpunkten.
För att få efteråterbäring krävs att försäkringen har byggt upp minst 50 000 euro i fondmedel från försäkringsavgifter före utgången av året före försäkringens upphörande.
Du kan få efteråterbäring i högst tre år efter att försäkringen har upphört. Efteråterbäringen är mindre än den ordinarie kundåterbäringen.
Om försäkringen upphör mitt under året krävs det också minst 50 000 euro i fondmedel för att kundåterbäring som tjänats in under avslutsåret ska kunna betalas ut.
Om försäkringen flyttas från Ilmarinen till ett annat arbetspensionsbolag betalar vi kundåterbäring för avslutsåret och, om villkoren uppfylls, även efteråterbäring
-
Företagets lönesumma avgör om företaget klassificeras som en liten arbetsgivare eller en stor arbetsgivare. År 2026 betraktas en arbetsgivare som liten om lönesumman för år 2024 understiger 2 455 500 euro.
Liten arbetsgivare
ArPL-avgiften bestäms av:
- ArPL-grundavgiften
- omkostnaden
- kundåterbäringen
Stor arbetsgivare
Utöver detta påverkas ArPL-avgiften av:
- avgiftsklass
- risk för arbetsoförmåga
- rabatt för avgiftsförluster
Se beräkningsgrunderna för en storarbetsgivares ArPL-avgift.
-