Kyselytyökalut – eNPS

”Kuinka todennäköistä on, että suosittelisit työnantajaasi ystävällesi tai kollegallesi?” – eNPS-kysymys mittaa erityisesti henkilöstön tyytyväisyyttä, omistautuneisuutta, lojaaliutta ja sitoutuneisuutta organisaatioon.

eNPS eli Employee Net Promoter Score tulos

eNPS-kysymykseen vastataan skaalalla 0 (ei lainkaan todennäköistä) - 10 (erittäin todennäköistä). Vastaajat jaetaan kolmeen eri ryhmään:

  • suosittelijat (vastanneet 9-10),
  • neutraalit (vastanneet 7-8) ja
  • kriitikot (vastanneet 0-6).

eNPS arvo lasketaan vähentämällä kriitikoiden prosentuaalinen osuus suosittelijoiden prosentuaalisesta osuudesta (% suosittelijat - % kriitikot). Tulos voi olla positiivinen tai negatiivinen riippuen näiden kahden luvun suuruudesta. 

Tuloksen tarkempaan tulkintaan voidaan käyttää apuna seuraavaa jaottelua:

  • 0 - +20 Hyvä
  • yli 20 Erinomainen
  • yli 40 Huipputulos

Syitä sille, miksi työntekijät ovat antaneet esimerkiksi negatiivista palautetta, saat kyselyn muista väittämistä sekä muusta HR-datasta. Voitte pohtia, miltä saman ryhmän muut tulokset ja luvut näyttävät? Onko työntekijöillä puutteita työn voimavaratekijöissä? Entä onko heillä paljon kuormitustekijöitä ilman riittäviä voimavaroja? Onko työssä tapahtunut muutoksia, jotka on koettu heikennyksinä?

eNPS-mittari on luotu Net Promoter Score (NPS) asiakasuskollisuusmittarin pohjalta. Asiakasuskollisuutta mittaava NPS-mittari ennustaa, kuinka todennäköisesti asiakas ostaa uudelleen tai suosittelee yritystä ystävälle. NPS-kysymys kuuluu: ”Miten todennäköisesti suosittelisit tätä tuotetta / palvelua ystävällesi tai kollegallesi?”