Mitkä ihmeen kyvykkyydet? Osaamisella ja asiantuntijuudellahan kilpailu voitetaan – vai voitetaanko?
Törmään työssäni usein keskusteluun osaamisesta, asiantuntijuudesta ja näiden molempien kehittämisestä. Välillä innostumme myös puhumaan ”strategisista ydinosaamisista” sekä ”tulevaisuuden metataidoista”. Eikä ihme – osaaminen linkittyy mitä suuremmissa määrin yritysten kilpailukykyyn. Ja ihmisten työkykyyn, koska ilman hyvää työkykyä ei tehdä hyvää tulosta.
On töitä, jossa itsenäinen asiantuntijatyö ja siihen liittyvä osaaminen on kaiken a ja o. Näillä tekijöillä on syvää erityisosaamista, jota tarvitaan ja jota harvalla on. He luovat lisäarvoa jakamalla tätä uniikkia osaamista ja ymmärrystä muille.
Sitten on suurin osa muista töistä, joissa luodaan lisäarvoa porukalla. Maijan asiantuntijuus yhdistyy Terhin osaamiseen, joka yhdistyy Pekan osaamiseen, mikä yhdistyy asiakkaan osaamiseen, tarpeeseen ja toimintaan. Eikä tämän kaiken yhdistyminen tapahdu itsestään, vaan taustalla on erilaisia toimintamalleja, prosesseja ja järjestelmiä, joiden on tarkoitus tukea tätä yhteistä luomisprosessia.
Millainen on organisaation kyvykkyys?
Osaamisen kokonaisuuksien yhdistymistä voi kutsua organisaation kyvykkyydeksi. Missä meidän on oltava kilpailukykyinen? Miten rakennamme kilpailukykyä ja menestystä kokonaisvaltaisesti yhdessä? Miten tuomme ihmiset ja resurssit yhteen varmistamaan kaikkein vaikuttavin lopputulos? Kun tehtävät ja palvelut vastaavat ”mitä?”-kysymykseen niin kyvykkyydet vastaavat kysymyksiin ”miten?” ja ”millä?”. Organisaation kyvykkyydet luovat lopulta sen identiteetin – määrittelevät minkälainen se on ja missä se on hyvä.
Kyvykkyyksien johtaminen on kokonaisvaltaista ja johdonmukaista organisaation suunnan, tavoitteiden, kulttuurin, rakenteiden, toiminnan, osaamisen sekä prosessien kehittämistä. Kun edellä mainittuja organisaation ominaisuuksia kehitetään yhdessä, kehittyvät samalla myös kyvykkyydet. Ydinkyvykkyyksiä ei voi olla isoa liutaa per organisaatio eli johdon täytyy ne valita. Ydinkyvykkyyksiksi voivat muodostua täysin uudet, aiemmin puuttuvat tai vasta tunnistetut kyvykkyydet. Ja kyvykkyydet ovat muuttuvia, koska arvon luominen muuttuu asiakkaiden tarpeiden muuttuessa.
Miksi kyvykkyyksien ymmärtäminen on tärkeää?
Jos fokusoimme yksittäisten henkilöiden tai tiimien osaamisen tai asiantuntijuuden kehittämiseen, emme riittävästi huomioi muita tärkeitä, onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sitten petytään muutokseen, jota ei saadakaan aikaiseksi. Yksittäiset muutoksentekijät turhautuvat ja väsyvät. Luottamus ja sitoutuminen heikkenee ja ihmiset kyynistyvät.
Kyvykkyyksien kehittäminen edellyttää johtamisen uudelleenajattelua. Johtamisen vanhassa maailmassa keskiössä ovat toimenpiteet, joilla strategian mukaiset tavoitteet saavutetaan. Johtamisen uudessa maailmassa keskiössä on kyvykkyydet, joilla strategian mukaiset tavoitteet saavutetaan. Tämän painopisteen muutos tuo lopulta myös sen strategisen ketteryyden, jota tässä maailmassa tarvitaan. DreamLeader Oy:ssä tämä on oivallisesti kiteytetty: ”Kulttuuri syö strategian. Kyvykkyys syö kulttuurin.”
Minna Gentz
Asiantuntijajohtaja/Director, Customer Insight
Ilmarinen
- Ilmarinen on mukana Osaamisen viikolla–11.9.2022. Kampanjan tavoitteena on auttaa ihmisiä huomaamaan osaamistaan, tekemään sitä näkyväksi ja nostaa aihetta julkiseen keskusteluun.
- Poimi vinkit työpaikkasi arkeen TyökykyAreenasta. Saat meiltä uusia ideoita, tutkittua tietoa ja arjen työkaluja työkykyriskin hallintaan.
Lisää aiheesta
Hyvästit taukohuoneelle - täältä tullaan eläke!
Kollegat ja kaverit kyselevät, miltä tuntuu lähteä eläkkeelle. Olen huomannut vastaavani jokaiselle eri tavalla, koska rehellinen vastaus on: en tiedä.
Meidän jokaisen työkyky on hiuskarvan varassa
Työkykymme on uhattuna, jos työ kuormittaa jatkuvasti liikaa – henkisesti tai fyysisesti. Työkyvyttömyyden taustalla voi olla monenlaisia syitä, jotka voivat saada aikaan lumipalloefektin. Myös työn ulkopuoliset tekijät voivat lisätä kuormitusta. Erityisesti henkistä kuormittavuutta voi olla vaikea havaita. Jos kiskoilta putoaminen voi tapahtua kenelle vain, niin onko mahdollista päästä takaisin raiteille? Työn ja toimintaympäristön muutosten keskellä on hyvä muistaa tärkein eli ihminen. Voimmeko empatialla, positiivisella palautteella ja hyvällä käytöksellä auttaa kavereita työkykyisiksi?
Kohti uutta arkea – uudistimme ammatillisen kuntoutuksen palvelumme
Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja niin muuttuvat myös asiakkaidemme tarpeet. Aiemmin ammatillisen kuntoutuksen asiakkaamme hakeutuivat palveluihin tyypillisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Nykyään tilanne on moninaisempi: mielenterveyden haasteet korostuvat, ja palvelujamme hakevat entistä nuoremmat ihmiset. Asiakkaamme eivät enää tarvitse vain yhden tyyppisiä ratkaisuja, vaan heidän haasteensa ja toiveensa ovat yksilöllisempiä ja monimuotoisempia.