Artikkelit

Kuukauden asiantuntija: Jari Matveinen

Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme kohta 60 vuotta rakentaneet yhdessä työnantajien kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue mitä kuukauden asiantuntijamme kertoo työstään.

Kuka olet, mistä tulet ja mitä teet?

– Olen Jari Matveinen, paljasjalkainen espoolainen. Nykyään valmennan Ilmarisessa palvelutaitoja vakuutus- ja eläkeasioiden parissa työtä tekeville ja olen myös mukana palveluiden kehittämisessä.

Milloin aloitit työt Ilmarisessa?

– Aloitin vuonna 1987. Takana on siis jo yli 30 vuotta eläkevakuuttamisen ammattilaisena ja edessä vielä toivottavasti monta.

Miksi halusit Ilmariseen töihin?

– Jo keskikoulussa tunsin rakkautta työeläkevakuuttamista kohtaan. Itse asiassa sain koulun jälkeen kolmesta paikasta yhtä aikaa työpaikan. Lopulta valitsin sen, mihin oli lyhin työmatka. :)

Vaihtelevat tehtävät pitävät työn mielekkäänä

Mitä eri tehtäviä olet hoitanut Ilmarisessa?

– Vakuutus- ja eläkepuolella lähes kaikkia tehtäviä duunarina sekä esimiehenä. Vaikka takana on pitkä ura Ilmarissa, olen kokenut työn mielekkääksi vaihtelevien työtehtävien ansiosta.

Miten pidät osaamisestasi huolta?

– Mielestäni on tärkeää verkostoitua mahdollisimman laajasti omassa työpaikassa ja sen ulkopuolella. Omaan siiloon ei kannata käpertyä. Omaa osaamista pitää pystyä myös kriittisesti arvioimaan. Onneksi Ilmarinen tukee ja kannustaa jatkuvaan oppimiseen. Työelämä on muuttunut viimeisen 34 vuoden aikana valtavasti ja vaatii myös omaa motivaatiota pysyä muutoksessa mukana.

Mikä on tärkeintä asiakaspalvelussa?

–  Asiakaspalvelussa pitää ymmärtää asiakkaan tarve ja tilanne sekä tuntea Ilmarisen palvelut. Asiakkaan kokemuksen ratkaisee substanssin lisäksi myös se tapa, jolla asiakas kohdataan ja häntä kuunnellaan.

Ihmiset ovat parasta työssä

Mikä on työssäsi parasta?

– Ihmiset: niin asiakkaat kuin ilmarislaisetkin. Voin myös jatkuvasti oppia uutta. Ja onhan tällä työllä yhteiskunnallinen merkitys: turvaamme ja varmistamme asiakkaidemme ansaitun eläketurvan.

Mikä on työyhteisön ja -kaverien merkitys sinulle?

– Aikanaan eräs esimies sanoi, ettei tänne ole kavereita tultu hakemaan. Hän oli väärässä, toimiva työyhteisö pystyy mihin tahansa ja mielenkiintoisia ystäviä on tullut lukuisia.

Miten korona-aika on vaikuttanut työhösi?

– Suurempi huoli on ollut asiakkaitten pärjääminen haastavissa olosuhteissa. Oma työkin koki isoja muutoksia. Sai miettiä omia valmennusmetodeja ja toteutusmalleja uusiksi etätöiden räjähtäessä. Valmennuksissa tärkeintä on vaikuttavuus ja sen havainnointi Teamsin välityksellä on ajoittain haastavaa.

Jos tehtäväni olisi rakennus

Miten pidät työkyvystäsi huolta?

– Minua ulkoiluttaa koira ja lisäksi harrastan tennistä ja erilaisia kuntokisoja kollegoiden kanssa. Olen myös innokas lukija ja penkkiurheilija.

Jos työtehtäväsi olisi rakennus, se olisi…

– Nykytaiteen museo Kiasma. Perinteistä työeläkevakuutusta muuttuvassa digimaailmassa.

 

Lisää aiheesta

Artikkelit 10.12.2024

Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä

Canon on Japanissa vuonna 1937 perustettu globaali teknologiayritys. Suomessa Canon on toiminut 1980-luvun alusta lähtien. Lähes yhtä kauan yhtiössä työskennellyt Harry Heinonen on pysynyt mukana alan kehityksessä jatkuvan koulutuksen avulla. Canonilla suunnitelmallinen työkykyjohtaminen tukeekin työssä jatkamista. Hyvä työ näkyy myös yrityksen maksuluokassa.

Canonilla arvostetaan konkareita – jatkuva oppiminen pitää työkykyä yllä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita